donderdag 6 oktober 2011

Théâtre du Vésinet




Gustave Doré (Gustaaf Verguld)

Over dat theater hoorde ik op Radio Classique. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Le Vésinet is een stadje vlakbij Parijs. Mijn vader had er vroeger een fabriek, daarom ken ik het. Ik bedoel: dat theater verbaast me, want als ik ooit een grauw dorp gezien heb, dan was het wel Le Vésinet...

Ze hebben het op Radio Classique ook steeds over La belle au bois dormant (de schone in het slapende bos, u begrijpt wat ze bedoelen, zie hierboven) en over Leiden Zaragossa (of anders geschreven), u begrijpt net zomin als ik wat ermee wordt bedoeld...



Gisteren
Tofu, eddo (Surinaamse naam van taro), puntpaprika, gevogeltebouillon
Pinda-olie, rode ui, flink gemberwortel, knof, lombok.
Fijngewreven komijn, versgemalen Corrie Anderzaad, daoen salam...
Gevogeltefond...
Breng op heet met piripiri. Zout erbij? Hoefde niet.
Stukjes eddo erin (eddo kan op alle manieren van aardappel, maar gekookt moet het in stukjes)(als je tenminste die Surinaamse flauwekul van er een hoop gaatjes in prikken met een vork wil vermijden).
Eddo bijna gaar? + puntpaprika en vuur uit, deksel.
Ff later stukkies tofu erin opwarmen. Gewoon zonder vuur.



Foto vaag ivm damp...

Kreeg de nieuwsbrief van Bordeaux wijnreizen (hier). Schreef ze dat de eerste link niet werkt, en dat ik vandaag bordeaux-culture.nl heb geregistreerd. Culturele reizen, en -in latere instantie- niet alleen naar Bordeaux. Maar ik ga CULTURE-bordeaux vermarkten, en daar andere culturele reizen op linken. Zoiets.

Donderdag
Ongepubliceerd recept
Chimichurri Saus, Argentinië
Meng de ingrediënten met de hand, maar beter nog met een blender.
Serveer bij vlees, empanadas...
Een halve kop olijfolie, twee eetlepels citroensap, flink gehakte platte peterselie, een fijngehakte knoflookteen.
Voeg ook nog twee fijngehakte sjalotten toe, wat gehakte basilicum en/of tijm en/of oregano.
Zout en peper naar smaak.
Laat twee uur staan vóór het serveren.

Ik had het -ongepubliceerde- recept van Portugese sambal met witte wijn en knof klaar, Vinha d'alhos, en verdomd, het bestand eclipseerde...



Chimichurri [tsjIEmietsjOErrie]

Recept
Kachkeis, Luxemburg
Door bekenden die Kachkeis (kookkaas) uit Luxemburg laten meebrengen, en niet zó eten. Uhh, onbewerkte kachkeis moet je hebben, die glazige. Niet zo'n bakje romig spul.
Met Harzer Schmelzkäse kan het ook.
In een met knoflook ingewreven pannetje stukjes kaas in een scheutje water laten smelten.
Eigeel erdoor roeren en op toast eten.
In Luxemburg is het een ontbijt-gerecht.
(Als je het laat stollen, wat heb je dan? Juist. Smeerkaas.)