maandag 10 oktober 2011

Gisterenavond eerst maar...





Bewerkelijk maar heerlijk

Inktvis, paddestoelen, roti, kerriesaus
Pindaolie, sauteer schoongemaakte en in stukkies gesneden inktvis (ik gebruikte de tentakels niet, het was toch al genoeg werk omdat de lijven aan de binnenkant moeilijk schoon gemaakt konden worden, en er was ook nog meer dan genoeg vis), uit de pan.
Eventueel wat palmolie erbij.
Gemberwortel, rode ui, knof, groene lombok (eigenlijk; ik had rode), verse geschilde kleingesneden koenjit...
Kerriekruiden (komijn, koriander, mosterdzaad, kruidnagel, foelie, daoen salam, daoen djeroek poeroet...)
Voor het zoetzure effect amchur en goela djawa en meteen wat medium en wat droge sherry. Op smaak brengen met Madras kerrie en met fish sauce.
Paddo's... inktvis...
Roti (die ik dus kocht; dat gedoe moet ik niet meer) warmpiepen.
Enzovoorts...



O kijk! Als je die roti in een plastic zakje anderhalve minuut op hoge energie piept, dan wordt ie ovengebakken! Lekker hoor!

Ben eindelijk aan m'n Bordeaux culture (reizen) site begonnen.
Ben met het logo redelijk tevreden, met de rest niet maar bedacht al wel hoe het wél moet. Zo gaat dat scheppingsproces altijd...

Logo hieronder.

Uhh, de kleuren moeten ietsje levendiger nog.
Dat is altijd hetzelfde verhaal. Je hebt een goede kleur, je maakt een letter (= kleine vlakken) in die kleur, de kleur is dan te donker.

Komt wat uitleg bij het logo.
Bordeaux-rood kennen wij allemaal, en in Bordeaux kennen ze allemaal Bordeaux blauw.



Uhh, de achtergrond vloekt hier wel op de achtergrond hier, maar daar niet op de achtergrond daar...

Recept
Maisballetjes, Prikadel djagoeng, Indonesië
Prikadel omdat ze daar de F (en de V) niet kunnen uitspreken. Ik ben daar Pantiel. En mijn pleegdochter, Salvi, Franse, tot haar grote verbazing Sale-pie, vuile ekster.
Maar goed.
Prak gekookte mais in een zeef en vang het vocht op.
Doe de mais in een schaal en kruid met zout, iets sambal, wat fijngewreven komijnzaad en geperste knoflook.
Werk er daarna een rauw ei door, bakpoeder, korianderblad en zoveel van het maisvocht dat een soort beslag het resultaat is, afhankelijk van de mate van vocht rijstbloem toevoegend.
Bak als waren het kleine oliebollen op niet al te hoge temperatuur. Zeg 150.



Bordeaux blauw.

Tot grote verbazing van de lokale hele of halve refo's stond er in het dorp hier een wagen van dit hier (alle links hier in een nieuw venster).

Las vandaag over die Pastoor Joep Haffmans die in Limburg streng pastoor was maar ondertussen de bloemetjes forsch buiten zette en forsch in de gemeentekas greep.

Ik ken ook een "pastoor Joep Haffmans", Utrecht, dat is een andere, geen rokkenjager, nou ja, althans niet zo erg, en geen dief van gemeenschapsgelden. Iemand heel anders. "Als hij praat komt er stof uit zijn mond".

Die Limburgse JH, daar kwam champagne uit zijn mond...



Kijk ze allemaal breed staan te smilen naast die twee kleine meidjes...
Pastoor Haffmans in het midden (bril), links een pastoor en nog zoiets, naast Haffmans een bisschop en rechts een burgemeester en nog zowat.

Bedenk dat de "strenge pastoor" met die bril regelmatig aan champagne-ontbijten zat met vrouwen van wat lichtere zeden, en kijk hem daar nu staan...

O ja. Tapenade. Ik kon er maar niet op komen hoe dat spul heet. Ik bedoel ik kocht ooit erg mooie hier in het dorp bij de Wereldwinkel, en moet eens iemand die er werkt en die ik ken vragen of ze het nog voeren.

En ik kocht laatst een potje voor iemand, vroeg vandaag hoe het had gesmaakt, maar blijkt d'r dochter het uit de koelkast te hebben gejat. Nieuw potje gebracht.

En ik kocht bij AH vandaag onderstaand potje. 5 €. 80 gram, 10% zwarte truffel.
8 gram zwarte truffel voor 5 €? Komkom Appie...
Dit valt weer in de -marketing technisch geziene- sector van "Ambachtelijke krabsalade (Ingrediënten... krab 1%)".

Het smaakt dan ook helemaal nergens naar. Gewoon smerig zeg maar gerust...



Bah!

Had al afgesloten maar O ja!
Op Radio Classique heb je af een toe een riedeltje, "Wat vind jij mooi?".
En dan is er een tiepo die Rataplan mooi vindt. Maar der is der ook een die zegt André Rieu... Ja, want die hep zo mooie witte tande... Gristus...