dinsdag 8 november 2011

Zo. Dinsdag. Tsja...




Die kocht ik net, Arborio rijst, voor een uiterst lichte groenten-risotto bij die uiterst heavy Cotelette Suisse morgen.

Markt Groningen, ik klagen over die kalfsnier = varkensnier.

Maar kijk, kreeg van de Marktslager geheel voor niks een mooie kalfsnier ter compensatie.
Wordt gesauteerd en geserveerd met Luikse jeneversaus. (U hoort daar nog van!)

(Uhh, zolang hieronder nog "Wordt vervolgd" staat, moet je regelmatig verversen, want dan ben ik nog aan het toevoegen en/of corrigeren...)

Kocht als "kaasje" weer eens Brugse Blomme. Ff weer wat fijns ipv. wat heavy's.



O ja, die varkensnier.
Dat is enkel en alleen maar goed voor steak and kidney pie, vind ik. Wat dus in de planning gaat. Uhh, steak and kidney pie wordt iha van lams-, zoniet kalfs- ja desnoods rundernier gemaakt, maar ik vind dat het prima kan met varkensnier.



Mate schoot me in ene te binnen. Zuid Amerikaanse "thee". C1: help!

Longhaas hier met spruitjesstamppot (Bels, Stoemp; alle links hier in een nieuw venster). Goh, hebben ze longhaas in Nederland ontdekt. Nou nog slachters vinden die de moeite willen nemen het er uit te snijden...



Gisteren
Chèvre, maïs, sperzie.
Sperzie kop kont en klein, koud water, een uur.
Lek blik mais, lek sperzie.
Olijfolie, rode ui, knof, sperzie roerbakkend tot verkleurd...
Oven aan.
Droge sherry erbij op laag vuur (ja bij die sperzie en zo dan dus), Oxo, piripiri, laurier...
Niet te snel inkoken, proef.
Ovenschotel invetten.
Maïs door de sperzie, > ovenschotel.
Chèvre erover, oven ...
+ kappertjes? + guindillas (grote, niet al te sterke groene pepers op pekel)?



De Parma ham (vlezige soort!) en de Emmentaler (Zwitserse! Plakjes!) die in die Cotelette Suisse gaan, morgen...
Oehwahhh...

Maar goed. Recept.
Meloen met gember
Een klassieker uit de Indiase koloniale keuken.
Serveer meloenschijven bestrooid met vers geraspte gember en met wat gembernat eromheen.
En met slagroom natuurlijk.

Meloen met verse kaas, Griekenland
Snijd meloentjes in tweeën, haal de pitten eruit en hol ze zo goed mogelijk uit.
Prak de pulp door verse kaas en vul daarmee de meloenen.
Koel goed en serveer met honing.

Maar goed. Komende dagen weer stoofpeer.
Net als kweepeer: in partjes gebakken: heerlijk, en veel lekkerder dan gekookt.
En die stoofpeer met ketjap en rookworst, wow!!



Maar goed.

O, die Zarzuela, daar is vandaag geen tijd voor.
Veel te veel mail.

C3 (Uhh, je moet me niet het schaamrood op de kaken brengen, ja!) (Het is dat Barb me min of meer dwingt het te publiceren, uhh, wat zeg ik, min of meer, niks min of meer, gewoon pats dwingt, ja...)
Dag Maarten,
Altijd maar weer mijn grote waardering voor jouw dagelijks relaas. Culinaria van de bovenste plank.
Ook de overige verhalen die je op je site schrijft zijn vermakelijk, informatief en eigenzinnig.
Je weet veel te vertellen. De foto's die je betoog ondersteunen, hoe stuitend en banaal deze soms zijn, zijn mooi, goed en illustratief.
Kortom, een mooie site.
Nogmaals, mijn waardering.
Groet
C

Dank, maar toch Pff.... Wapperwapper...



Kaaskroketten, "Fondue Parmesan" (maar dus ook, zoals gemeld met abdijkaas! Orval of Chimay of wat was het...)

Tot slot.
De nieuwe Slurp hier. Ik begin vies van die man te worden...