donderdag 3 november 2011

Daar zijn we weer!


Kom even terug op die Croque Madame van hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ik bedoel: de Luikse variant nu, die minder zwaar is. Prima te eten.
Van onder naar boven getoast brood, kaassaus (béchamel + Emmentaler), gekookte ham, getoast brood. Een gebakken ei erop. Hoe ze de hele handel warm krijgen, geen idee. Oven? Magnetron?



Nog niet gepubliceerd recept want het is donderdag.
Toast cannibale. Zeer Bels.
Maak toast.
Beleg die met filet américain.
Serveer met fijngehakte rode ui, idem platte peterselie, en met kappertjes ("'Mee kapperkes', zei vader." Het verdriet van België).
Geef er wat krulsla bij, Worcestershire, Tabasco en selderijzout.
O ja, geef er Pilsner Urquell bij...

Meel.
L. Dank, ennuhh, helemaal mee eens!
Dag Maarten, nu is Rijk de Gooyer weer dood en natuurlijk, het is geen verrassing: hij was oud en ziek, maar ik vind het erg.

Je wil niet weten hoe hij er een half jaar geleden uitzag (ziekenhuisbacterie, totaal uitgemergeld).
Ik vind het trouwens, schiet me nu in ene te binne, erg raar dat je in Nederland, niet in andere landen die ik ken, in de krant wordt vergast op je doodsoorzaak.

Hella Haasse, Harry Muskee, Hugo Claus, Gregor Frenkel Frank, Johnny Kraaykamp, enz. enz. Ik dacht: "Waarom heb ik er zo'n last van?" Toen besefte ik dat dat allemaal mensen waren die er al waren toen ik me bewust werd van mijn omgeving. Zij waren er altijd al. Zeker weten dat ik geen vervangers in hun plaats krijg. Toen b.v. Elsschot, Vestdijk, of Bomans dood gingen bleven er nog genoeg vanzelfsprekende (altijd al aanwezige) idolen over. Daarbij gingen zij dood, toen ik me pas kort bewust werd van dat soort mensen. Natuurlijk zijn er nu nog kunstenaars of andere rommelkonten de moeite waard, maar hun "aanwezigheid" ervaar ik nooit meer zo vanzelfsprekend als die van de bovenstaande mensen. Groeten, L


Mooi en, opnieuw, dank!

Ooit gaan we allemaal trouwens; wist je dat al??
Dat heeft een gebocheld oud vrouwtje me gisteren verteld...
Daarna spuugde ze op de grond, "Nondeju!"



Gisteren
Roti (van linzen), ei, puntpaprika
Spoel zwarte boontjes (een eetlepel, theezeefje; toko).
Kook eieren half hard, spoel koud, pel.
Pinda-olie, gemberwortel, sjalot, knof, lombok...
Zwarte boontjes...
Groene curry paste... gedroogde kokos...
Medium en droge sherry, daoen salam en daoen djeroek poeroet...
Grofgehakt ei erdoor...
Proef, als het vrij redelijk ingekookt is.
Vul de roti, klap dicht, in plastic zak, magnetron.



Kwartels, markt Luik


O ja, dat gebochelde vrouwtje, uhh, bochel.
Mooiste grap ooit.
Twee joden. Een met een bochel.
Lopen door een stad. Zegt de ene tegen die bochel "Kijk daar, dat gebouw, dat was de Schul waar ik vroeger heen ging. Toen ik nog jood was."
Zegt die bochel "Vroeger, toen ik nog jood was, toen had ik een bochel..."