zondag 17 april 2011

O ja!


Had € 260,- in de Staatsloterij...
(Nou ja, zes cijfers goed en dan enkel 260...)



Gisteren.
Hertebief (toe maar! Uhh, diepvriesopruiming...), krieltjes, veldsla, vinaigrette, Béarnaise die ik nog over had.
Kriel in schil heel goed spoelen, water wisselen, x 3. Afgieten, uitlekken, in droge theedoek drooghusselen.
In fors boter op -uiteindelijk- laag vuur heel langzaam en regelmatig draaiend garen.



Maakte een goh-vinaigrette. Olijfolie, relatief veel rode rijstazijn, relatief weinig goela djawa.
Bief grillen op grilpannetje (ribbelpannetje). Z/p.
Sla aanmaken.
Kriel + zout.
+ Béarnaise.



Recept
Kervelsoep
Kook de kervelblaadjes een minuut of 6 in bouillon.
Klop ei en room door elkaar en breng op smaak met peper en zout.
Doe dit mengsel in de soepterrine en giet er, roerend, de kervelbouillon over, mèt de kervelblaadjes natuurlijk.
Proef op peper en zout.
Los er eventueel een klontje boter in op.

Kervelsoep met paling
Maak kervelsoep en kook daarin stukken paling (rauw; niet gerookt!) gaar.



Mail
Dank L!

Dag Maarten, je foto's zijn mooi, maar jij zou beter niet kunnen gaan werken voor de Luxemburgse VVV. Ik vind je opnames bijna angstaanjagend en mijn vraag is: "Ben jij er nou "ontspannen" vandaan gekomen?"

O ja hoor, en vergeet niet dat ik op een bepaalde dag, veel later, een selectie maak, thematisch, die niks met mijn Luxemburg gevoel te maken heeft.

Natuurlijk zijn die mensen beleefd en brengen ze degelijk eten. Leberklösse heb ik ooit eens gegeten in een zaak in Oostenrijk, het was hun specialiteit en het werd geserveerd door een oudere dame, gehuld in een brandschoon wit en helaas diep 'decolleté" en ze had van die leuke witte kousen aan in zwarte schoenen.

Dat hoort daar zo...



Dit vond ik op Leberklösse. Huhh??

Eveneens een land om in een vliegtuig te passeren, trouwens geldt ook voor die hoek waar jij was in België. Op zich is dat wel weer interessant, die troosteloosheid. Zwitserland, wat daar vanaf die bergen, vanuit dat isolement naar beneden komt klossen, daar word je ook niet vrolijk van en dan is het maar te hopen dat ze zich alleen met houtsnijwerk en met klokken hebben beziggehouden.

Ja, die mijnbouwgebieden...
En Zwitserland, wat schreef iemand daar ook weer over? Iets van "Je denkt toch niet dat ze dat geld allemaal met koekoeksklokken bij mekaar vergaard hebben?"

Ik heb het je al eens gezegd, beeldende kunst, gemaakt vanuit het hart, is weinig te bekennen in die landen. Uitzondering Jean Tinguely, maar die kwam dan ook nog eens die leuke Niki de Saint Phalle tegen.

Ja. Mijn bezoek aan het Tinguely museum, fontein, spuitende en bewegende objecten, zeer strenge vorst, alles vastgevroren, was onvergetelijk. Search the blog!



En zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Mijn favoriete "eetfilms":
La cena
Eat drink man woman.
Big night
Babette's feast
Eden
Pranzo di Ferragosto.
Fish fall in love.
Cena kijk ik regelmatig terug, vooral voor de professor en zijn verkering. Pranzo ook, voor de sfeer. Trouwens die andere films ook hoor, maar La cena, daar word ik vrolijk van!


La Cena (Het avondmaal) ken ik niet. Besteld.
Eat... zag ik enige tijd geleden, herzie het binnenkort.
Big night ken ik niet, bestelde al wel.
Babette is geniaal!
Eden ken ik niet. Wordt besteld.
Franzo idem dito.
Fish is prachtig.



La Grande Bouffe noem je niet.

(O en je hep blijkbaar een foodfilmfestival momenteel. God wat ben ik blij dat ik er niet naar toe hoef... Sta je daar tussen al die culinaire kwaakhoofden, die gelikt schrijven kunnen, maar van koken de ballen weten. En elkaar staan op te geilen voor opdrachtjes. Gatverdamme! Wat ben ik blij dat ik mijn geld zonder kontlikken verdienen kan...)

Je hep ook nog The cook, the thief, his wife and her lover. En Estomago. En Tapas.

Hans Warren vind ik een gluiperige kwijler. Had pretenties dat wij zijn dubieuze, dubbelzinnige geouwehoer nog lang na zijn dood "tot ons zouden nemen". Zelfs zijn vriend niet, geloof ik. Ik hoorde hem, die vriend niet erg lang geleden in een interview, het was geen genoegen. Dag, L



Warren, de gemankeerde Carmiggelt...

Ja. Warren's literatuur recenties in de Provinciale Zeeuwse Courant (heet het geloof ik) zijn niet slecht. Maar de rest, incluis het geschrijf van die Molengast, dat is eczeem veroorzakend gezeur.

O ja! Formule 1 vandaag!! Prachtig!!! Super spannend!!!!
Massa veel beter dan teammate Alonso, Webber veel beter dan teammate Vettel... En allebei die het rondroepen ook. Het gaat de mooie kant op!