woensdag 17 oktober 2012

Kookboeken, Surinaamse groenten, soep-strooisel



Kookboeken

Die eerst maar even.
Ik was met PJ een hele sliert Mamamini's en zo langs, en de aardigste vondst zie hierboven: knipsels en handgeschreven recepten. En niet zomaar recepten, nee: heel erg aardige recepten. Ik bedoel waar vind je nou ergens een recept voor (lekker en vergeten) chiffonade? Ik bedoel overigens niet de snijtechniek (zie hier; alle links hier in een nieuw venster). maar sla, andijvie, spinazie, zuring "chifonade" snijden en dan 10 minuten in ijswater met wat zout, en dan kort blancheren en direct op soep serveren.

Een hele zwik kookboeken, alles bij elkaar € 7 of zo. Keek er drie in en die waren werkelijk interessant. "99 omeletten", "Bijzondere kalfsvleesgerechten", en "Indiaas koken". Omelet met paprikasaus, Met kalfsnier gevuld kalfsbraadstuk, en in dat Indiase boek meteen al een gerecht met paneer, welke kaas je in het klassieke Cooking the Indian Way nergens vindt.


Ook schitterend toch? Uit zo'n ouderwetste boerderij-doos. € 1,-. Samen...

Verdere kookboeken "De rijsttafel thuis", "Bertolli's pastaboek", "Sauzen" en "Proef Zweden!" (Ikea).

En een ander heel aardig ding: Nederlands Culinair Erfgoed.
Dik boekje, erg serieus van opzet, met per provincie streekgerechten en per provincie allemaal leveranciers van streekproducten, én restaurants die streekproducten serveren. En ook nog eens zaken die er toe doen in dit verband zoals molens met verkoop, musea enz.

Culinaria

De Wakkere Winkelaar van deze week hier.

Zout voor Marieke. Dat zou ik opsturen. Rookzout en roze rotszout uit Thibet OK, zwart rotszout uit Pakistan was niet meer te krijgen, dus ik doe er wel een beetje van mijn eigen voorraadje bij. Idem Engels rotszout. Dus Marieke, dat zwart en dat wit wat er zonder tekst bijzit, dat is zie hierboven.


Avocadopit-olie, eindelijk gevonden.
Inkopen gisteren, net als de volgende foto's.
Ik becommentarieer deze en volgende oliën later eens.

Vanavond weer veel te laat thuis gekomen om te koken (soep van rode linzen, met shiitake, soepgroenten en gepocheerde eieren) en verder niks in huis behalve een blik beanz, dus pizza laten komen en dan heb ik meteen (de tweede helft, want ze zijn enorm) wat voor vrijdagavond na Groningen.
Pizza Carbonara Perrona (de tent heet Het Derde Perron want gevestigd in het oude stationsgebouw van het dorp, vandaar die perrona, wat trouwens in het Spaans vette teef betekent). Salami pikant, uien, spek en mozzarella. Vette teef dus.

Stokvis

In De Raadsman in de Kookkunst, een heel erg aardig Belgisch kookboek van Gaston Clément (1.150+ pagina's), nou ja Belgisch, België en omgeving zeg maar, vond ik vijf stokvisrecepten, die ik hier even de revue laat passeren.

Op de eerste plaats stoomt hij geweekte stokvis, een prima idee. Serveer iha met aardappelen, rijst of pasta, en gesmolten boter en/of béchamel of vélouté en/of azijnsaus (zie morgen), mayo...
In de recepten ga ik steeds uit van geweekte én gestoomde (cq gekookte, maar doe het dan ten minste in visbouillon) én uitgeplozen vis.

Uhh, misschien bedoelt hij voor alle recepten zoutevis, maar veel maakt dat niet uit.

Salade
Stukjes + wat zachte witte wijnazijn. Mengen met gehakte eieren en mayo. Op sla en peterselie erop.


Bitterblad, Bitawiri.
Ga ik morgen mee experimenteren.

Uit de oven
In een ovenschotel, melk en ei door mekaar kloppen en erover, peper, zout. En peterselie en eventueel ook geraspte kaas. Oven.

"Gefruit" (dat betekent gefrituurd; "in het fruitvet")
In repen snijden. Beslag maken met bloem, ei, zout, water (ik zou zeggen bier) en iets olie of gesmolten boter (dat is al de tweede keer vandaag dat ik lees over beslag met vet erin). Door het beslag en frituren. Lekker, lijkt me!

Spaans
(Maar dat is iig. met bacalao, zoutevis natuurlijk.)
Preistukjes in boter stoven (met knof zou ik zeggen). Aardappelblokjes gaarkoken.
De prei mengen met stukjes vis, tomatenpuree en wat water (bouillon!). Stoven. Nog even stoven met de blokjes aardappel erbij.

Lyon
Schijven ui en gekookte aardappelen in boter bruinen (met knof!). Vis erdoor, peterselie, zout, azijn (en peper!).
Vijf minuten stoven.


Dadelsiroop.
Enorm lekker.
Om die Irakezen te pesten ga ik het over spekpannenkoek doen.

Cultuur. In vredesnaam dan maar.

Contemporaine kunst. Hou je vast.

Vous êtes içi hier.

Galerie Mokum 50 jaar hier.

Kathmandu hier.

Dutch Design Week hier.
Uhh, ik vind design iha een sterk gebakken lucht verhaal.

Critchley hier.


Gedroogde limoen, eindelijk weer verkrijgbaar.
Enorm lekker in vieren gesneden (of misschien beter: gehakt) en meegestoofd met rundvlees!

Theo en Thea

Kreatief met kurk hier.

Familievete hier.

Spaanse les hier.

Homosexualiteit hier.

The Swinging Singers hier.

Borreltijd hier.

Maanzaadstraat hier.



Pompoenpit olie.
Komt ook later commentaar op.