woensdag 6 juli 2011

Ik lul uit me nek.


Althans gisteren. Althans wat betreft dat pineapple vinegar recept.
Dit hier (alle links hier in een nieuw venster) is wat ik bedoel(de)!



In NRC Next Koken eindelijk iets nuttigs. Over wat je met die harde groene mirabellen ("pruimen", dat weer wel; zelfs "mijn" Tunesiër weet dat het mirabellen zijn) aanmoet (wat "mijn" Tunesiër niet wist want die is Tunesiër en geen Turk). Hier. Even naar boven scrollen voor het begin, want de kop die boven de beginpagina staat, daarmee wil ik uw eetlust en andere sexuele verlangens niet vergallen.

In Foodlog kan je tot 1 september geen reacties plaatsen. Goh wat jammer! Nou ja, hier ken je nooit reacties plaatsen... (Hahahaha, cursusboek InDesign vandaag, voorbeeldtekst "Zij kennen niet winnen".)

Kwam thuis met forsch honger en at, wetend dat vanavond koken-klaar nog even gaat duren (mihun, gedroogde vissies en garnalen, sperzie), die empanada met bonen en kaas van Zuly (Las Sabrosas op de markt in Groningen), die ik nog in de vriezer had. Lekker, maar de kaassmaak had iets prominenter kunnen zijn.



C3, ik zou nog over H. vertellen. Die had een eenmans aannemersbedrijfje, liep als een trein, kon echt alles, noem welk aspect van het bouwen van een huis maar, hij kon het. Schitterend machinepark, prachtig huisje met terrein en bijgebouwen. Een jaar of vier geleden: mid life crisis. Hulpmijder. Een jaar later loopt ie te bedelen in Groningen. Maar twee jaar geleden of zo ging het weer goed. En een half jaar daarna weer terug bij af. In hetzelfde tenue met hetzelfde briefje ("kleingeld?"), dezelfde agressiviteit, maar zie: onder een andere naam en het bericht rond spreidend dat Hans dood was...
Nou ja.

Had het met iemand, die Nijmegen ook goed kent, over de Uienkelder. Bestaat dat nog? Dat hele museum (waar het in de kelder was) bestaat volgens mij niet meer, en hoe heette het ook al weer?
Maar goed. Kelder, kroeg, allemaal vakjes in de muur met een horretje ervoor en een slotje. Iedereen legt een ui in zo'n vakje, en wiens ui het eerste door het horretje spruit, die wint de pot. Leuk idee, maar bewerkelijk uitvoerbaar.



Chassidische legenden

Dat ontbrekende bestand van Huis De Beurs, gevelrestauratie, staat hier. Zwart scherm? Iets naar beneden scrollen.

Harderfilet hier. Geen idee.

L. Nee, ik bedoel niet Prikkebeen, met die tweede Uilenspiegel achtige tiepe. Misschien wel Uilenspiegel zelf, die op verschillende plaatsen in België voorkomt en ook ergens diep in Duitsland. De Rattenvanger misschien?

Ennuh, met paddoblokje bedoel ik paddestoelenbouillonblokjes van AH. Het enige interessante wat Kleuter Woutwijk in zijn hele leven voor elkaar gekregen heeft (dat ze het gingen verkopen).

Oh, die bouquet garniblokjes mag je voor mij ook wel meebrengen! Niet al te veel, want ik bouquet garni dikwijls zelf.



Eddie alweer

PJ. Dank. En iedere bijdrager trouwens!

¡Hola!,
Over die hard-boiled acteur.
Ik schreef: Mike Hammer. Fout!!!
Ik bedoelde Lemmy Caution uit de boeken van Peter Cheney.
Eddie Constatine speelde die rol van geheim agent.
Spannend, kon je je als beginnend adolescent helemaal mee vereenzelvigen.
Geboren in L.A. Calif., zijn ouders waren Russische immigranten,
hij ging naar Frankrijk, zijn vrouw achterna die bij het Ballet van Monaco was gaan dansen.


Jee, wat ben je goed geïnformeerd PJ!



PJ, ben jij nou die linkse of die rechtse kerel??

O ja, op de markt hadden ze kaneelbasilicum, wat ik (blaadje gekneusd) niet echt speciaal vond. Maar ja, wie weet, in het gebruik in de keuken... Als je een Google doet krijg je enkel reacties in de trant van "Zaad bestellen?" Dat is niet echt stimulerend. Je hebt trouwens ook, mij ook onbekend, knoflookbasilicum.

En o ja, wat ze ook hadden: klaroen. Mooi spul! Hier.
Jéé wat is die dame (lijkt me) bang dat d'r plaatjes gejat worden. Hoezo? Ik kan toch een foto op de markt gaan maken?

Vergis ik me, of wordt de haring inderdaad zouter? Of nemen ze, warmer weer, zoutere?

Borrel, iemand had het over Eugene Ionesco. Ik zeg "Je hebt ook Eva". Google > Afbeeldingen... Daar was jaaaaaren geleden een enorme rel over in Frankrijk. Foto's van haar, 11 jaar of zo, naakt, naast een neger met een erectie. "Dat moet kunnen" vs. "Dat mag niet".

Ik ergerde me toch laatst aan dat, apotheek, U mag wel even wachten? Bij die oogartsen "mocht" ik ook "even wachten", toen bleek dat ze me vergeten waren (voor de tweede keer!).

Uhh, het is niet alleen dat "wachten", het is ook dat zinloze geleur met "even". "Wilt u het bonnetje even mee?" Hoezo, "even"? Moet ik het weer komen terugbrengen soms?



Mooi gebreeuwd.

Uhh, ik had het met iemand van het Scheldenloodsenkoor over breeuwen als daar midden op het water in ene dringend behoefte aan is. Theezakjes (zwellen op) en spek (waterafstotend en kneedbaar)!

Ennuh, zie gisteren:
C-tomaten zijn kleine tomaten, zeg maar formaat Tasty Tom, maar dan dus "gewone".
En Amsterdams vet? Zie hier.
"Werkt" heel mooi.