dinsdag 23 augustus 2011

Koenjit en zo


Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). "Verse koenjit kan in een gerecht worden meegetrokken en voor het opdienen verwijderd. Wees spaarzaam met het gebruik van koenjit; te veel kan het gerecht een bittere smaak geven."
Zie hier. "Verse koenjit kan in een gerecht worden meegetrokken en voor het opdienen verwijderd. Wees spaarzaam met het gebruik van koenjit; te veel kan het gerecht een bittere smaak geven."
Zie hier. "Verse koenjit kan in een gerecht worden meegetrokken en voor het opdienen verwijderd. Wees spaarzaam met het gebruik van koenjit; te veel kan het gerecht een bittere smaak geven."
Et cetera ad infinitum. Dat soort volk wéét gewoon niks...



Verse koenjit. Bij de Tunesier, verdomd. En hij kende alle namen. Ik zeg Koenjit, zegt ie Curcuma. Ik zeg Geelwortel, zegt ie Turmeric. Of omgekeerd, dat kan ook.

O ja, ik zou bij die Surinamer Nasi Moksi Meti Extra ophalen, klaargemaakt en afgekoeld, want dat is een stuk beter dan warm en verpakt meevoeren. Tsja. Ik vergiste me een uur en zou 20 minuten moeten wachten. Vrijdag, nu.
Vanavond een blik Heinz Beanz (in tomatensaus dus) met Danablue. Toch?

O ja! Kwam T. tegen. Ik zeg Kom eten! Ik zal je verrassen. Komt ie donderdag en ik kocht bij die !-slager op de markt een forsche longhaas. Wow! Met ovenaardappelen (Charlotte) en een saus met gemengde bospaddo's...

De lekkerste bief die er is, en wat kost het? Dit stuk van minsten 1 kilo kostte € 5,25...



Planning, dus.
Nou ja, vanavond hep je gehoord.
Morgen portobello's uit de oven, met in elk een ei. Harrikots in ?sausje.
Donderdag T. dus. Die longhaas, ovenaardappelen, wijnsaus met gemengde bospaddo's.

O ja, dat vertelde ik iemand vandaag.
Toen ik een jaar of vier was kreeg ik in een uiterst sjiek hotel een kroket met een groen uitgeslagen punaise erin. En toen ik 11 of zo was in Normandië een crêpe met twee spelden erin. Op mijn 18e of zo, Nijmegen, automatiek, bamiding met een moertje erin.
Sindsdien is het me bespaard gebleven...
Knockknock...

O ja, iemand zag die varkensnet-dingen van gisteren. Ging zowat over de nek.

Recept
Lamstestikels Plumery
Ontvlies de testikels en snijd de grote in drieën en de kleine in tweeën.
Draineer een uur in een marinade van olijfolie, dragonazijn, peper, zout, tijm, laurier en peterselie.
Schep regelmatig om.
Stort in een zeef, besprenkel met citroensap en laat een half uur in de zeef liggen, regelmatig omscheppend.
Haal de testikelstukjes uit de zeef en dep ze droog.
Haal door bloem en bak ze goudgeel in olijfolie met wat boter.
Serveer met gefrituurde peterselie.
Smaakt naar zwezerik.



Bestelde ze ooit in Leerdam (woonde in Aquoy). "Meneer, die, uhh, dingen zijn ook aangekomen".

Doei!