zondag 30 oktober 2011

En vandaag weer wat accenten op:


Luik.

Maar niet alleen dat.



Op de "Foor" (foire), kermis. "Voed onze hippo's!"

Niet erg scherp (zoals veel foto's vandaag), maar goed. Als ik verderaf had gestaan was 't scherp geweest (minder relatieve diepte), maar ja, dan lopen er steeds mensen door 't beeld...

O ja, vanavond in de kroeg, "Leesclub" (vrouwen), eentje het hoogste woord, ontzagwekkende klets uitkramend over Popper ("Hij hoort thuis in het rij'tje Heidegger, Sartre, Nietzsche") en daarna nog grotere onzin over Wittgenstein. Ze had die beter moeten lezen. "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."

En verder ben ik geen misogyn.



Markt Luik dus...

Planning
Vanavond, maar dat schreef ik al dacht ik, ovenkriel (Charlotte), Tilsit en oranje paprika.
En morgen, jawel, die spaghetti alle vongole!

Link
Fairtrade hier (alle links hier in een nieuw venster).

En ja hoor, daar zijn we weer. Ergens op Foodlog "boar" met "beer" vertaald, de mislukte kwakers...

Eten Luik
Fricassée
Heel vreemd hoor; heeft niks met "fricassée" te maken, en is ook nog vies ook: gebakken spek met gebakken eieren. Ik bedoel: als avondeten met aardappelen...



Luik

Café's en restaurants hebben hier (en in België?) rookafdelingen, waar het personeel wél in- en uitloopt.

Museum van het Waalse Leven: ach...
Ze hebben er geen Schindlers list maar een Schindlers lift.

Archeoforum: en ongelofelijk grote archeologische site onder een groot plein (waar vroeger een kathedraal). Romeins tot gotisch. Niet aan te raden voor slechtzienden zoals ik. Als je naar 't lage plafond staart struikel je over op- en afstapjes, en omgekeer stoot je je kop.

Musée d'Ansembourg: uiterst fraai patriciërshuis.

Glaasje witte wijn...

Een agente die op straat een sigaret opsteekt, dat zal je bij ons niet veel zien...

Maar goed, BAL, Beaux Arts Liège, schone kunsten Luik.
Zie hieronder (en die Picasso, Blauwe periode, 2 vierkante meter hebben we al gehad).
Erg moeilijk te fotograferen trouwens daar. Veel gespiegel van de belichting. Excuses voor de kwaliteit, maar kijk meer naar de collectie, zeg maar...



Delvaux



Delvaux 2



Chagall



Ensor



Kokoschka



Gauguin



Ferdinand Bol (bien étonné)



Magritte

O ja, en ik mag al verklappen dat het eten van vanavond enorrum lekker was. Wow! Ik had al zo'n gevoel dat dat perfect moest zijn: Tilsit, aardappelen en oranje paprika...

Doei!