woensdag 15 juni 2011

Praag, Budapest en die perziken van gisteren


Ja! iemand kende én Praag én Budapest, ook nog iemand van mijn stiel en waar ik net allemaal architectuur foto's mee hep zitten bekijken. "Voor een mooie fotoserie? Praag!". Dus.

En die perziken van gisteren, kruising platte en gewone, zijn heerlijk. Soort half platte pèche blanche.



Cantharellen op de markt in Luxemburg stad.

Recept
Komkommer in het zuur, atjar / acar ketimoen / ketimun, Indonesië
Komkommer in de lengte in vieren snijden en met flink zout bestrooien.
Een kwartier laten liggen en dan goed afspoelen en uit laten lekken.
Pureer in een vijzel of blender ui, iets knoflook en gemberwortel, met koenjit en wat laos (in tegenstelling tot de gember geen verse maar geraspte).
Bak het mengsel in arachide-olie op half-hoog vuur, steeds roerend, tot het begint te verkleuren.
Doe er dan een scheut Chinese rijstazijn bij (liefst zwarte) en wat goela djawa; de hoeveelheden naar gelang je meer zurig of meer zoetig zoetzuur wilt.
Aan de kook brengen, van het vuur halen en de komkommer, in blokjes gesneden, erdoor werken.
Laat koelen.
Op smaak brengen met sambal.



Chocolaterie in Brussel
Dat glas in lood is prachtig, zeldaam exemplaar van overgang Jugendstil > Art Deco. Maar ook zeer fraai is dat -ik zie dat pas nu- "marmerwerk" links en rechts!

Kasteel De Haar is gerestaureerd. Hier (alle links hier in een nieuw venster). Jaaaaaaren geleden heb ik er als vrijwilliger voor Emmaus gewerkt. En nog langer geleden waren er jetset feesten met Brigitte Bardot en dat soort volk... Richard Burton...

Yakult hier alhoewel Foodlog er een té enorme bel van maakt (Barb zegt "ze moeten toch ergens over schrijven en vooral: ergens over hypen..."). Maar goed. Dat kan toch allemaal ook niet? Die bacteriën zijn toch, door je maagzuur, dood voordat ze je darm bereiken?!



Chocolaterie Namen

Biografie Luns nu. Zie gisteren of eergisteren.
Komen -natuurlijk- heel wat Van Thiels in voor. Op pagina 46 al, A.F.G.M. ("Noud") Van Thiel Coovels. Kijk, een echte Van Thiel. Die man hád helemaal geen dubbele naam. Die heette gewoon Van Thiel, ome Noud... Wél tot walgens toe chic, dat wel...

En z'n broer was secretaris van Juliana, die 'm wel eens, tot zijn zeer grote verontwaardiging, "mijn witkiel" noemde...

En hun moeder bewoonde een enorm, waanzinnig pand in Helmond, waarvan ik me als kind herinner dat er, bij binnenkomst, een schaal met daarop een tros glazen druiven met daarin lichtjes lag...

(Schrijf ik mijn leven van me af?)

Lees nu Nederlandse Woorden Wereldwijd, een echt heel erg interessant boek. Alleen je moet het niet van de bieb lenen maar kopen, wat ik ga doen, want je leest er jaren lang eens in de zoveel dagen een stukkie in.

Ontdekte wel vrij snel een fout. In de taal van Nias komt een van het Nederlands afgeleid woord voor Satan voor, satana, "en dat komt in het Maleis niet voor". Huhh?? En setan dan? (Sambal setan! groene sambal!)



Reflecties Brussel

Links (Nee toch, toch geen cultuur?)(Nee, buurtwinkels!)(Hè gelukkig, ik schrok al...) hier en hier.
Ice Edge, Anja de Jong hier, althans zoektocht daarnaar dan dus. Leuk!
Keizers op Corfu hier.
Mona Lisa Mania hier.
Jopie Huisman slaan we over...
Pronkzucht aan het hof hier.
Verkeerde moment of toch de juiste plek of zoiets onduidelijks hier.

Pfffffffffffffffffffff...

Luik nog een keer, hieronder.



Prachtig, dat contrast moderne architectuur / oude stad.

Moet maar eens naar Luik, markt zondag!, boulettes in Leffe!, en dan meteen opnieuw naar Namen, met een dan niet falend fototoestel...