zaterdag 3 november 2012

Witlof, kerrie, omelet



Deze en volgende foto's: inkopen gisteren.
Een mooi, en vooral: lékker brood.

Culinaria

Advertentie in NRC van AH. "Wij telen al 75 jaar peren voor AH en dat proef je", dat soort spul.
En nou komt ie. "Ik teel witlof in het donker, dan worden ze niet bitter." Maar iedereen teelt zijn witlof in het donker! Anders wordt het geen witlof...

Ik zocht gisteren die zachte kerrie Djawa, Javaanse kerrie, die ik miste toen ik die kip met nangka maakte. Kocht het gisteren bij de toko maar wat blijkt: erg lekker maar behoorlijk heet. Geen kerrie Djawa dus.
Op naar Konimex. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Stuurde ze een bericht waarom of dat ze dat bij AH niet verkopen (want daar keek ik vandaag naar) en of er andere supers zijn die het wel verkopen. En áls AH het wel verkoopt, dan zal ik die refo die hier die AH-5 drijft dwingen het aan te schaffen want dat moeten ze dan hebben. Zo liet ik ze escargots aanschaffen. Volgens mij hebben ze de katten ermee gevoerd...

Maar goed, Konimex. "Toon alle recepten met dit ingrediënt" is een heel aardige tool.

Die kwaker van gisteren, die slecht Nederlands sprekende Engelsman, die is nu ook begonnen met "baaien". Midden in Amsterdam op het dak. Lekkere honing! Organisch! Zie hier.


Kocht deze fish sauce / Nuoc mam.
Die is stukken lekkerder dan die in die grote flessen (met dat visje of die paddestoel of die inktvis).
En enorm veel lekkerder dan die van AH.
(Dat visje is een ingrediënt; die paddestoel en die inktvis niet, dat zijn simpelweg merken.)

Planning

(Vandaag dus die verse witte bonen met Parmezaan en puntpaprika, en morgen de tweede helft kip nangka.)
Maandag Louis Paul Boon's rolmops + friet (die ik misschien al meldde), en een spitskoolsoepje vooraf. Ja, friet en zuur combineert. De Engelsen flikkeren azijn over de friet.
Dinsdag Groningen, maar woensdag Vietnamese loempia met ei en "wilde spinzazie" (AH deze week in de aanbieding; ik wist niet eens dat ze het hadden).
Donderdag spaghetti met Mozzarella en roerbakgroenten.
Vrijdag Groningen maar zaterdag tempeh, sperzie, rijst.
Zondag vergelijkend onderzoek verschil hart- en halszwezerik. Met stokbrood met pisto erop.
Maandag mosselen in cider. Weer en wind dienende en si Dios quiere (Google vertalen > instellen Taal herkennen > Nederlands, en daar is de vertaling...).


Ik dacht Wat is dat nou ook weer, chanvre, dat weet ik toch...
Ja, Jezus, natuurlijk weet ik dat. Hennep.
Hennep-olie. Heel aparte smaak.
Kom ik op terug met de grote olie-proeving.
(Ik ga een keer proberen dit te gebruiken ipv -deel- boter, als ik speeskeek maak!)

De Dikke

Hij heeft twee boeken uitgegeven.

Een vernieuwde versie van De Dikke Van Dam.
Ik ga later eens controleren of hij mijn correcties heeft verwerkt cq daar pissig op heeft gereageerd; zie hier. (Ik ga er over enkele dagen mee verder; totaal vergeten...)
En ik ga dan ook bekijken wat het verschil is tussen editie 1 en 2.
Staat genoteerd voor 4 februari. (Waarom 4 februari? Tsja, daar vraagt u me wat...)

En hij publiceerde dat Bommel kookboek, zie hier.
Jezus wat is die man oud geworden zeg...

En van PJ krijg ik wekelijks zijn stukkie in Elsevier.
Al anderhalve maand of zo.
En hoeveel keer meldde ik er iets over? Inderdaad, één keer. (Wel blijven sturen PJ!)
Of het is net zo'n oninteressante blabla als op Foodlog of hoe heet het ook weer ("Voedsel in tijden van schaarste en overvloed"), of hoe je kan voorkomen dat de bodem van een appeltaart soggy wordt, maar dat kan iedereen die ietsje kan koken ook zelf verzinnen. "Zet de warme taart niet onder een stolp", nee...

Sinds ik die man op die tube gezien heb begin ik het te begrijpen...


Lijnzaadolie.
Kost geen moer, maar wel lekker / apart.
Voor dressings ja, niks bakken.

