maandag 6 februari 2012

Subtielste vinaigrette ooit, de Gerrit Krol-brug, Waskowsky in Staphorst, en Google zoekwoorden voor dit blog


Vandaag zou ik die rice cakes eten ("Geschikt voor entertainment or home cookery") met prei en Cheddar, maar ja, ik had dus ff over het hoofd gezien dat die cakes zes of acht uur of zo moet weken ("U kan het ook 5 tot 7 dagen weken en ververs dan elke dag het water"). Dus.

Dus dat wordt een blik bonensoep, opgeleukt met sjalot en knof en wat Manzanilla.

En ik had nog een partij gemengde bladsla, die ik vóór die burp-soep eet, en waarbij ik de subtielste vinaigrette-ooit ga maken: 1/3+ Argan olie, 1/3- hazelnootolie, 1/3 Ume su. Search the blog...

Als de sla vrij bitter is, gebruik dan in de vinaigrette iets Chinese rietsuiker (betere toko). Griezelig hoe lekker dat spul trouwens is...

Receptenboek Smakelijk Groningen

(Een blaarkop; die vond ik vandaag ook bij Krol)

Dank PJ voor dit boek, en voor de Krol boeken en de geleende Waskowsky, zie verderop in dit verhaal.

Ik zal dat Smakelijk hier vttt doorbladeren en becommentariëren.

Het eerste recept vind ik aardig, Bloedbrood.
Dat is bloedworst zonder spekkies maar met rozijnen. Komt meer voor, hoor, althans soortgelijks.

Erwtensoep, ja, met niet- én wel-spliterwten gemaakt. Maar dat is niet typisch Gronings hoor... Tijm erbij: daar geloof ik gene ene moer van. Vroeger, bedoel ik.

Gedroogde appeltjes stamppot. Kijk! Eindelijk eens iets interessants! Staat genoteerd!

Recept
Noedels-2

Uit de oven
Leg de gekookte noedels in een ingevette ovenschotel, giet er tomatensaus over, bestrooi met Parmezaan of romiger kaas en gratineer bij ongeveer 170 graden.

Gnocci de patate
Kook aardappelen juist gaar, laat ze goed uitlekken, en pureer.
Doe in een doek en knijp er zoveel mogelijk vocht uit.
Maak er met bloem deeg van (vereist meer bloem dan je denkt!).
Et cetera.
Serveer bijvoorbeeld met gerookte kip en groene asperges, of met paddestoelen-roomsaus waarin flink ui en knoflook.



Google zoekwoorden-top laatste 30 dagen hier.
Uhh, er zijn de laatste 30 dagen duizenden zoekwoorden gebruikt hier, maar de meeste maar een of twee keer... Zeven stuks is al een erg lange lijst, en zes al een heel erg lange...

En ja, ik zit op een buitenlandse server; dan kan je je wat meer permitteren. Terwijl Sarko denkt dat ik -natuurlijk!- op een Nederlandse zit...

Mail van L.

Goedemiddag Maarten, ik had nog geen tijd om te reageren, nu wel dus: ik denk dat jij niets hebt aan dat kookboek, jij bent toch veel bekwamer!

Hoho...

Ik ben, was helemaal, een amateur in de keuken. Nou ja, je kunt er altijd iemand anders een plezier mee doen. Dag, L

Kijk L., ik verzamel drie soorten culinaire naslagwerken, 1] boeken zoals Oxford Companion to Food en Larousse Gastronomique; 2] boeken over Vlees of Vis of Groenten of..., 3] "De keuken van...".

Riekus Waskowsky

Dit boek leende PJ me, dank. Waskowsky.

Bladerde het vandaag door, af en toe wat uitgebreider lezend.

Een meisje rood van kleur
stond nakend aan de deur
ze zei, oh lieve jongen
wil jij eens bove komme

en toen ik bove kwam
lag zij al naakt op bed
en heb is as de godverdomme
een lekkere punt gezet


Buddingh': onalledaagse filosofie en een flinke dosis spot, ironie en sarcasme

Kweenie...

Gerrit Krol nu. De Gerrit Krolbrug, Groningen, hieronder. Tsja...

De Gerrit Krol-brug in Groningen

Las vandaag zijn verzamelde columns, Laatst met een vrouw, en het is best aardig, maar af en toe valt het mij op dat hij musici, schrijvers... aardig vindt, waar ik nu juist helemaal niks aan vind. Tsjaikovski, Jeroen Brouwers, en veel meer maar dat vergat ik te noteren.

Ik kwam ergens Pé Hawinkels tegen (niet Pé Daalemmer dus), P H H Hawinkels, en die Hawinkels die ken ik uit mijn studententijd. Niet de meest frisse persoon. Later naar links links kwaken en eerder naar rechts rechts brallen. Uit een corpsballenhuis meubels vanaf de derde verdieping naar buiten gooien, dat soort gein.

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ja, Diogenes. Daar was ik beheerder...

Oh, 1977 in Nijmegen al de pijp uit. Op de dag van Elvis Presley...

Maar goed, Krol dus.

Zijn column God en Allah deed me denken aan het vreemde gegeven, ondanks dat "Geen beelden snijden" (maar bij iedere refo hangt Anton Pieck aan de muur), van dat Islamieten wars zijn van afbeeldingen van levende schepsels "want die schepsels zijn gemaakt door Allah" (alsof dat een argument is), terwijl refo's abstracte kunst juist weer niet mogen, want daarmee pretendeer je iets geschapen te hebben, en dat komt enkel De Heere toe.

(Als je ooit De Heer zei dan was het "De Heere woont in de hemel; de heer woont op nummer 31".)

De Jeroen Brouwers-brug

Het Jeroen Brouwersbruggetje in Kollummerpomp. (Dat is tenminste een bescheiden man!¬]

Wat me bij Krol opviel is het foute idee over zelfspot.
Hoezo moet je om jezelf kunnen lachen als je op een fout wordt betrapt? Is gewoon toegeven dat je een fout hebt gemaakt niet genoeg dan?

Maar kijk, wat later kwam de aap uit de mouw.
"De schaamte over wat je hebt uitgehaald, de noodzaak om het te verbergen, kan zich later bevrijdend oplossen in een grap".

O, je moet een fout dus -überhaupt, zo lijkt het wel- eerst verbergen, er dan dus beschaamd om zijn, en dán later met een grap...

Zo werkt dat niet, althans zo zou het niet moeten werken.

Waskowsky in Staphorst