donderdag 1 november 2012

Turks brood, kookboeken, rijsttafel



Een heel aardig boekje.
Veel stukken uit bekende romans, waarin gekookt / gegeten wordt.
Ook 25 recepten uit die romans.

Culinaria

Las ergens over pide, Turks brood.
Zie hier. (alle links hier in een nieuw venster).
Met zo'n brood moet je lekkere "pizza's" kunnen maken.

Ik vond, al zoekend op die pide, trouwens deze link hier. (Hep u al een stuk van z'n pikkie late snije meneer?)

Discussie over gamba's en scampi.
Simpel. Scampi dat zijn langoustines, "Noorse kreeft", kleine kreeftjes. Zie hier. En gamba's dat zijn garnalen. Zie hier.
Dus die scampi hier, dat zijn gamba's.

Kreeg een nummer van het Max blad en daarin een advertentie van dit bedrijf hier.
Kijk, die aanbieding, dat is niet duur natuurlijk. 6 + 1 = 7 maaltijden = 14 porties = € 2,14 de portie...


Kookboeken

Hierboven en hieronder twee heel aardige Indonesische kookboekjes.
In dat boekje hierboven wordt heel erg veel met tempeh gemaakt. Veel recepten van rijsttafelonderdelen, maar je kan ze natuurlijk ook "zo" eten. Heel authentieke recepten.

Het boekje hieronder is voornamelijk een instructief verhaal over allerlei Indonesische groenten, fruit en kruiden. Interessant. De recepten van die drie gerechtensoorten gebruiken veel een van mijn favoriete kruiden, kentjoer / kencur, Verder veel trassi en kemiri.

Sajoer / sayur: een gebakken, gekookt, gestoomd groentegerecht, met rijst een hoofdgerecht.
Roedjak / rujak: vruchten en groentemengsel in pikante saus. Bijgerecht.
Lalap: gerecht van rauwe groenten, gegeten met rijst.

Alle boeken die ik vandaag bespreek zijn op boekwinkeltjes.nl of Marktplaats of Speurders voor een paar euro te vinden.


L.

Die vroeg ik naar die Spaanse olie, waarvan ze mededeelde die besteld te hebben.

Ik vind de olie lekker, Maarten, maar ik zou er serieus voor moeten gaan zitten en hem dan alleen met brood moeten proeven, om er echt een oordeel over te kunnen vellen.

Ik vind het deskundige proeven van jou heel erg de moeite waard om te lezen. Ik had een keer met die basilicumolie van het merk Liquid'oro dat het een leuke sensatie was om het met zout en brood te proeven. (Vanmiddag zal ik dat eens doen met die olie uit die zwarte fles met dat oor). Ik luister wel naar jou hoor, laatst heb ik nog die gestoomde paprika's met sesamolie en zout geproefd. Ik ben erg voor dat kleine gerommel en voor kaas.

Panir heb ik ook gemaakt, lekker! Nu heb ik trouwens ravioli met truffel en daar zal ik eens met die olie over druppelen. Eerst moet het roodharige monster de jungle in om zijn poot 400 keer op te tillen.
Dag, L.


Die met dat oor, dat is die van wilde olijfbomen.
Maar goed, ik zei dat ze voordat ze die olie over die ravioli giet, ze die olie geproefd moet hebben.

Ik zal dat doen!! Ik proefde al even, maar nou barst ik van de honger en ik moet die hond uitlaten en profiteren van het daglicht met mijn schilderen. Ik moet er me echt voor concentreren, maar ik ga het doen en laat me horen, L.


Een werkelijk bijzonder aardig boekje.  
En weer: uiterst authentiek. 
Potted shrimps, eelpie, Welsh rabbit / rarebit, syllabub, mincemeat...

Ongepubliceerd recept

want het is donderdag.
Gember-ijs
Klop 275 ml. dubbele room tot het dik begint te worden, dus niet tot slagroom. Koel.
Maak custard. Verhit 275 ml. gewone room met een gespleten vanillestokje en laat een tijdje trekken. Verwijder het stokje.
Klop 4 eigelen door 25 gram gele basterdsuiker en een soeplepel maizena.
Werk hier de hete room au bain Marie doorheen.
Blijf roeren tot het mengsel dik begint te worden en richting kookpunt gaat.
Zet het mengsel in een bak koud water en roer regelmatig om tot het volledig koud is; vervang dus af en toe het water door opnieuw koud water.
Spatel er de gekoelde room door, heel fijn gehakte of geraspte gemberwortel naar smaak en idem gember siroop.
Doe in de ijsmachine.
Lekker met meloen.


Dit heel aardige boekje besprak ik laatst al.
Winkeladressen, restaurants, recepten.
Per provincie en daarin per stad gerangschikt.

Varia

Gisteren had ik het toch over dat piepen van die rijke patsers over die zorgverzekeringskosten?
NRC Next kopte vandaag Eerlijk delen dat is schrikken hahaha!

Fokke en Sukke als twee borrelende rijken. "Als ze gaan nivelleren ...zijn altijd de rijken de lul!"