maandag 18 april 2011

Culi films deel 2, zeg maar


Dag Maarten
La Grande Bouffe noemde ik niet omdat ik niet van zo'n film houd. Hij is mij veel te "hard". Neemt niet weg dat ik heus zie dat we hier met kunst te maken hebben, maar ik doe dan even niet mee.
Estamago is geforceerde flauwekul.
The Cook enz. ken ik niet, maar ik vind die titel al dubieus.


Nee, The Cook... is een mooie film, echt. En wat La Grande Bouffe betreft heb je wel wat gelijk hoor. Maar niet over Estomago. Dat is mooi. Search the blog.

Ik dacht dat jij Eden zelf al eens besproken had. Het gaat over die dikke chef met zijn kleine restaurantje voor fijnproevers, maar ik kan het fout hebben hoor. Overigens een eigenaardige film met een "Libelle/Margriet"slot, maar toch wel de moeite waard.

Tsja, geen idee tot ik het herzien heb. Kan namelijk om onduidelijke redenen in het blog niet op Eden zoeken. Dan krijg ik zowat alle pagina's als resultaat omdat het niet hoofdletter gevoelig is.
Maar, o wacht! Hofmann! Jaja! Prachtige film! Grandioos!



Iets heel anders: Heb je ooit de film Mephisto met Klaus Maria Brandauer gezien? Jaren geleden heb ik hem op video gehad en ook een groot aantal keren gekeken. Nu heb ik hem al maanden in huis en durf er niet aan te beginnen. Hetzelfde had ik met "Le vieux fusil", die heb ik inmiddels wel weer gezien en hij blijft prachtig.
Dag, L.


Ik ken ze geen van tweeën, Mephisto besteld, en dat oude geweer is niet te vinden.

PS Maarten, de allermoooooooiste film: Il Postino (.....metafora.....)! Om zo'n beetje half jankerig naar te kijken, om de acteurs, om de tekst. Prachtige film!
Is besteld! Ken je trouwens, over Il postino gesproken, Jour de fête?

Loop nog na te denken over Grande Bouffe en mijn commentaar daarop, bedenk ik dat als die oude schilder dat, mijn commentaar dus, had gehoord, dat hij zou gezegd hebben: "Dat wist ik wel, in feite is de vrouw de vijand van de kunst!" Hij vond Mephisto ook een goede film. Tot zover dan.



Twee foto's die ik vandaag in de Illustrator cursus gebruikte. Om om te zetten van bitmap naar vectorafbeelding.
Bazas. Search the blog over het type nederzetting, met die bogen en zo. 11e eeuw.

Gisteren.
Niks. Blik ravioli. Veel te laat toen ik eindelijk klaar was met m'n werk.

Recept
Ketchup en Relish
Daar hoor je tegenwoordig ook weinig meer over praten, over relish. Terwijl het toch zo lekker is.
We beginnen met echte ketchup te maken, Catsup, engels-koloniaal.
Goede tomatensaus maken. In dit geval moet er flink komijn in; verder laos en piment.
Met de staafmixer fijn maken of door de draaizeef halen, wat u misschien een passe-vite noemt.
Light soy erdoor, medium sherry en gembersiroop.
Breng verder op smaak met Worcestershire en eventueel wat zacht smakende azijn, bijvoorbeeld appelazijn.
Dat is ketchup.
En door die ketchup gaan geweekte rozijnen, kleine blokjes augurk (op azijn) en kleine stukjes groene peper op pekel.
Relish. Smaakt overal bij.



Oude bovenstad Luxemburg.

Link.
Gizzi hier (alle links hier in een nieuw venster). Culi hit blijkbaar. Nou, ik vind het er niet vertrouwenwekkend uitzien.

Zag Independence Day. Begon niet slecht. Werd mooi, echt, en daarna ietsje té, zelfs. En toen werd het chaotisch, verhaallijn spoorloos.
Er is een dreiging, maar van wat, dat blijft onduidelijk. Dat kan heel sterk werken, maar hier net niet.
An sich goed thema, als je het althans continue goed speelt.

Namen notities.

Museum Schone Kunsten. Niet groot maar zeer fraai. Zag er, voor het eerst in mijn leven, de heilige Druon. Beschermheer van de herders. Nooit geweten, terwijl ik toch zelf twee jaar met schapen hep gelopen in de Pyreneeën.
Verder veel mooi email, brons, schilderijen, beeldhouwwerk...

Archeologie museum. Schitterend 16e eeuws pand, enorme collectie. Op de plek waar de Maas en de Sambre samenkomen.

Toegang alle musea 1,50. Kijk.
Museum Félicien Rops besprak ik al.



Avond in Namen

Recept
Kikkerdril
Marineer en draineer het kikkerdril op dezelfde manier als de lamstestikels in Lamstestikels Plumery.
Knijp uit in een doek, vorm er burgers van en bak in olijfolie.

Lamstestikels Plumery
Ontvlies de testikels en snijd de grote in drieën en de kleine in tweeën.
Draineer een uur in een marinade van olijfolie, dragonazijn, peper, zout, tijm, laurier en peterselie.
Schep regelmatig om.
Stort in een zeef, besprenkel met citroensap en laat een half uur in de zeef liggen, regelmatig omscheppend.
Haal de testikelstukjes uit de zeef en dep ze droog.
Haal door bloem en bak ze goudgeel in olijfolie met wat boter.
Serveer met gefrituurde peterselie.



Dit is die Luxemburg foto, omgezet naar vector bestand. Zoom in en zie het schilderij-achtige effect. Je moet goed kijken, want ik koos voor hoge kwaliteit.
Vergelijk de ramen rechtsboven; die zijn wat fluffy geworden.



Dit is met een 10 keer grovere instelling.

Als ik ooit op een zondagmiddag tussen twee en vier uur zelfmoord overweeg, moge God het verhoeden, dan kijk ik eerst langdurig naar die foto van Namen, door jou vandaag geplaatst. Daaag, L.

Ff wachten! Ik heb nog veel triestere!
Dit hieronder is echt een zelfmoorder! Wow!
Zullen we der hand in hand inspringen?



En trouwens die hele binnenvaart, dat is al een enorme ellende op zich. Armoe en ellende. Dat zie je ook bij de constructie van schepen. Als iets voor vijf cent minder kon, dan ging het voor vijf cent minder. Vóóruit was dúwen, dus een staaf; achteruit was trekken dus draad, goedkoper. De mossekabel. Maar ja, die brak dan. Ging je vol tegen de kade aan (achteruit > vol gas > vol gas vooruit).

Search the blog op >we houwen t stil< hahahahahaha....