dinsdag 26 april 2011

Feijoa




(Vetvlek op lens, nou ja)

Inkopen Groningen, feijoa [feizjOOa]. Eerste keer dat ik het hier zie. Een naar ananas smakende soort guave, dus opgepast voor de pitjes.
Als ik er het digitale woordenboek op nasla zie ik dat vijg in het Portugees figo is, maar ik weet 100% zeker dat vijgenlikeur licor de feijoas [feizjOOaingsj] heet. Maar goed.

Verder mooie puntparika'tjes (vetvlek op lens...) en verse babymaïs.



Ben nog wat in dat freeware fotobewerkingsprogramma PhotoFiltre gedoken. Zit perfect in elkaar, veel simpeler dan freeware Gimp.

Zat bij Bommen Berend aan de wijn, komt er een vent op z'n auto afgelopen met een stuk kunststof plaat van ongeveer een vierkante meter, is ie een half uur bezig geweest te proberen dat ding in z'n auto te krijgen. Vruchteloos...

Alwéér dat gezeur over die Asperlettes. En trouwens alleen de naam al... Hier (alle links hier in een nieuw venster).



Gisteren. Zoete ui, slakken, boekweitpasta (hierboven; vetvlek op lens...). Vergeten verder foto's te maken.
Boter, zoete ui, knof, laurier, lang zacht stoven.
Witte wijn, madera, grof gebroken witte peper, lang zacht stoven...
Pasta koken, afgieten, koud spoelen, wat olie erdoor.
Slakken uitlekken.
Proef ui. Pasta erdoor.
Slakken in tweeën, sauteren in iets boter, met blokjes stevige tomaat en verse tijm. Flamberen met pernod.
Slakken in soepkom, uien erover.



Mail
Nou Maarten, dat is toch sterk!
Ik wilde vanmorgen Lodewijk van Deyssel aanhalen aangaande Martin Brill. Ik heb het boek "Scheldkritieken" van Van Deyssel. Hij was een gevreesd criticus en het gekke is dat alle schrijvers die hij neer sabelde, zeer beroemde mensen in zijn/hun tijd, allemaal vergeten zijn. Zo gaat dat ook, denk ik, met b.v. onze Joost Zwagermannen, enz. enz. Ik heb ook het boek "Telephoonbriefjes en andere curiosa" van hem en "Badplaats-schetsen". Hij heeft me menig leuk uur bezorgd!


Ja, leuk. Ik ken ze. Bezorgd door Harry Prick. Familie van professor Prick, mag ik aannemen. Die zag een patiënt een 100 meter lange gang inkomen en riep vanuit de verte "Ga maar naar huis! Ik zie het wel! Allemaal flauwekul!"

De tweede keer dat je me verbaasd deed staan, was vorige week. Ik wilde je vragen of je ooit kaas met selderijzout hebt gegeten. Tot ze weer naar België vertrokken, waren wij lange tijd bevriend met Elsa en "Eddemond" Vanderperre. Ze waren afkomstig uit Antwerpen. Van hen heb ik die combinatie geleerd en verder trappist drinken, Oxo gebruiken tegen een kater en filet americain met kappertjes eten. Elsa had het over: "L. doe niet zo "ambettant" en "ik heb m'n "zakkosj" op de "zovaasj" laten staan en "pertang marsjeert het bij jullie beter". Op vrijdag, als hij als professor klaar was met zijn werk bij de TH, reisden ze spoorslags terug naar Antwerpen om te eten bij "De Griek" en dan aldaar te dansen en te drinken tot een uur of 4 's nachts. Met genoegen denk ik aan haar terug.

Mooi. Embètant, saccoche, pourtant. Zovaasj kan ik niet thuisbrengen [chauffage, verwarming]. Ik vind dit soort Vlaamse woorden altijd fantastisch. Groskes (grosse caisse, grote trom), dat soort woorden.
Oxo tegen een kater? Had ik vanmorgen moeten weten... Overigens is dat Oxo Engels oorspronkelijk. Franse versie is Viandox.
En in Antwerpen eet ik het liefst bij "den rooden oet".



"'Lekker' zei vader. 'Met kapperkes'".
Het Verdriet van België.
Grandioos.
Gaf ooit een Fransman Le chagrin des Belges cadeau, en een Engelse The sorrow of Belgium.

Voor een Brabantse lezer (ik) is het niet moeilijk te lezen, maar voor een noorderling wel, althans moeilijker. Omdat je verschillende niveau's in het dialect hebt, iets wat je in Brabant ook hebt. Tegen personeel, onder mekaar, tegen de pastoor. Mijn oma was heel erg sjiek, maar had het thuis wel over de plee.

Recept, eindelijk.
Kikkererwten, Catalaans
Kook de bonen met stukken ui en laurier erbij.
Bak in olijfolie ui en knoflook, en voeg even later stukken gekookte kalfsworst toe.
Bak ze aan, roerend.
Voeg blokjes tomaat toe, roer om en haal van het vuur.
Kruid met flink half-pikant paprikapoeder (Ñora).
Voeg de uitgelekte bonen toe, met wat van het kookwater; het geheel moet ietsje te dun zijn.
Meng gekookt eigeel goed met wat van het kookvocht en bind daarmee de saus.
Proef op zout en peper, en serveer met blokjes eiwit.



Ja, verdomd. Zo ken ik ze uit Spanje. Eén, heel soms twee bonen per peul. Op een lap op de grond (droge stengels met peulen) en er op gaan trappen om de "los" te krijgen. Meestal ouwe mannenwerk.
Pois chiches > Kichererbsen > Kikkererwten.
Ik wíst waar "kekers" vandaan kompt maar het schiet me niet te binnen.

Zojuist Firefox 4.0 gedownload.