donderdag 16 juni 2011

Donderdag alweer...




Deze Montepulciano kocht ik dinsdag in Groningen, bij de Italiaanse winkel in de Folkingestraat. Niet goedkoop, wel goed. Die winkel, ik zei dat al eens, was "De leukste winkel van Nederland" 2011. Leukste? Ach... aardig. Maar kwalitatief wel goed. Ze hebben wel een beetje moeite met mijn -betere- kennis van zaken.

Over de Folkingstraat gesproken!
Op het Zuiderdiep was een nieuw bordeel, modern. Kom je binnen, balie, dikke neger, betalen, doorlopen, dwarsgang, "Blonde meiden rechtsaf, donkere links". Hij naar rechts. "Dikke tieten rechts, kleine links". Hij naar rechts. "Grote lullen links, kleine rechts". Hij naar links. Deur door, staat ie in de Folkingestraat...



Bij Foodlog denken ze dat als ik dit hierboven mag jatten, dat zei dat dan ook mogen jatten. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Quod licet Iovi non licet bovi.

Trouwens, als ik toch bezig ben met latijnse spreuken en Foodlog (en NRC Next): Oderint dum metuant!

Maar goed. Planning.
Morgen naar Groningen, dus laat thuis, dus twee Aldi aanbiedingen: blik kreeft roomsoep en pot knof croutons. Geen gelul. Cognac erbij...
Zaterdag tofu, naan en strawmushrooms (waarvan ik in ene twee blikken had).
Zondag aardappeltjes (markt morgen; rattes of zo)(zijn die er al?), chaumes, spitskool.
Maandag saltimbocca met die coppa én met malaga (ipv dat Italiaanse spul, hoe heet dat ook weer)(o ja, marsala) en met Marmite als zout. Met pasta. En met ?groente.



Saltimbocca met salie
(Fantastisch Italiaans: salieblaadjes door beslag en dan frituren...)

Recepten

In bier gestoofd konijn, België, waar anders
Bak stukjes konijn rondom bruin in boter, en voeg halverwege ui en eventueel knoflook toe.
Voeg op laag vuur Leffe of Grimbergen toe, laat aan de kook komen en laat op laag vuur en met een deksel op de pan garen.
Kook zonder deksel de vloeistof in en proef op zout en peper.
Als groente kan je met het konijn al stukken winterwortel meebakken / -koken.

Konijn in Rodenbach (Monique heette Rodenbach van d'r achternaam, en het eerste wat ik ooit tegen d'r zei was dat ik vroeger in België wel eens Rodenbach placht te drinken).
Braad stukken konijn in boter mooi bruin.
Peper en zout ze, haal ze uit de pan en bak daarin uienringen.
Giet flink Rodenbach in de pan, breng aan de kook met de stukken konijn erbij en roer de aanbaksels los.
Laat een uur zacht doorstoven.
Haal het konijn uit de pan en houd warm.
Roer room door de saus en laat inkoken.
Breng op smaak met peper, zout, Franse (Franse, ja; niet "Franse") mosterd en peterselie.
Serveer met gebakken paddestoelen en amandelkroketten.



Wat een rare advertentie. Alhoewel: er zit één waarheidje in: de met pijlen doorboorde Sebastiaan is niet door die pijlen om het leven gekomen. (Een wonder!)(Franco, al jaaaaren doodgaand, werd door nonnen in het diepste geheim 's nachts naar Lourdes gebracht. Aldaar uitgekleed en in dat koude water gedompeld. Meteen de pijp uit. Rent een van die nonnen naar buiten, schreeuwend "Een wonder! Een wonder!")(Hahaha, Pinochet in een rolstoel in Engeland in het vliegtuig, en staat in Chili meteen weer op de benen. "Die is via Lourdes gevlogen".)(Haha, vent in rolstoel dat water in Lourdes in, komt ie er met splinternieuwe banden uit...)

Nou ja...



Lourdes
(Ja, daar heb ik als 15 jarige als brancardier gewerkt, maar kijk: hoe kwam je als 15 jarige uit een katholiek milieu, Brabant, in de vakantie naar het buitenland? Kijk.)

Amandelkroketten
Als aardappelkroketten, maar gebruik fijn amandelschaafsel in plaats van paneermeel.
Werk door de aardappelpuree trouwens ook maar wat truffel. Toch?

Nog niet waar dan ook gepubliceerd recept, want het is donderdag.
Varkenshaas Blauwe Blazer (mijn recept aldaar, we hebben het over Bennekom en jaaaren geleden).

Sjalotten saus
Ik heb laatst al een ander recept daarvoor gegeven. De truc is hoe dan ook de sjalotten lang en langzaam in boter te stoven, water erbij, dat water lang en langzaam weg te laten koken en dán worden de sjalotten perfect zacht.
Gebruik trouwens liefst Provencaalse sjalotten, die langwerpige ("banaansjalotten", maar wie dat woord bezigt is mijn klandizie kwijt).
Flink boter, zeer fijn gesneden sjalot, wat knof, zeer lang en zeer langzaam.
Scheut water, langzaam weer sudderen, water laten wegkoken.
Mooi ingekookt spul van maken met gevogeltefond en witte wijn.
Rode (rode!) port en wat gembersiroop.
Wat vers gemalen witte peper.



Longhaas met sjalotten

De rest
Gril een mooie bio varkenshaas, met de dikke kant los gesneden en uitgeklapt, en de spitse kant tegen het lijf geklapt / gebonden.
Snel en rondom.
Leg in een ovenschotel, en gratineer met Elisabeth Cheddar (uhh, professionel gebeurt dit onder de salamander).
Serveer met de saus.

Een of ander uiterst miniem kuukeltje had het gisteren of zo in NRC Next over Como agua para chocolate van Laura Esquivel. Zeer zorgvuldig "moeilijke" zaken vermijdend als chili con carne met gekookt vlees (Norteño) en natuurlijk al helemaal de fajitas, longhaas...

Longhaas met sjalot. De gemiddelde Nederlandse slager weet niet wat longhaas is (de beste biefstuk), en als ie 't al weet is zijn slachter niet bereid het te leveren. "Te ingewikkeld".

Ik hep ooit tegen een SleurSlager gezegd "Longhaas is de hikspier". Hij keek me aan of ik vroeg of ik z'n minderjarige dochter ff mocht bezitten. En ik vroeg me af of ie dacht "gratis" of "tegen betaling".



Como agua para chocolate, als water voor chocolade. Wie heeft die zwakzinnige Nederlandse vertaling bedacht, "Rode rozen en tortilla's"?
Tsjongejonge...

75 Jaar Waalbrug hier (alle links hier in een nieuw venster).

Hep der naast gewoont...