zondag 4 maart 2012

Tsja; zoutevis, pasta en Pergolesi...


Ik wilde nog steeds een foto posten over die plank, maar het kwam er niet van.
Ik had een grote plank gekocht, en daarop plakte ik exemplaren van pasta's, met de naam ernaast. Maar dat schoot niet op. Of ze vielen der uit zijn eiges af, of de huishoudster stofzuigde ze er af of zo (mijn opa had een huishoudster, die was zo goed dat ze de wijzers van de klokken poetste).

Maar goed. Het hele project heb ik omgezet in foto's. Kom ik tzt. op terug.

(Misschien is dit hier geen slecht moment om er eens op te wijzen dat macaroni niks met Italië van doen heeft. Dat ("dat") heet daar maccheroni, en dat zijn geribbelde buisjes, niet á la penne maar meer als rigatoni. Gewoon buisjes en verder punt zeg maar.)

Cassave, zoutevis, champignons

Gisteren.
Cassave (nu niet gebakken na koken maar gefrituurd na blancheren), pindasaus, zoutevis, peultjes, uhh, blik champignons want die kliek-peultjes waren niet meer jofel (toffelemoons voor halal cq sjofel, of nee, hoe heet het ook weer, o ja, kosjer. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster,) waarbij ik niet garandeer dat daar ashkenazi en sefardiem in gelijke mate correct bediend worden).

Maar goed.
Kosjere pindasaus met halal zoutevis en jofele cassave.
Week de zoute vis (proef het weekwater op zout, ververs eventueel, en als het water niet te zout meer is, proef dan de vis; laat het nooit zoutloos worden, want dan wordt de vis, ook na toevoeging van zout, zoutloos), kook de zoutevis, giet af, koel en pulk uit mekaar.
Blancheer cassavechips heel kort in heel veel water, giet af en spoel koud. De cassave eerst wel heel goed schillen.
Palmolie, rode ui, knof, gemberwortel, geraspte kokos, de vis erbij...
Goed van de boden af blijven steken, Shaohsing erbij en de aanbaksels losroeren.
Met heet water en een pakje er pindasaus in maken. Geen moeilijk gelul met pindakaas!
Champignons erbij en op laag vuur met deksel.
Op smaak met sambal, en eventueel + zout middels kecap asin.
Frituur de cassave. Uhh, net als met tofu: niet te lang want donker wordt het toch niet. Cassave helemaal niet, tofu ietsje en daarna niet méér, terwijl het wel slinkt.

Cassave, zoutevis, champignons, pinda-saus

Trouwens, ik had weer veel te veel gemaakt, zette net het restant uit de koeling, wow wat een lucht toen het op temperatuur kwam. Dat moet de combi shaohsing - pindasaus zijn...

C., je had het laatst over kippenvel-muziek. Luister nu naar dit hier.

Zie, uhh, hoor ook hier, 10 jaar. En progressie hier.

En acht jaar én beter hier.

Mail van H., dank.

Dag Maarten,
Tja, er zijn natuurlijk diverse uitvoeringen, maar het Stabat Mater van Pergolesi is “standaard” met sopraan en alt/mezzo, geen koor.
Ik prefereer deze uitvoering (het is geen vrolijke muziek).
Dit is het eerste deel, er zijn er nog enige, die volgen vanzelf.
Prachtige muziek.
Groet!
H.


Dag;
Je hebt volledig gelijk. Ik liet me meeslepen door die twee op elkaar lijkende koren.

En "eerste deel" en "die volgen vanzelf", dat deed me aan iets denken, hahaha!
Dieses war der erste Streich,
Doch der zweite folgt sogleich

Zie hier.
Zo kom je nog eens ergens op!
Pergolesi en Max en Moritz, nou jij weer...

Pergolesi; Max und Moritz

Zat er in ene aan te denken dat we de laatste tijd toch wat weinig tijd aan architectuur hebben besteed.
Wel eens gehoord van Dom Hans van der Laan?
Zie hier.
En afbeeldingen hier.

British Museum, de Hadj (Hajj) hier".
Prachtig, maar lijkt me niks voor mij. "Waar kan je hier een broodje eten?"

Ja, dat broodje dat verzin ik niet. Een of andere mislukte antiquair uit Utrecht stond eens bij me op de stoep, bij mijn hutje boven op een berg in de Pyreneeën, 900 meter hoog, zes huizen waarvan vier ruïnes. "Waar kan je hier een broodje eten?".
Ja, dat kwam zo. Ik had ze geholpen toen ze problemen met de Guardia Civil kregen.
Die lui, hij en z'n vriendin, reden door Spanje in zo'n forse bestelwagen, waar ze ook in sliepen. En die wagen, die stond langs de weg geparkeerd, toen de Guardia Civil langs kwam. Wagen open! Nee! Dat kan niet! (niet in het Spaans maar wel duidelijk). Dus die lui die duwen die tiepe opzij en trekken die wagen open. Zit daar z'n vriendin op 'n emmer te poepen...

Mensenmassa op de hadj, stem uit de menigte

Recept
Broodje halal? Nee, nougat, noga. Maar wel kosjer natuurlijk.
Breng in een vertinde pan anderhalve kilo ontvliesde amandelen met 350 gram poedersuiker en een kilo sterk smakende honing aan de kook.
Laat een kwartier, steeds roerend, doorkoken.
De amandelen worden bruin en op het moment dat ze beginnen te splijten 350 gram bloem door de massa roeren.
Laar drie minuten goed roerend doorkoken.
Als de suiker begint te carameliseren (uhh, blogspot raadt me aan "radicaliseren") er heftig roerend een glas droge witte wijn doorwerken.
Laat roerend doorkoken tot de wijn is verdampt.
Giet in een platte vorm of vormen waarvan de bodem is bedekt met ouwel.
Leg op de nougat weer ouwel en klop die met een lepel vast op de massa.
Laat koelen op een koele plek.
Snijd in repen.
Er kan vanalles door de nougat. Zie de kraam op de kermis.



Goh... Een of andere "nep-pers" die ik in een zijkamertje heb liggen, dat blijkt in ene een peperduur oud "Deventer tapijt" te zijn. Nooit van gehoord. Paleis Het Loo schijnt er vol mee te liggen en idem Tuschinsky...
Kassa, want gratis gekregen van een -dementerende- buurman...
(Oncorrigeerbaar gelukkig, want hij is nu opgesloten...)

En ja. Kijk.
Ik kan dus goed geld verdienen met AdSense advertentie'tjes hier,
Maar ja, als ik een foto of bericht post, dan krijg ik daarvan een voorbode.

Uit liefde voor je buik
Geniet elke dag van Activia en geef je buik wat extra liefde.
www.Activia.nl

Afslankthee: -40% korting [40% minder korting hahahaha, de minkukels!]
Moeiteloos afvallen Kilokillers van Yves Rocher Nu €6,- ipv € 12,-
www.yves-rocher.nl/afslankthee

Luister naar je darmen
Hoe goed is jouw darmgezondheid? Doe de Yakult Darmgezondheid test!
www.Yakult.nl/Darmgezondheid

Dat wil je allemaal toch niet weten?
Drie keer pure nep ook nog...

Uit liefde voor mijn buik luister ik elke morgen in verrukking naar mijn darmen.
Wow man, ik blaas de schilderijen van de muren!

Afslankthee? Doemenelol... Uien, bonen, prei, spek!



Een Engelse film hier.

Doei!