vrijdag 10 juni 2011

Inkopen en zo




Enerzijds is de planning zaterdag iets van omelet met risotto met soepgroenten erdoor, zondag tofu met ? en ?, en maandag stokvis (gaat vandaag in de week) met aardappelen uit de oven met halverwege kastanjechampignons erbij.

Dus ik kocht op de markt in Groningen spitskool voor bij die tofu en Roseval kriel voor bij die stokvis.

En (overheerlijke) kruisbessen, zie hierboven, en (waarschijnlijk, hopelijk overheerlijke) Cabrales, zie hieronder.



Las ergens op Foodlog of NRC next ooit over vadouvan. Nooit van gehoord. Kruidenmengsel. Maar ja, vandaag kom ik er achter dat het vandouvan is.
A mixture of spices that is used to season a variety of food dishes that include meat, poultry and fish. A traditional seasoning from India, vandouvan generally consists of a blend of curry leaves, fenugreek, mustard seeds, and garlic.
Bij De Beurs serveren ze iets met vandouvan majo.



Gisteren kwartels met flageolets
Flageolets bij AH en zo, Bonduelle, "Groene kidneybonen".
Uitlekken.
Kwartels in tweeën, goud bakken in boter, uit de pan.
Sjalot, knof, ietsje lombok, prei...
Laurier, versgemalen korianderzaad, gerookt paprikapoeder, manzanilla (wat ook kamillethee betekent, maar dat bedoelen we dus niet), iets paddoblokje...
Kwartels erin gaarstoven, en op het laatst de flageolets erin opwarmen.
(het leven is) Verrrrrukkkkkelijk!

Links
Klik de koe hier (alle links hier in een nieuw venster).
De Postbode Vertelt hier. Always rings twice...
Spaarnestad Archief hier. Klik op Agenda en scroll naar menee. (En as ik op die toruh staat / en ik kijkt naar menee...)
Overigens is in Haarlem de superberoemde Ovale Zaal onlangs heropgeleverd na restauratie. Hier die zaal, op nominatie voor Werelderfgoed. En terecht.



Dit lees ik momenteel. Heel erg mooi. Zodra in Frankrijk koop ik het in het -originele- Frans.

Pranzo di Ferragosto gisteren, eindelijk.
Mid-augustus lunch, blijkbaar.
Tsja.
Tiepo. Moeder erbij (forsch opgestuct tiepe), tante ook nog, die maar meteen kwam inwonen.
Heel mooi Italiaans zeg maar, maar begint toch wel vrij snel te vertragen, en vertraagt langzamerhand steeds verder...
Maar het béchamel verhaal is wel weer schitterend.
Wordt vagig na een uur of zo. Ik bedoel: dat "eten" blijft maar uit...



Vrijdag = gedicht.
Wouterje Pieterse
Op het gevaar af dat ik dit al deed.

Vergis u niet. Dit is schrijverschap...

Ik heet Tryntje Fop,
En heb een muts op myn kop.

***

Vaderland, koek en amandelen,
Ik ga in de maneschyn wandelen,
Koek, vaderland en brandewyn,
Ik ga wandelen in de maneschyn,
Vyf vingers heb ik aan myn hand
Ter eer van 't lieve vaderland.

***

De kat viel van de trappe,
Myn vader verkoopt aardappe-
Len en uyen.

***

Hy staat op een schoorsteen van binnen vol roet,
En wyst aan den wind hoe hy waaien moet.
[Karel van het Reve: Dit is subliem, of woorden van gelijke strekking.]

***

Het rupsje zonder schromen,
Springt rond op alle boomen.

[Ik dichtte daarop
O rupsje zonder schromen,
Zoudt gij niet uit Tollens komen?]

***

In de lente is het heel aardig,
In Mei is myn broertje jarig,
Maar nu heeft hy wintervoeten,
Zoodat wy de lente pryzen moeten.
Dan gaan wy samen kuieren,
En op paasch, vacantie met eieren.

***

Myn vader heeft menigen os den doodsteek gegeven,
Maar meester Pennewip is nog in leven.
Soms waren zy mager, en somtyds vet,
En hy heeft zyn pruik op zy gezet.

***

De godsdienst is een goede zaak,
En geeft het menschdom veel vermaak.

***

Het pad der deugd wyst zy ons aan,
Wie zou niet gaarne medegaan?
En in verloren oogenblikken
Leert zy ons naaien, stoppen en stikken.



Woutertje Pieterse en Femke.
Waar staat dat ding???

Recept
Kokkels met witte bonen, Frankrijk
Gebruik een gelijk gewicht aan kokkels in de schelp en gekookte witte bonen met het aanhangende vocht.
Warm de bonen op zodat ze goed kunnen worden afgegoten.
Open de kokkels, vang het vocht op en zeef dat door een fijne zeef.
Hak ui en knoflook en bak dit in olijfolie kort aan, roerend.
Voeg het kokkelvocht toe, de uitgelekte bonen, safraan, zout en peper.
Laat, steeds roerend, 10 minuten goed koken.
Serveer met gehakte peterselie erover.