dinsdag 3 april 2012

Ditjes en datjes,


dat is weer eens wat anders dan Van alles en nog wat, toch?!

Maar, maar, vandaag wel enkel en alleen plaatjes van de Semana Santa, de heilige week.

Processie heilige week

Zaragoza.
(Die stiekeme achterbakse refo's van het Groninger platteland, die komen van maso klaar als ze dit zien, verdomd...)

Zoutgrillen, daar had ik het heel lang geleden als eens over. Iemand vroeg me ernaar.
Simpel.
Ovenschaal (niet te diep), grofzout, goed aanklinken, zeer hete oven tot het een compacte massa is.
Op tafel, en gebruik als "steengril".
Heerlijk.
Eventueel meegekomen zoutkorreltje verwijderen.

Een van de meegedragen relieken

Christus aan de geselpaal, Valencia

(Gehoord in Grijpskerk: "Ja dominee! Meer! Ja! Harder!")

Kocht in Groningen Moulin Bleu, Veenhoeve geitenkaas, waarover morgen meer. Als ik 'm hep geproefd.

O ja, dat guanciale, Italiaans kinnebakspek voor carbonara, dat was dus nergens bij Italianen te krijgen. Zelf maken. Ik leg dat die Marktslager uit, zegt ie Dat kunnen wij ook wel maken. Nou prima toch. Een kilo besteld (blijft lang goed en je kan stukken weggeven en het kost geen ruk).
En misschien kan ik het aan die Italianen gaan verkopen!

Heb nou daarnaast bij die Marktslager (hier, alle links hier in een nieuw venster) nog in bestelling kalfsoor, kalfswang én kin (want dat is wat anders, culinair) en jodenhaas.
Ik hou u op de hoogte.
En ik zei laatst dat als ik naar Wallonië afgehuisd zal zijn, dat ik dan Van der Ley en Huis de Beurs (en C. en PJ.) zal missen, maar ook De Marktslager en Van der Veen Kaas Kollum. Die ook.

En o ja, ik heb niks tegen refo's. Maar wel wat tegen stiekeme achterbakse kwaadsprekende refo's. Toch?!
Ik zei nog tegen iemand In Nederland roddelen ze overal. Maar hier in die Groninger dorpen daar wordt niet geroddeld, daar wordt kwaadgesproken.

Kruisdrager

Segovia

Vandaag weer, zoals altijd, in de trein tal van die vage, min of meer bang op hun smartphones rondkijkende meiden (Ben ik geen "vrienden" kwijtgeraakt??). Uren.
Sociale media? Asociale media kan je beter zeggen.
En wat is er zo sociaal aan die poen-makerij?

Zag gisteren, nou ja, herzag, For a few dollars more. Met Kinski. Dat op z'n bochel een lucifer wordt aangestreken.
Zag een dik jaar geleden of zo "alles" van Kinski, search the blog! Maar ga het toch weer opnieuw doen. Ongelofelijk allemaal...

La banda, de muziek

Huesca

Recept NRC-Next vandaag. (Eigenlijk is het "nrc.next", maar goed.)
Kreeften met asperges, toe maar. ("Neem twee Oosterscheldekreeften".)
Dit is net zoiets als Karel van het Reve schreef over dat receptenmens van Vrij Nederland decennia geleden, hoe heette dat mens ook weer.
Het gaat er niet om dat je het klaarmaakt, het gaat er om dat je leest en weet wat je eigenlijk zóu moeten klaarmaken, maar nooit zál klaarmaken.

Auteur blijkt weer eens een overschrijver te zijn (hij die kreeften klaargemaakt? komkom!), en ook nog eens een slechte jatter.

Slecht gejat, want kijk eens hier.
Vergelijk met hem hier.

Maar goed.
Gebruik Opperdoezers (altijd het beste willen!).
En NRC recept-gedeelte over aardappel-mousseline, dat is klets. 500 aardappel op 250 melk en 100 boter. Dit is mislukte aardappelpuree.
Gebruik 200 melk (of olijfolie!), 200 room en 50 boter (en meer boter als = olijfolie ipv melk, geloof het of geloof het niet).

Kwaakhoofd...

Mater dolorosa

Mater dolorosa, de moeder van smarten

O ja, herzag dus gisteren For a few dollars more, maar zag dus daar ook weer eens Lee van Cleef, zie hier. Van Nederlandse ouders.

O ja, dat vertelde ik nog iemand.
Studeerde in Parijs, Musée de l'Homme (= faculteit fysische biologie van de Sorbonne). Elke dag naar boven met de lift. Elke verdieping was exact hetzelfde. Gangen, deuren. Ik stap uit de lift, mijn kamer is naar rechts en dan de vierde deur. Deur open, spul zit in de eerste kast rechts. Kast open. Flikkert er een partij Inca mummies over me heen... Die deur al decennia lang niet open gemaakt, spul in mekaar gezakt en tegen de deur aan gaan leunen.
Verkeerde verdieping...

Offerandes

Teruel

Schitterende stad trouwens.
Als je op straat vloekt kijken de mensen bevreemd. Moet je in de rest van Spanje eens om komen.
In de café's staan asbakken op tafel!
Mensen stoppen voor voetgangers op zebra's (maar pas op, sommige automobilisten komen niet uit Teruel).
En de eerste avond liep ik door het donker van de oude stad naar de nieuwe, door een park. Zaten er daar twee meiden van een jaar of 16 te pissen. Heel vriendelijk zeiden ze Goede-avond meneer! En kletsten en pisten verder.