donderdag 8 november 2012

Deventer koek, Vietnamese loempia's, Limburgse rösti



Wilde spinazie, roerbak

(Zaterdag werk ik de lay-out bij)

Gisteren

Vietnamese loempia's met ei en wilde spinazie.
Kook eieren hard, schrik, pel.
Pinda-olie met wat sesamolie, sauteer wilde spinazie, uit.
Wat meer olie, rode ui, gemberwortel, knoflook, alles zeer fijn (wat ik niet deed)...
Hua Tiao (Chinese rijstwijn; in dit gerecht beter die, dan shaohsing)...
Proef, die hete kerrie djawa... proef.
Hak ei en hak de spinazie en beide erdoor.
Rijstvellen (witte iets doorzichtige soort) door heet water en er de loempia's van vormen.
Frituur.
Serveer met fish sauce / nuoc mam.


Donderdag,

dus ongepubliceerd recept.

Reibekuchen, Limburg
Rasp aardappelen boven een zeef, laat ze goed uitlekken, dep ook droog of knijp uit of zo.
Rasp een normaal grote ui op een kilo aardappelen erdoor.
Werk er op een kilo aardappelen een klei ei door en (liefst boekweit)bloem met peper en zout erdoor, tot je er een plak van kunt vormen.
Bak ze aan beide kanten bruin in boter of olie, of frituur ze.
Eet eventueel met appelstroop.


Dit zijn die loempia's toen ze gefrituurd waren.
Bobbelig omdat ik niet té fijn gesneden spul erin prefereer.

Recept

Pudding van mascarpone en griesmeel
Laat 250 cc melk aan de kook komen met de helft van een gespleten vanillestokje, twee eetlepels suiker en iets zout.
Sla een eiwit stijf.
Strooi 75 gram griesmeel bij de melk, roer goed om, laat aan de kook komen en laat dan nog vijf minuten op laag vuur staan.
Werk er een los geklopt eigeel door, dan 125 gram mascarpone, en spatel er dan het eiwit door.
Giet in een met water natgemaakte puddingvorm, laat koelen met folie erover en koel dan verder in de ijskast.
Serveer met koude rabarber (dus bewaren voor volgend jaar!), gekookt met het andere deel van het vanillestokje en met sinaasappelsap bij het kookwater.
Decoreer met stukjes sinaasappel en met muntblaadjes.


Deventer koek

Dat zit zo, ik had het Deventer Historisch Museum (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) aan de lijn, over dat Deventer tapijt van mij. En toen vertelde ik het volgende.
Ik kookte ooit voor de directie van die grote drukkerij in Deventer (ANWB Gids, Libelle, dat soort werk) én het Deventer college. Zegt de burgemeester "Meneer de kok, wij vroegen ons allemaal af Wat zit er toch in die heerlijke saus?" "Deventer koek, meneer de burgemeester."

Kijk, dat was vrij naar dat Limburgse stoofvlees wat je bindt met blokjes droge ontbijtkoek ("peperkoek") en dan serveert met zilverui'tjes.

Deventer koek zie hier en hier. En stokvis met Deventer koek zie hier.


Zag The Truman Show. Onbegrijpelijke, niet te volgen shit.

14 Juillet,

dat beloofde ik nog.
Jammer dat ik niks van die paarden-manifestaties kan vinden, schitterend en indrukwekkend. Vond alleen maar langsdravende paarden.

* Deze hier is van het Vreemdelingenlegioen. Die zagen we laatst al, maar niet deze video.

* Zie ook deze hier en hier.

* Regelmatig worden er buitenlandse legers uitgenodigd, en toen ik er was, 2009,  was dat India. Zie hier.

* Compleet zie hier.

* Nieuw Caledonië zie hier. Die doedelzakken zijn denk ik over uit Nieuw Zeeland...