vrijdag 30 september 2011

Vervolg mosselen, want


daar was ik gisteren wegens tijdgebrek nog niet klaar mee.



Ik gaf het recept niet. Nee. Search the blog, en laat rookspek (Normandisch) of chorizo (Galicisch) weg.

At het met super-stomme sausjes. Zie hieronder.



Europalia Brazilië krijg je vreemd genoeg alleen op de Franse versie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Gisteren
Bucatini, tomatensaus, geraspte kaas
Kook pasta, afgieten, koudspoelen, wat olie erdoor.
Olijfolie, rode ui, knof...
Tomatenpuree...
Laurier, laag vuur, groentebouillonblokje...
Blik gepelde tomaat, groene kruiden, paprikapoeder..., proef.
Flink rode wijn, inkoken... proef.
Kleingesneden zwarte olijven (droge soort), stukkies gedroogde tomaat (uit olie), groene peperbolletjes... Proef.
Pasta erdoor.
Kaas erover...



Heb ik verdomme de instellingen van de camera weer verkeerd staan...

Planning
Ik kocht voor morgen kastanjechampignons voor iets als saus: champignons, stukkies gebakken Groninger worst en ter compensatie van het vet Pitah.
Maar daarna vond ik funghi porcini! ("biggetjes-paddestoel").
Nou. Die worden morgenmiddag verwerkt in een fraaie omelet...
Voor overmorgen stond omelet gepland (gaat dus niet door) met zeekraal. We zullen zien, zei de blinde...



In de biografie van Multatuli las ik "Ze doen veel minder: niets, om precies te zijn, ze zijn louter winderigheid. 'Allemaal wind en 'n engelse notting', in de woorden van de kantoorbediende Gerrit Sloos."
Karel van het Reve citeert zijn moeder met dezelfde uitspraak, aantekenend dat hij niet weet wat de oorsprong is.



Markt, octopus. Die ik kocht / reserveerde vorige week.

Gisteren ontbrak het nog-niet-eerder-gepubliceerde recept. Dat komt morgen.

Vandaag gedicht.

De Bonte Koe, Barneveld

Ha vent!
Ha kerel!
Dag Maarten!
Dag Thea!
Het oude recept?

Alles glimt als vanouds
in de late middagzon,
de keteltjes aan het plafond,
de bril van Annie,
en de gebruikelijke ruzies
worden als altijd bijgelegd.

Als je rood mist
Ben je al je punten kwijt.
Der is nog post voor je.
Pas op,
Je hebt er twee gemaakt
En je staat op acht.
Nou gaan die jonge jongens biljarten,
Die stukadoors,
Die kijken teveel,
Die zijn te serieus.
Ze maken der niks van ook.
Doe Dicky er maar een van mij.
Heb jij in het vorstverlet gelopen?
Wat zei je?
Nee, ik had het niet tegen jou.
Spinazie?
Nee, tuinbonen met bieslook.
Moet je de krant zien?
Nee, tot morgen!
Tot morgen!
Smakelijk eten!
Smakelijk eten! O nee,
Je hebt al gegeten.
We worden allemaal ouder.
Jij wel ja.
Groetjes!



Dit lees ik nou. Enkel het ongebundeld werk natuurlijk. De rest ken ik van buiten...