zondag 25 september 2011

En: het werkt weer!


Tsja, werkt weer. Ben wel de helft vergeten van wat ik gisteren wilde vertellen, maar ja.

Vanavond, of schreef ik dat al, preisaus (kokos) met daarin ei gepocheerd [nee; stukkies gekookt; dat bindt]. Daarnáást gefrituurde bakbanaan.

Mail. P.
Hallo Maarten,
het is een inspirerende website, die site van jou.
Goed voorbeeld doet volgen.


Bedoeld zijn de bijgevoegde foto's, die ik hier publiceer. Op een na. Dat wil ik bepaalde dames, die me na zijn, niet aandoen. Maaruhh, op aanvraag beschikbaar hoor!



Touching, dat dingetje, whatever it may be, wat die hand vasthoudt.

Valt me een beetje tegen dat je die Deense toeristen niet langs Museum Boerhaave in Leiden hebt gestuurd.
(Had je 's avonds niet hoeven koken.)


Uhh, die Deentjes hadden (hebben zowat altijd) een vast programma, en dat was oa. na middageten trein naar Den Haag (Madurodam) en ook dáár eten. En dus laat terug dus. En dus hoefde ik überhaupt niet te koken (ja, voor de Ouwe...). Dus.
Volgende ochtend korte rondrit Leiden en lunch aan boord, korte want je moet snel weg naar A'dam omdat je anders voor de (spitsuur) gesperde bruggen komt liggen.
Kijk, ik zou ze ook Teylers binnengeranseld hebben. Maar ja...

Mit fröhlichem Wanderfochelgruss,

Huhh?

P.

Dank!



Recept
Linzen met varkenspoot, Frankrijk
Kook varkenspoten die in de lengte opengespleten zijn in water met verse salie en zout tot ze uit elkaar beginnen te vallen.
Af laten koelen, vet eraf scheppen, botjes eruit, linzen erbij, peper, laurier, zie maar.
En dan die linzen daarin koken natuurlijk.
De botjes bewaren voor de kinderen: bikkels.



Linzen

Nog maar een recept, want ik heb stellig de indruk dat ik het bovenstaande niet voor de eerste keer publiceerde.
Linzen, basisrecept
De meeste linzen hoeven niet te worden geweekt, behalve als ze al drie jaar in het keukenkastje staan.
Dupuis-linzen (de lekkerste) wel een uurtje weken.
Rode linzen koken altijd kapot.
Het basisrecept is altijd hetzelfde, van de Amsterdamse Huishoudschool via A Book of Middle Eastern cooking tot Winnie the Poohs cookbook.
Wortel, selderijknol, ui, peterselie en knoflook even aanbraden in wat olie en dan even zachtjes laten doorstoven.
Peper erbij, laurier, bonenkruid, korianderzaad en komijn.
De groenten wat prakken, koude bouillon erbij en de linzen.
Afschuimen als het kookt, op zout controleren en met deksel zachtjes laten pruttelen tot de linzen gaar zijn.
Dan moet de vloeistof trouwens bijna zijn weggekookt.
Zoniet, dan heb je linzensoep in het geval van teveel bouillon, en verbrande linzen bij te weinig.



Geen linzen

Uhh, o ja! Gisteren!
Pompoen ("courget") gevuld met gehakt. Lang geleden.
Oven aan.
Pompoen in tweeën en pittenzooi eruit.
Gehakt (HOH) aanmaken met zout, fijngesneden rode ui en knof. Beter forsch knof ipv wat knof + peper.
Pompoenhelften invetten met olijfolie, vullen met het gehakt, dat ook van boven invetten, oven...
Ik at er oogboontjes bij, met wat knof, ui en lombok erdoor, meeste foto's zoals gewoonlijk vergeten.
Superlekker, verdomd.



Ff wat links. Onder andere cultuur. Ssssst!
De Kooning hier (alle links hier in een nieuw venster). ("De Koning was sigarenfabrikant", wie weet wat ik bedoel?) (Nee? Grote lantaarn klein licht!)
And now for something quite different: lingerie! Hier. Uhh, je mag ook antieke lingerie uitproberen. Uhh, hoezo, "uitproberen"? Erg slechte site trouwens.
En alweer iets heel anders hier.



Rotival, weer. Dank PJ.

Rel van de week hier.

(Her)zag Monty Pythons Flying Circus II.
Full front nudity hier.
The dead parrot hier.

Oops. Vergat het tweede deel van het recept.
Variaties
Verse worstjes meekoken.
Eieren erin pocheren.
Met tomaat.
Met kerrie en appel.
Met mergpijpen en water.
Gekookt met een stukje ongeweekte zoutevis of zoute sardien.
Koken met een scheut zoete rode wijn erbij of Malaga of zo.

Luister naar Nashville Skyline...



Doei!