dinsdag 23 oktober 2012

Bessen, olie, pasta



Marieke, ik vond net een notitie terug, dat ik dat Andrade werk nog moet becommentariëren.
Is -dus- niet vergeten hoor!

Gisteren

Gigli (pasta), Apetina (kaas), oventomaat
Week zoute kappertjes 10 minuten in wat water en giet af.
Oven aan.
Olijfolie, kleine stukjes rookspek...
Rode ui, knof, pepertje...
Tomatenpuree in het midden van de pan wat laten sudderen...
Rode wijn, za'atar, laurier, selderijzout (niet teveel)...


Grote tomaat in tweeën, inkwasten met olijfolie, ovenschaaltje, rozemarijn, selderijzout (niet teveel), oven...
Pasta koken met iets zout.
Kaas (AH, naast de Feta) in blokjes snijden.
Saus proeven, room erbij, kaas erdoor, warmen.
Serveer alles samen, en met die kappertjes erover (niet op foto).

Culinaria

Kwam weer die açai bessen tegen. Wat is dat toch? Weer iets gezonds, vrees ik. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Ik las over de Lonely Planet boekenserie (boekjesserie?) World Food. Zie hier.
Ik ben niet zo'n Lonely Planeter want daarmee kom je steeds maar weer Lonely Planeters tegen.
Las ook over een nieuw boek van ze, Food lover's guide to the world. Zie hier.

En kocht vandaag weer een mooie olie, zie morgen, maar zie de producent al hier. Uitstekend spul. Niet bepaald goedkoop, maar uitstekend.


(Dank PJ!)

Varia

O ja! Ik moest van de orthopeed bretels (bretellen?) kopen, omdat je dan je broek met één arm kan ophijsen. Want zelfs broek ophijsen mag ik voorlopig niet met mijn linker arm.
Rechter arm, rechter bretel, linker bretel.
Markt Groningen. Ik zeg Wat kosten die bretels? Vanaf 24 Euro meneer. Ik zeg Ben je helemaal belazerd? 55 gulden!
Thuis, web, bretels: 6,50 inclusief porti. Kijk.
24 Euro voor een paar stukken elastiek, hoeïst...

De Semana Cervantina, de Cervantesweek hier en de gastronomische dagen hier. Vreemd dat je geen Engels kan kiezen, maar ja, ze gaan er natuurlijk vanuit dat mensen die erin geïnteresseerd zijn ook Spaans spreken. Wat een fout uitgangspunt is.

Zag wat delen van Oorlogswinter. Beetje dorpstoneel-dramatisch...


Trouwens, diezelfde jongen speelt eenzelfde rol in, ik meen, ik weet wel haast zeker A bridge too far.