vrijdag 19 oktober 2012

Linzensoep, en tomaat met gember



Maar eerst: gisteren 779 pageviews...

Gisteren

Uhh, kóken gisteren dan nu dan dus.
Bitterblad.
Haal het blad van de stengel, en snij van grotere bladeren de nerf weg.
Pindaolie, rode ui, knof, verse peper, verse gember...
Tomatenprut, Surinaamse trassi, beetje bouillonblokje...
Blad erin, roerend tot ingeklonken, en laat dan vrij lang stoven op laag vuur en met een deksel.
Proef: vissaus (nuoc mam) erbij?

Ik vond het zonder vissaus helemaal niet bitter, juist erg fris, en met vissaus niet meer fris maar wel erg fraai.

Klassiek Surinaams gerecht, maar de gember verzon ik er zelf bij, en perfect ook nog.
Altijd een enorm lekkere combinatie, en veel in de Surinaamse keuken gebruikt. Bijvoorbeeld als je kwiekwie (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) stooft.


Bitterblad, bitawiri, met tomaten-gembersaus.
Bitawiri komt ongetwijfeld van bitterweed. 

Gisteren 2

want alleen met een beetje groente red ik het niet.
Soep van rode linzen, ei, shiitake.
Pinda-olie, rode ui, knof, verse gember, pepertje, wat soepgroenten...
Rode linzen, water, paddoblokje, daoen salam (Indisch laurier) en daoen djeroek poeroet (soort citroenblad; twee maal: toko).
Koken, stoven, proef. Als de linzen uit mekaar beginnen te vallen zachte kerrie erbij, Madras of zo, en stukkies shiitake hoeden. En pocheer er eieren in. Deksel.

Ik at er die gouramy bij, pickles van vis. Dat was ff wennen zeg maar. Daar komen we nog eens op terug.


Marieke

Deelt me mede
Staat op stapel:
1. zout (ontvangen; waarvoor dank; kom er op terug)
2. bloed (R.K. mystiek, bloedworst, walging en slacht)
3. paling (wordt een special van 2 afleveringen)
4. het niet bestaande impact van sterrenrestaurants op de eetcultuur van een streek
5. pracht van een sambal gemaakt met het restje pepers; komt een proeve van naar jou toe

Dus voldoende ammunitie
Maar.. geduld.. blijft even druk.
Ik snap trouwens niet waar jij de creativiteit en energie vandaan haalt...


Vergeet ook niet je commentaar (tzt!) op die gedroogde limoen.
En creativiteit uit de drank en energie uit het vreten...


Ik vergat die kuise shiitake nog.
Ik bedoel dat ik shiitake er altijd zo kuis uit vind zien of hoe zeg je dat.
 Funghi casta...

Fanmail

Dank C.! Wordt zeer geapprecieerd, verdomd.

Vanmorgen was er bij het uitlaten van de hond ook weer, vanwege de herfstvakantie, het jongetje met zijn moeder.
Zij hebben zelf een heel jonge en dus lompe Labrador.
Zoals gewoonlijk ging het jongetje, hij is een jaar of zes, onmiddellijk tot aan zijn oksel over de nek van mijn hond hangen, terwijl hij zijn hoofd op diens kop legde.
In die houding riep hij tegen zijn moeder “Mam, ik vind deze hond veel fijner, hij is zo zacht!”
Aan mij vroeg hij “Komt dat omdat hij veel in bad gaat?”
Ik zeg “Nee, hij wil absoluut niet in bad, ik kan aan hem sleuren wat ik wil, hij gaat niet”.
Jongetje dacht zichtbaar na, al hangend op de hond, die daardoor, met gesloten ogen, een paar o-poten stond op te lopen.
Toen vroeg het jongetje enigszins haperend: “En met een hamer?”
Groeten, L.



Schitterend. Dank PJ!

Culinaria

Ik zag in de Groene Winkel iemand volkoren eierkoeken afrekenen. Gadverdamme!
Net zo gadverdamme als volkoren beschuit of pasta.
En ik heb niks tegen volkoren, integendeel, maar wel tegen volkoren waar het niet thuis hoort.

Maar ik vond er wel weer twee oliën, macadamia en (koop ik volgende week) hash, offuhh weed, nee, uhh hoe heet het, o ja hennep.

Varia

Mijn Franse pensioen was "op 12 september overgemaakt". Dus ik informeer nog maar eens. "Jazeker, het is op 10 oktober overgemaakt!".

Leuk trouwens, dat je met Google translate ook in rare soorten schrift kan schrijven.
Mailde iemand gisteren Ik zie je morgen: 明天见.

Zo kan je wat sturen aan een jood waar je een hekel aan hebt: Een lekker stuk varkensvlees! נתח חזיר משובח (Ik ben zelf ook een jood hoor, maar aan mezelf heb ik geen hekel.)
Of aan een Arabier قطعة جميلة من لحم الخنزير


Vrijdag, gedichtdag...

Weemoedt
Zie trouwens hier.

Gezelligheid

Kom doe als Weemoedt: dans in het rond
de kamer door met kat en hond.
Vraag ook de hamster eens een keer,
spring met de goudvis op en neer.
Strooi eens wat licht in kier en scheuren
en laat de bladluis niet vertreuren.
Maak toch plezier en zing een lied:
het leven is zo eenzaam niet
als je eens denkt aan hen die varen
of bung'len aan een straatlanteren.

Ja, en dan nu
La Kristel

Ik schreef ooit over haar, kort, maar toch had ik om 18.00 uur gisteren al 144 bezoekers op Kristel, althans op die post. Zie hier. Die stond dan ook, ondanks dat de dag nog niet voorbij was, als meest bezochte post van de afgelopen week.

Voor de zekerheid gekeken of ik nog eens ooit over haar postte, en jawel, zie hier.

Imago als seksbom? "Ik heb maar besloten er dankbaar voor te zijn".

NRC: "De roem spoelde over haar heen en sleurde haar mee naar een leven van glamour, chaos, cocaïne en drank dat in de jaren 90 eindigde in een failissement. Kristel vertelde er later graag over, zonder bitterheid of zelfmedelijden."

"Toen zich in 2001 keelkanker openbaarde, droeg ze dat waardig en met een verfrissend gebrek aan zelfbeklag".

Ze vermoedde dat er in het Pantheon van de filmkunst voor haar geen plaats zou zijn, maar "Op een zonnige zondagmiddag in de lente zal ik ergens op een plasmascherm weer tot leven komen als jonge, uitdagende, zorgeloze vrouw met vurige blikken en vrijpostige handen."