donderdag 12 mei 2011

Vandaag en morgen




Deze foto (Brussel) gebruikte ik vandaag in de cursus Digitale fotografie. Die ik enkel corrigeer en illustreer, niet schrijf. Ga er wel het huiswerk van corrigeren.

Maar goed, Vanavond dus. Iets moois en lichts met maïs en kerstomaatjes (tiepe Tasty Tom) en dat dan weer gegratineerd met oude Goudse. Had Bonduelle Crispy maïs, lekte vast uit, proefde, helemaal perfect.
Dit gerecht lijkt me echt iets te gaan worden wat in de AllerHande terecht kan komen. Maaruhh, niet mijnerhands hoor.
Morgen verse tonijn, preisaus en pitah.

Lekker allemaal toch! Toch?! Niet dan?

Heb allerlei in de planning staan, maar ja, dat is allemaal vlees. Klassieke Nederlandse macaroni, fondue bourguignon, sugo di carne, Duitse bief (met friet en veel jus!), perkedel en khinkali. Nou ja, het komt allemaal wel.

Hieronder Eddo, Aroei, Taro. Net als aardappel in al zijn vormen tot en met chips, alleen als koken = in blokjes. Ja, officieel heel en rondom ingeprikt maar dat is gedoe.



Zag Valkyrie. Zeker niet slecht maar ook niet flitsend. Ik bedoel het neigt naar langdradig.

Recept
Kip met wortel, Spanje
Meng olijfolie, in de pan, met wat nootmuskaat en wat zwarte peper.
Kruid stukken kip (een kip: acht stuken) en bruin ze.
Bak schijven wortel (1,5 kilo op een normale kip) in een andere pan op laag vuur, met dezelfde kruiden als boven en bestrooid met wat suiker.
Haal de wortel uit de pan en doe bij de kip.
Voeg een glas water (op één kip) toe en laat een uur op laag vuur stoven.
Doe er na drie kwartier sap van een citroen bij (weer: op een kip).

Hieronder Sim. Moet ik eens opnieuw proberen want toen ik het eens had gekocht was het na vier uur koken nóg taai.



Die combinatie van kip en Spanje deed me aan drie dingen denken, spelend in dezelfde tent. Altea.
De allereerste keer dat ik er kwam, om de keuken te bekijken, moesten we door een donkere ruimte met koelingen, vriezers en het hakblok. Daarop lag een lichtgevend stuk kip...
Ff later zag ik bv. kippenkoppen onder het fornuis, en alles was vuil. Ik zeg Dat moet eerst goed schoongemaakt worden. Vanwege de bacteriën. Komt net de eigenaar binnen, kijkt rond en zegt Ik zie helemaal geen bacteriën. Verdomd.
En punt drie: ik stond op dat ondertussen schoongemaakte hakblok kip te hakken, loopt er iemand tegen mijn elleboog. Hak ik op twee vingers. Schade hersteld na enkele maanden...

Luister nu naar dit (alle links hier in een nieuw venster).
Zie ook hier.
En hier.
En hier (ff doorkijken tot het begint).
En hier.
En hier.
En hier een van de mooiste. Zie vooral ook het eind.
"Yo trabajo sín reposo, para poderme casar", "Ik werk zonder ophouden, om te kunnen trouwen".
Ik werk ook zonder ophouden, maar voornamelijk om niet meer te hoeven trouwen, hahahahaha! (Slaat nergens op, daar niet van...)



Sopropo. Bittermeloen.

Bedacht trouwens dat je goedkope maïs (Euroshopper en zo) moet gebruiken als koolhydraat, en goede zoete zoals deze Bonduelle als groente. Nou ja. Net als goedkope en dure doppers.
Der zijn ook mensen in Nederland, dat schiet me nu in ene te binnen (pats!) die bruine bonen of zo als groete eten...

Cultuur nu. Tsjee. Nou ja, het moet maar.
Le Cobra Français en Cobra keramiek én Verborgen schatten hier.
Glans en Glorie hier.
Op de site van Singer Laren een verhaal over de restauratie van De Denker. Gelukkig is het niet vindbaar. Karel van het Reve: "Deprimerende spierbundels". Verder zit die tiepe niet te denken, die zit te schijten.

Van het Reve schreef over een kopie met een toiletrol in z'n hand. Die foto vond ik ooit. Moet ergens op het blog staan.

Dit komt in de buurt:



Cultuur, vervolg, oeioei...
Joegoslavische werkneemsters hier.
Betoverende landschappen hier.
In Sloot en Plas hier, als je het kan vinden tenminste.

Doei!

Uhh, o nee, shit. Donderdag. Een ongepubliceerd recept.
Nou, ff wachten nog, ga eerst koken en eten.

Hier dan.
Ingemaakte eieren, Engeland
Voor 12 eieren.
Doe de eieren in een pan, giet er azijn over tot ze meer dan onder staan (gebruik witte wijnazijn of, spannend, zwarte Chinese rijstazijn).
Giet de azijn af.
Kook de eieren hard in water.
Breng de azijn aan de kook.
Voeg daaraan 4 theelepels zout toe en twee theelepels cayennepeper.
Giet in een weckpot.
Voeg kruiden naar smaak toe (piment, venkelzaad, komijnzaad...)
Voeg de -ongepelde- eieren toe.
Laat een week -of langer- staan.



Sopropo, maar Sopropo 2 zeg maar.

Geen idee.