vrijdag 2 november 2012

Spaanse pepertjes



Pimientos de Padrón

Ik kreeg laatst -dus, want al besproken- twee kratjes met heel speciale Spaanse pepertjes, Pimientos de Padrón. Pepers uit Padrón, een dorp in Galicië, Noord West Spanje, waar de bevolking van oorsprong Keltisch is (blauwe kaas, cider, doedelzakken).
Padrón zie hier (alle links hier in een nieuw venster), die pepertjes hier en de producent hier.

Maar goed, twee kratjes dus. Dus vandaag weggeven aan vrienden, en hier de instructies.

Wassen, droogdeppen. Nooit opensnijden. Bakken in vrij hete, niet super hete olijfolie. Gebruik een goede plens olie; het bakken moet iets zijn tussen bakken en frituren. In Spanje doen ze dat in zo'n pannetje, waarin ze ook friet bakken. Na gebruik zet je het pannetje met olie en al in de kast. (Als iemand me aan zo'n pannetje kan helpen, dan is mijn dank enorm.)

Bakken dus, omroerend, tot ze rondom blisterig zijn. Op borden en grof zeezout erover strooien. Aan het steeltje pakken en háp!

Iedereen krijgt twee zakjes. Op een van die zakjes staat een grote S. Spanje, want daar zijn ze gekweekt voor die Westlanders. En in het zakje waar niks op staat zitten in het Westland gekweekte. En nou gaat het erom of daar verschil tussen is. Als ik van jullie de resultaten gekregen heb (6 families + mijn eigen proeving) dan publiceer ik dat, samen met een pissig artikel van De Dikke over die Nederlandse. Uhh, als je verschil zíet, dan is dat puur toeval.

Een ding nog. Deze pepertjes zijn niet erg heet, maar af en toe zit er een tussen...

Groet!