woensdag 18 mei 2011

Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Daar klaagde ik toch steen en been over! Dat ze bij Ouwehands of hoe schrijf je dat de receptuur van braadharing hadden veranderd en dat 't niet meer te vreten was? Overal, supers, viskramen, gezocht naar een ander merk. Niet te vinden.

Maar kijk. Vandaag kom ik bij de sinds gisteren geopende nieuwe visboer hier in het dorp. Koelewijn braadharing! Pot gekocht, opengeschroefd, geproefd en verdomd, nog lekkerder -want zachter- dan die Ouwelul haring...

Hosanna!
Informeer hier (alle links hier in een nieuw venster) naar verkooppunten!



Uhh trouwens, Koelewijn: geen popups in de website, ja?!

Uhh trouwens, ik kookte ooit voor een party bij ene Koelewijn in Altea. Ik zeg Komt u uit Spakenburg? Neïe zegt ie, Oit Eindhove.

Proefde vandaag die witte Porca de Murça. Uitstekend voor 4 €. Jumbo. Douro wijn, ietsjeietsje richting Vinho verde. Heel enkele bubbeltjes in glas.

Uhh, Douro, die rivier, dat spreek je raar uit. De ou [oe] heeft geen klemtoon, dus dat wordt o. En de o heeft ook geen klemtoon, dus dat wordt oe. doroe. Tsja...

Uhh, vinho verde zoals wij dat kennen, dat heet officieel vinho verde branco. Wijn jong wit. Je hep ook rooje, die je net zo min als de vergelijkbare Baskische Txakolis kunt bottelen. Ja, je kán het wel bottelen, maar dat kan je met kraanwater ook. Maar dat vertelde ik allemaal al...



Brussel. Hoe het er gekomen is, is me nog steeds een raadsel. Er staat ook een pagode in de buurt, en het is in de buurt van het Atomium.

Ik gebruikte de afbeelding in de cursus Digitale fotografie, om Schalen mee te oefenen.

Slurp
hier. Ik begin een steeds grotere aversie tegen die man te krijgen. Dat is geen wijn maken (wat ie heel hard roept), dat is enkel marketing. Niks tegen op marketing, maar vage wijn via marketing als toppers in de markt zetten.

En, o ja, vage "Grote Prijzen" krijgen voor wijnen die niet te zuipen zijn...

Dat geschreeuw ook trouwens... Als je wat te vertellen hebt, dan hoef je niet met saus, verf, toeters en bellen uit de kast te komen.

Zag The Queen. Helemaal niet slecht, maar mij, Asperger, stoort het dat de spelers niet op de bedoelde personen lijken.
De atmosfeer (pfoei) is perfect geschetst.

Zag Minority Report. SF gezeur.



Telegraaf is nop, maar de woensdagpuzzel is leuk. Koop woensdag altijd de Telegraaf, ga naar Het Oude Raadhuis, en los daar de puzzel op. Vandaag was een van de gezochte woorden silo. Schoot me wat te binnen.

Liep te schaapherderen naast de buitenwijken van Huesca. Werd daar een nieuwe grote graansilo officieel geopend door burgemeester etc.
Nou hep je in silo's af en toe stofexplosies. Zoveel % bloem in de lucht, vonkje etc.
Verdomd. Die burgemeester verklaarde die silo voor geopend en Wam! daar ging het spul. En ik driekwart van m'n schapen kwijt.
Nou ja, mijn schapen...



Markt Brussel. Lekker hoor.
Ook in een cursus gebruikt vandaag. Moeten ze die rechtse sardien kopiëren en plakken, en een mossel knippen (en BBQ spul mooi laten doorlopen) en elders plakken.

Ik zal ze leren!

Recept
O, jee, die Kipje Rozijn van gisteren hadden we allang gehad, tsjee.
Kippenbouillon met krab en lontong, sop kepiting, Indonesië
Maak lontong.
Maak kippenbouillon en kook daarin goed schoongemaakte krabklauwen.
Haal de klauwen uit de pan, kraak ze en haal het vlees eruit.
Warm blokjes lontong op in de soep, voeg de krab toe, breng op smaak met wat ketjap en wat sambal en bind de soep met iets wat gelatineus maakt; agar agar of zo.

Ter compensatie van Kipje Rozijn nóg een recept.
Toe maar.
Kippenbouillon, Indonesisch, Soto Ayam
Maak als gewone kippenbouillon, met weinig ui, geen laurier, maar met flink selderij.
Maak puree in een vijzel of blender van ui, knoflook, gemberwortel, laos en het witte deel van een sereh-stengel.
Fruit dit wat aan in arachide-olie en voeg het bij de bouillon als die een half uur heeft staan trekken, met wat daoen salam.



Markt Groningen. Geen idee. Vragen heeft geen zin want dan krijg je een uiterst lokale naam aangeboden die je nergens terugvinden kunt. Ennuh, quod erat demonstrandum: bij alle bakken staat een naam. Maar hier niet...