dinsdag 12 april 2011

Vanavond asperges


was de planning, maar ik was pas na zeven uur thuis (hard gewerkt aan Illustrator cursus en daarna naar de stad, inkopen / glaasje). En ik maak asperges zoals 't moet, dus eerst bouillon trekken van schillen en kontjes enzovoorts. Dus dan ben ik om negen uur nog niet aan 't eten en ik heb nu al honger. Dus ik ga wat kloten met twee Vietnamese lumpia's die ik nog heb liggen, en kroepoek / kerupuk en emping wat ik vandaag kocht. Zie verderop.

Gisteren trouwens weer fors omhoog met de bezoekers, over de 200. Walmen? Kan ook heel goed slecht weer verwachting zijn.



Gisteren
Tortilla's, paprika, Old Amsterdam.
Olijfolie, flink sjalot, flink knof...
Paprika meebakken, uit de pan.
Fijngewreven komijn, vers gemalen korianderzaad, gebroken piment.
Witte wijn, Oxo, gerookt paprikapoeder.
Proef.
Paprika erdoor van het vuur af.
Ovenschotel, ingevette tortilla, spul, Old Amsterdam, ingevette tortilla, aandrukken, oven.



(1/3 voor de buurvrouw bewaard. Krijg ik die schotel blinkend schoon terug!-)

Korean taco party hier (alle links hier in een nieuw venster). Dat is met dat kimchi, die ingemaakte kool van laatst.



Inkopen. Ze zijn er weer, mijn lentekonings, de Japanse mispel.

Mail
Dag Maarten, dus jij wilt naar Brabant verhuizen? Iemand ging wonen in Kantens, want hij wilde niets te maken hebben met Brabantse gezelligheid. Wij gingen er op visite, passeerden een dorpje Doodstil (sluisje?)

Dood's til, de brug van Dood. Enumatil, Briltil, Steenstil... Je hebt ook namen op -klap en -hef.

en kwamen aan in Kantens, juist op het moment dat we dachten van de wereld af te sodemieteren. Ze waren gaan wonen in een bungalow aan de rand van het dorp. Tussen hun en de Waddenzee waren aardappelvelden. We zaten op "verantwoord" vormgegeven meubilair, door een immens raam over die donkere vlakte naar buiten te staren . "Hoe vind je het?" sprak de gastheer, terwijl hij nog eens rond ging met een schaal echte Groninger leverworst. De oude schilder die bij ons was, sprak: "Ik zou kleinere ramen nemen".
L.


Hahaha!
Die leverworst is overigens wel lekker hoor. Met kruidnagel. Net als droge worst hier, en rollade. Maar ik ruil het zeer graag in voor balkenbrei!



Vraagteken paddestoelen. Die Turk wist zelf de naam niet...

Was bij De Beurs voor een glas wijn. Hier. Pianiste speelde zeer droef repertoire...



Vreemde hartvormige pruimen.

Was daarna bij Bommen Berend (geen website). Ober bracht zonder te vragen wat ik wilde drinken, witte wijn. Raakten aan de praat. Ik vertelde het volgende.
Heb jaren in Nijmegen gewoond / gestudeerd. Was er al jaaaaren weg. Kreeg kennis aan een dame, nogal sjiek, uit de buurt van Nijmegen. Gingen wat drinken in Nijmegen. Moest een nette tent zijn. Ik zeg Samson, dat was wel een nette tent, maar ja, ik ben er al jaaaaren niet geweest. Wij naar Samson. Nog steeds een nette tent, obers in het zwart... Ober aan ons tafeltje, mevrouw bestelde droge sherry, zegt die ober tegen mij "En meneer, een oude jenever met ijs?" Al jaaaren niet geweest...



Kroepoek die erg goed schijnt te zijn. We zullen zien, zei de blinde.

Zwaardvis hier.

Zag No country for old men. Weer zo'n DVD waar je, voordat het start, een half uur naar de meest gruwelijke shit moet kijken. En als het start ben je al maar bezig je af te vragen wat het verhaal is...



Emping melindjo / melinjo. Melinjo is een heel mooi vruchtje, heb ik dat al niet verteld? [Nee] Ik vertel zo veel... Pellen, pit platslaan, drogen, Dat is wat in dat zakje zit. Moet nog gefrituurd worden.

Luxemburg herinneringen

Kocht het Tagesblatt. Je hebt trouwens ook een Frans betitelde nationaalkrant. En beide hebben artikelen in het Frans én in het Duits. Dat lijkt me uniek. Zeker gezien het feit dat de advertenties in het Letzeburgs zijn...

Zat in de kroeg onder het hotel. Dancing Barbarella maar gewoon een ouwe manne tent. Glas witte wijn, ruim boven het 0,2 liter streepje geschonken, prima wijn 2 €... Herinnerde me het café in Huesca, waar ik 's avonds altijd twee vazen ijskoude rode wijn dronk na een dag herderen. Op een keer trokken ze zo'n literfles met die sterretjes op de nek open voor mijn eerste glas. Na het inschenken van mijn tweede glas zat daar nog een bodempje in...

Overal waar je binnengaat sticker Verboden te roken. En overal de asbakken op tafel.



Melinjo

Ouder worden is in Luxemburg stad rond lopen, denken Ik wil nog zoveel steden herzien, dus hier kom ik nooit meer.