maandag 21 mei 2012

En nou dan dus culi


Eindelijk. En daar ben ik weer.

Eerst even een link die ik vandaag tegenkwam. op zoek naar jodenhaas. Deze hier (alle links hier in een nieuw venster), althans ik kwam op deze sub-pagina hier. Wow, wat een links en ook nog van een ouwe vriendin. Daar kan je een zondag zoet mee zijn...


Kip-truffel eerst even. Gisteren. Want ja, ik moest die zomertruffel van AH testen.

Sommige van die koks van dat NRC ding van laatst, die vonden truffel een overgewaardeerd iets. De een at liever groenten, de ander specifiek komkommer.
Nou, van mij mogen ze. Want die kip, die was wel heel heel erg lekker, met voor slechts ("slechts") € 2,50 truffel erbij; helft van potje, 5 gram (à € 5 voor heel potje 10 gram); nog veel trouwens, die 5 gram.

Kipfilet bakken, wat stoven in wat bouillon, afkoelen. Blokkies.
Wat olijfolie warm. niet heet, en ondertussen knof erin licht bruinen.
Roerbak er de kip in op hoog vuur, en na heel even de truffel er overheen raspen, steeds goed omroerend. Gebruik een platte rasp, niet zo'n kegel, want je moet de truffel er van de ene én van de andere kant van de rasp af kunnen  kloppen. Gebruik natuurlijk de fijne kant van de rasp.
Versgemalen peper (Muntok) en idem zout (Guérande).

Doe het de eerste keer zo, en doe het de tweede keer met wat fijngehakte ansjovis ipv. zout.



(Op de grond dat Deventer tapijt uit ± 1905, bod gehad van € 2.500, wat ik in de kringloopwinkel voor € 3 kocht...)

Gisteren. Oók gisteren.
Jezus wat was 't weer lekker...
Lontong, garnalen, ananas.
Zo'n pak Euroshopper witte garnalen ontdooien / uitlekken. Regelmatig een ontdooide in je mond stoppen, heerlijk.
Kook de lontong in flink water met een scheut tamari erin. Dat was de eerste keer dat ik het zo deed, en het resultaat was zeer fraai, verdomd. Subtiel.
Marineer de ananas in oestersaus, medium sherry en groene sambal. Steeds begieten en steeds draaien. Niet uit je hand laten flikkeren zodat je splinternieuwe State of Art overhemd vol bruine vlekken zit. Ik zal melden of ik het eruit kreeg. Allereerste dag aangehad...
Pinda-olie, rode ui, knof, gemberwortel, lombok.
Daoen djeroek poeroet en daoen salam (citroenblad en Aziatische laurier zeg maar), rijstwijn (Hua Tiao; niet die Shaohsing), kippenbouillon (u weet waar ik die vandaan hep).
Proef. Op zout brengen met taotjo.
Lontong-blokkies erin opwarmen... Garnalen idem (dus niet bakken of zo).
Serveren met blokjes van die ananas.


Marieke nu.
Mooi. En ja, dat is dan dus geen merguez, maar dat het dat niet was, dat was wel onduidelijk...
Merguez is dikwijls én lam (vet) én rund (droog). In Spanje (longaniza; niet paars maar roodachtig omwege chorizo-achtige kruiden) dikwijls droog lamsvlees (Gij zult geen vet van offerdieren eten; Leviticus) en varken (ja, want dát eten ze natuurlijk weer wel).

NRC Next, Janneke. "Zelf gebruik ik een goedkoper stukje rund, de bavetten". Klok gehoord.
(Et elle bave...)

Kijk, daar gaat onze poen.
Al dagen lang radio-commercials van de SVB, dat je op die en die site kan zien hoeveel AOW-vakantiegeld je krijgt.
Ga je naar die site. "Wegens werkzaamheden gesloten"...

En o ja: varkens in Appingedam (in de hangende keukentjes?) hier.


Justine presenteert...

O ja, dat ligt er al lang en is nog niet afgehandeld. Smakelijk Groningen. Dank PJ. Nieuwjaarsstamppot nu.1/4 gewicht witte bonen, 1/2 de eerste (ontzoutte, natuurlijk) snijbonen uit het zout en 1/1 patatten. Stamppot dus. Met rookspekkies en rookworst.

Mous, moes, boerenkool-stamp. Met melk, boter, azijn (alles door de puree) en zilveruitjes seekuu piccalilly.


Justine...