dinsdag 20 november 2012

Druiloor

Die De Vries zat in drie(!) programma's, voor zover ik heb gezien (wel met het geluid uit).
Hij heeft al jaren een "open huwelijk". Ik kan zijn vrouw heel goed begrijpen: je bent toch blij dat zo'n druiloor bij een ander gaat opscheppen over zijn opgeloste moorden terwijl jij wel het gemak hebt van die bankrekening. Hij de deur uit en jij gewoon fijn op de bank met de kat, je vaste vriend en een goed boek.
We horen steeds hetzelfde verhaal en ik wilde dat de details me bespaard bleven/blijven. De bevolking hangt hier en daar DE VLAG UIT. Nog niet zolang geleden kregen we beelden te zien van hun "ontmoetingen", op grond van hun vooroordelen, met asielzoekers.









Mijn ouders vertelden over De moord in Raamsdonkveer. Er was nog geen televisie en beperkt radio: het verhaal/lied werd op kermissen voorgedragen door rondreizende types. Precies als bij Farce Majeur werd de tekst met een stok op een vel papier aangewezen.
Op feesten werd het lied, met veel coupletten, gezongen tot mijn groot kinderlijk plezier: veel raar schunnig gerijm erin. ".... En de oudste rover heette Bèn, die had zo'n last van zweetvoetèn.... fideralala". Leuk hoor, vond ik als kind.
Groeten, Loek