zondag 6 mei 2012

Vandaag nóg minder te melden


Want ja, de hele dag kapotgebeten op 3D files op en neer bewegen tussen Photoshop Extended en SketchUp Pro...



Gisteren die Vivera naturel roerbakblokjes met paprika en napi.
Lees dit blog gisteren over die Vivera; uiteindelijk, eenmaal verwerkt viel het wel mee. Maar geen herhaler...
Olie die boven op de tahin drijft, Vivera..., uit.
Nog ietsje zelfde olie, rode ui, knof, lombok, gemberwortel...
Napi schillen en in blokjes snijden, meebakken.




Napi: net als cassave en yam: als aardappel. Napi heeft wat aardigs: goed gaar en toch nog wat krokant.
Wat tahin erdoor...
Wat dry sherry...
Daoen salam en daoen djeroek poeroet erdoor, beide zeer fijngesnipperd (ik heb het dus over gedroogd blad, respectievelijk van Indische laurier en Indisch citroenblad).
Proef (ik besloot het te serveren, zie foto hieronder, met oestersaus erover).
Paprika erdoor... vivera erdoor...


(Die zwarte kwakkies, dat is dus die oestersaus.)

BBC, ik schreef dat al, heeft 's zondags avonds op 3 om 17.00 uur heel erg mooie Anglicaanse diensten, met zeer fraai de bijbel reciterende dominees en prachtig  gezongen psalmen. Maar vandaag was er "moderne" muziek, Jezus...
Overigens hadden ze wel juist daarvoor "Chorale muziek in verband met de geboortedag van Shakespeare en 'the coming of spring'". Kijk. Daar zie ik die "nootschietende" kwaakhoofden van Radio 4, nou ja, laat maar.

Las bij Karel van het Reve (zie ook gisteren; interviews) over Niels Bohr. Leuk! Er was een programma over hem op TV. Zegt zoontje (6) van vriendin "Wat heeft die uitgevonden?" Zegt zoon (10) zonder enig nadenken "De boormachine".

Fanmail, eindelijk...
L.


Goedemorgen Maarten, onderstaande behoort,  voor mij,  tot de mooiste beelden die ik ken. Ik heb er een aantal keren voor gestaan. Het park waar het museum is doet denken aan Dimanche d'étè à la Grande Jatte

Sarcofaag van een echtpaar
In de necropool van Cerveteri vond men een gigantische sarcofaag gemaakt van terracotta. Het deksel stelt een soort sofa voor, waarop een echtpaar aanligt voor een banket (symposium), zoals men in de hogere lagen van de samenleving gewoon was te doen. De sarcofaag is een bijzondere vondst, onder andere omdat de doodskist ons iets vertelt over het dagelijks leven; dat het in de Etruskische samenleving gebruikelijk was dat vrouwen bij symposia aanwezig waren, bijvoorbeeld. In de Griekse en Romeinse wereld was deze eet-, drink- en converseer-gelegenheid uitsluitend voor mannen. De sarcofaag is tegenwoordig te bewonderen in de Villa Giulia in Rome.

 Groeten, L.


Seurat

Ja, dat was me wat vanavond.
Planning longhaas, zie ik in ene nog een pak kalfswang (geseald, dat wel) liggen.
Open gemaakt, was nog prima.
Vanavond gestoofd in witbier met tijm...
Morgen, want het moet minstens vijf uur stoven...
En ja, vanavond moest ik een noodsprong maken.
Blik gesneden champignons van Euroshopper, blik oogboontjes van Bonduelle (Bonduelle is prima, maar dit is melige troep), Old Amsterdam. In de saus gember, lombok, witte wijn, karwij...
Burp...



(Fornicare of zo?)