dinsdag 14 februari 2012


Naar de markt geweest, Huis de Beurs, dat soort dingen...

Gisteren paprika, zoete aardappel en ei.
Erg lekker.
Min of meer Baskisch. Op die zoete aardappel na dan...

Zoete aardappel, paprika, ei

Olijfolie, sjalot, knof, iets lombok...
Laurier, versgemalen korianderzaad, citroenpeper, geel mosterdzaad...
Witte wijn, wat miso..., proef.
Plus stukkies rode puntpaprika...
Schil en snij de zoete aardappel in blokkies (bruine soort; die paarse zijn niet te vreten...); blokkies in de frituur...
Ondertussen eieren breken boven die paprika.

tortas de aceite

Tortas de Aceite, (olijf)olie koeken.
Enorm lekker, ondanks de naam. AH.
Soort matze, gebakken met olijfolie en met anijszaad.
Vreemd. Er hoort ook sesamzaad in, en dat zít er ook in, dat proef je, maar dat staat niet op de "ingrediënten".

Spaanse matze met anijszaad en olijfolie

Wat ik gisteren, na die tien vervloekingen wilde publiceren, en wat ivm verbindingsproblemen niet lukte, dat waren bv. De Tien Plagen van Egypte.

Kijk hier (alle links hier in een nieuw venster).
Heel erg aardig site, echt, maar die tien plagen, die kan ik beter.

Bloed en kikker.
Mug en prikker,
Pest en puist
Hagel druist,
Sprinkhaan, diepe duisternis,
Dood wie 't eerst geboren is.


(Die sprinkhaan, daar ben ik het nog niet volledig mee eens... Uhh, dat was misschien toch iets ietsje anders...) [Ja! Springer of zoiets...]



De kikkers...

En wat ik óók zocht, dat waren die 12 [14, ja!] engelen die je begeleidden, als je naar bed ging (vond het en corrigeerde het):

‘s Avonds als ik slapen ga,
Volgen mij veertien engelen na.
Twee aan mijn hoofdeind, twee aan mijn voeteind,
Twee aan mijn rechterzij, twee aan mijn linkerzij,
Twee om mij toe te dekken,
Twee die me ‘s morgens wekken,
Twee die me wijzen
Naar ‘s hemels paradijzen.




(Uhh, het vervolg is mij totaal onbekend, en is ook duidelijk later toegevoegd, en in andere stijl.)

Morgen vroeg als ik weer op sta,
Mijn engelbewaarder gaat waar ik ga.
Waarheen de dag mij ook voeren zal,
Hij is bij mij en beschermt het al.
In leed en in gevaren
Zal hij mij steeds bewaren.
Lieve engel zoet,
Zo is het goed ...


(Weglaten, die toegevoegde shit...)



Folkingestraat.
Ben kwijt van wie het is (borg het goed op, = niet meer te vinden...)
[Herman van Hoogdalem; zie hier.]

Diversen
Groenten-link hier.
Vandaag in Trouw een van die receptendozen. "Taotjo dat zijn Chinese boontjes", tsjongejonge...
We hadden het over eten in Duitsland. Drie keer beter eten, drie keer goedkoper, drie keer beter bediend dan hier...
Ik vertelde over een pensionnetje, zuidkant van de Atlas, waar de eigenaresse met een orang utan sliep ("Lult in ieder geval niet aan d'r kop" zei PJ).
En ik kocht Kaki, rode Sharon fruit, en ook nog zacht ook. En ik vroeg In welk boek van Kuifje wordt hij getroffen door een vallende kaki? Geen idee...

kaki, rode sharon fruit

Zag Braveheart.
Ach, als je de tijd hebt...

Kuifje ff nog.

Azië, de eerste keer dat ik daar een vliegtuig uit stapte. Singapore. Nacht.
Ik zeg Dat daar is het zuiderkruis. Zegt de Hoe weet je dat? Zeg ik Geen idee.
Later kwam ik er achter. Kuifjesboek...

Génève. Hotel naast het station. Ik kom binnen, kijk rond, denk Hier ben ik ooit eerder geweest, maar dat was dus niet zo. De man achter de balie ziet me verbaasd rondkijken en zegt Dat gebeurt wel meer hier, dat mensen denken dat ze hier eerder geweest zijn. En hij legt een Kuifjesboek op de balie. En daar staat die lounge precies en exact in...

Uhh, welke boeken en scènes het waren, incluis die kaki, dat ga ik niet nazoeken, dat doet PJ, want "die heeft ze allemaal".
En als hij het naar genoegen doet, dan beloof ik hem de eerste druk van Kuifje In de Congo (later In Afrika), die waarin die drukfout, van die neger die helemaal groen is ipv zwart...



Pong!