vrijdag 3 augustus 2012

Koolvis, paprikasaus en zwarte olijven



Die vond ik nog ergens. Kermis Groningen.

Gisteren dus die resterende koolvis en die resterende pita. Maar: wel zeer fraaie paprikasaus gemaakt.
Flink olijfolie (die pot paprikapuree was zeer forsch en het is voor drie maaltijden of meer dus), flink rode ui, flink knof, hand soepgroenten en peterselie (want dat hoort erbij en zit daarnaast niet in soepgroenten; en die soepgroenten, daar heb ik altijd een pak van in de vriezer).
Paprikapuree erbij, en warme kippenbouillon tot -op temperatuur zijnde- mooie sausdikte.
Die puree is soms vrij pikant, maar deze niet, dus wat "chilivlokken" erbij, soort zonder pitjes.
Room erdoor, gerookt paprikapoeder en kleine blokjes paprika. Ik gebruikte rood, groen lijkt me beter bij nader inzien.
Pita in de oven, koolvis in de pan etcetera.
Heerlijk! Zo heerlijk dat ik de foto weer eens vergat...


Mooi verhaal Marieke! Dank. Een verhaal wat híer thuishoort, verdomd.

Voedsel in winkels en voedsel in restaurants is in landen buiten Nederland, richting oost en zuid, goedkoper om de zeer simpeler reden dat ze in die landen wel heel wat harder werken dan in Nederland, verdomd dat is het. In de productie, het transport, de opslag, detailtransport en in de verkoop. Overal.
En ja, uhh, kleding bijvoorbeeld is in Frankrijk toch duurder? Ja, maar tegelijkertijd luxueuzer en/of beter en ook nog heel wat sjieker gepresenteerd dan hiet..

Groot gelijk met dat in rotten marcheren. Vandaag in NRC een artikel over die bermmonumententerreur, ook zoiets.
Joop Visser bezingt het.
Brallerige holle vaten
Hollen mee met elke trend
Want voor lul kan je nooit lopen
Als je met z'n allen bent.



Vond nóg een mooi Frans brood. Schitterend toch...

Twee dingen nog Marieke.

"Mijn" Forelle is die van Bumbry, hoor hier (geen video, en alle links hier in een nieuw venster).

En die Holzofen is ruim meer dan 100°, geloof me. Het is een stenen koepel, en in die koepel gaat ook veel warmte van de vlammen zitten. In de bodem contacthitte, in de koepel stralingshitte. En die stralingshitte wordt als door een soort lens naar het midden van de bodem geprojecteerd.

Had zwarte olijven nodig en kocht een potje bij AH. Ik had simpele rechttoe rechtaan nodig, dus ik had zo'n zakje moeten kopen, maar goed.
Nu bleek ik olijven "met basilicum en pijnboompitjes" te hebben gekocht (van zo'n diminutief alleen al ga je over je nek), slappe troep, zowel letterlijk als figuurlijk.
En dit is typische een product zo van Hoe krijg ik mensen die eigenlijk niks lusten toch aan het olijveneten. Laf, zoetig, slap...


Ben oude foto's aan het opruimen.
Dat vraten die Deentjes niet, haringsalade met biet. Nou ja, dan vreten wij het toch?! Enorm lekker, met verse salie erdoor. Hun leraren schepten ook drie keer op en namen het restant mee naar collegae op een ander schip...

Ben alweer wat verder met hoe de advertenties te beheren. Zo weet ik sinds vandaag hoe ik die afgeslankte Patricia weg kan stampen. Je zal d'r vandaag nog zien want dat is al opgeladen, maar vanaf morgen kan ze het in het park gaan vertellen. Aan die potloodventers. Moet je mij zien! Ja, en nou mij!


Ouwe foto's. Habanero pepers.

Ben ook bezig met gadgets te bekijken. Hélemaal onderaan de pagina (niet het bericht maar de pagina) staan nu de 10 populairste postings ever hier.

Stukkie cultuur? Nou vooruit dan maar weer.
Ravenna. Acht (8!) Unesco World Heritage monumenten.

* Het Baptisterium van de Orthoxen, ook wel van Neon hier en hier.

* Het Mausoleum van Galla Placidia hier en hier.

* Het Baptisterium van de Arianen hier en hier. En zie hieronder.


* De Kapel van Sant'Andrea hier en hier.

* De Basiliek van Sant'Appolinare Nuovo hier en hier.

* Het Mausoleum van Theodorik hier en hier. En zie hieronder.


* De Basiliek van San Vitale hier en hier.

* En tot slot de Basiliek van Sant'Apollinare, deze keer in de buurt, in Classe, zie hier en hier.


San Vitale

Alles hierboven zesde eeuw...