woensdag 7 november 2012

Camembert, friet, bietjes, pruimen



Spitskoolsoep in wording

(Let even niet op de lay-out hier; ik ben daaraan aan het werk)

Eergisteren

Spitskoolsoep
Bak stukkies rookspek en idem droge chorizo uit in arachide olie.
Rode ui, knof, gemberwortel, gedroogde lombok...
Kleingesneden kool erin wokken.
Karwij, korianderzaad (twee keer heel), daoen salam (Indische laurier, toko, verpulveren), masala.
Shaohsing (rijstwijn, toko) erbij en akamiso (sojabonen miso, toko).
Proef. Fish sauce erdoor?

En een recept uit Louis Paul Boon, Eten op zijn Vlaams, rolmops met friet.
Nou ja, daar hoef ik niet veel over te vertellen.
At er zoetzure bietjes bij.
Die friet bakte ik voor op een nieuwe manier. 170 graden, alle friet erin, gas uit, temperatuur gaat zakken en als die bijna 100° is dan gaat de friet eruit. Nabakken op 180°. Nóg lekkerder krokante buitenkant en zacht binnenste dan laatst. Uhh, bloemige aardappelen. Eigenheimers.

Uhh, het was enorm lekker. Net zoiets als koffie met slagroom (niet dat ik koffie drink): een koude bovenlip en een warme onderlip.


Culinaria

De Kwakkere Kwinkelaar hier (alle links hier in een nieuw venster).

Las in een of ander kookboek (vergat te noteren waar) over à la Bressane, op de manier van (de stad) Bresse.
Ik wist niet dat dat zo heette, en had ik het wel geweten dan had ik sneller doorzien dat de gerechtnaam Camembert à la Bresse niet klopt. Ik voelde dat het niet klopte (jaren geleden).
Haal een camembert uit het spanen doosje, alles wat plastic of papier is weg, tijmtakjes in het doosje, kaas erop, Pernod erover, doosje dicht en op de BBQ. Draaien na even.
Verbrand doosje wegpellen en de kaas serveren.
À la braise natuurlijk! Op sintels...


Dit en volgende: inkopen.
Kalfszwezerik (je hebt ook lams).
Kijk, dat wou ik nou eens naast mekaar proeven.
Links de halszwezerik, rechts de hartzwezerik. (De Dikke kent het verschil niet...)
Ik laat het over enkele dagen weten.
(Is die zwezerik al ontvliesd? Verklaart dat de prijs?)
(€ 13 / stuk...)
Recepten

Pruimen-broodtaart
Kook een kilo ontpitte pruimen met het rasp en het sap van een sinaasappel, kaneel, kruidnagel en 150 gram bruine suiker in een pan met een deksel erop tot de pruimen geprakt kunnen worden.
En prak ze dan dus.
Beleg een diepe ovenschotel met beboterde sneden brood, pruimenspul, brood etc.
Bak 25 minuten op 160 graden.

Pruimenflappen
Maak Duitse pruimenjam (zoek in het blog op Holsteiner).
Ontdooi lapjes bladerdeeg en rol eventueel wat uit.
Leg op de helft (diagonaal) van elk lapje wat van de pruimenjam, tot een halve centimeter van de rand.
Maar die rand langs de pruimenjam nat, vouw het onbelegde lapje over de pruimenjam en druk de randen met een vork op elkaar.
Smeer de flappen in met geklopt ei en bestrooi met suiker.
Bak bij 180 graden tot de flappen vrij donker beginnen te worden.


Aardpeer, topinambour.
Familie van de zonnebloem.
Schijnt door diabetici ongehinderd gegeten te kunnen worden.

Varia

Over kaas gesproken, zie hier.

Die uitgestreken gereformeerde puistenkop van laatst, die heeft ook Tjeempie van me gejat. Zie hier.
Gelukkig heeft ie Ans en Hans niet gevonden. Zie hier.

"Wilt u mijn geloof leren kennen?", de vuige achterbakser. Het onderkruipsel. De stiekeme rukker...

(Ik heb een tijdje in Barneveld gewoond, daar struikelde je over de refo's. Maar stiekem waren ze niet. Op het Groninger platteland, daar zijn ze wel zo stiekem...)


Provencaalse sjalot.
Heerlijk voor sjalottensaus.
In de handel ook wel banaansjalot, maar met die naam wil je niet dood gevonden worden...