Kookboeken

99 omeletten.Veel wilde ideeën, maar altijd vis je wat op. Heel verhaal over fritada. Een bekend Zuid Amerikaans varkensvlees gerecht (zie hier) maar ik heb het over wat anders. Zoiets als hier.

In het boek ook fritada met aubergine, aardappelen, prei, kalfshersenen, geitenkaas (dat laatste gaan we maken).

Verder een aardige Deense omelet met garnalen en spek. Gaan we maken. Wéér een vlees-vis gerecht!

Bijzondere kalfsvlees gerechten (uhh, alle boeken € 1,- bij Mammamini).
Heel aardig. Ik eet weinig vlees, maar als ik vlees eet dan eet ik te weinig kalfsvlees. Zag vandaag bij de Sleurslager kalfs-gehaktballen in de aanbieding. Bíjna had ik toegeslagen, ipv ze zelf te maken...

Gevuld kalfshart. Totaal anders dan het Madrileense recept wat ik ken. Daar: hart in de lengte gesneden en uitgehold tot een soort van bak. Hier dwars gesneden en per kamer gevuld.
Gaan we maken.

Proef Zweden! Ikea. Enkel één opvallend ding, gepofte aardappel met garnalen.


Deze spuitzak is al beter, minder priegelwerkig, maar nog steeds een beetje priegelig.
Ik denk dat Nederlanders nooit van die puree-roosjes op een plaat spuiten, dat het dus daaraan ligt dat je geen volwassen spuitmondjes vindt.

L.

Dat pincet is geen zwart plastic dingetje, het is een zeker 20 cm lang metalen ding. Echt zo’n ding wat in het klein gebruikt wordt om te epileren, alleen zijn hiervan de uiteinden punten. Toevallig zag ik het vanavond weer een kok gebruiken. Het is ook geen goedkoop ding, een elegant ding om iets om te keren.
Het rollertje van mijn vader moet je zien als een klein grasmaaiertje (ben je er nog?): een handvatje, een metalen stangetje en een rollertje dat bestaat uit een aantal zeer scherpe wieltjes op enige afstand van elkaar.  

Foto's??

Padrón pepers:
Ik was al aan de groenteboer alhier gaan vragen of hij die pepers kent, maar hij kende ze niet. Ik had  op de site van die tuinder gekeken, maar je moet een kilo bestellen en 8 euro, geloof ik, verzendkosten betalen en toen dacht ik: niet doen Loek! Ik zei je toch al dat ik onmiddellijk ga kopen als iets mijn aandacht trekt. Die pepers, dat zou ik heel leuk vinden om te proeven. Ik ken hier twee mensen die geschikt zijn om daar aan mee te doen. Ik ken er meer, maar dan ben ik in een mum van tijd van mijn olie, mijn pepers en de wijn die er ongetwijfeld bij gedronken zal worden, af. Ik ken verdorie geen een geheelonthouder en in de loop der tijd heb ik  zoveel eten en drank aan allerlei mensen verstrekt, ik ben blij dat ik uit dat circuit weg ben.


Een huis in Padrón.
Aan de Santiago route trouwens. 

Turkse eethuis, hier op de hoek, heet Ege pide.

Huhh? "Bijvoorbeeld brood"? Nou ja, brood, ik schreef het gisteren of zo, een bepaald soort brood dan.

Ik was op de markt bij “De Blije Big” en ik zeg tegen het meisje dat niet van de handrem af te krijgen is, zo langzaam is ze: “Jij wordt hier zeker schandelijk uitgebuit?” “Nee hoor” zei ze “Ze zijn zo lief voor me”.
Ondertussen werd ik gebeld door Het Wereld Natuurfonds. Ik zei: “Ik wil niet eens horen wat u te zeggen hebt”. Jongen: -“Waarom niet?” “Ik word beroerd van stichtingen en bijbehorende strijkstokken" enz. enz.  -“U kunt zich af melden bij het “Bel-me-niet register”. Dat ga ik nu doen.

Ik moet zelf lachen om mijn verhaal aangaande die kop van Linschoten en het klopt!  Ik zette vandaag de televisie aan en wie zie ik verdorie als eerste? Die Linschoten, hij had nu een bril op de voorkant gehangen en dat was beter. Nu viel echter dat kinderhaar van hem weer op, dat is in gedeeltes over dat hoofd gekamd. Hij camoufleert de zuinige dosering van zijn haar door het, zoals zoveel mannen, van de ene kant van het hoofd in lange slierten naar de andere kant te plakken. De slierten van Linschoten zijn echter vrij korte stukjes waardoor het een meisjeskapsel wordt. Ik zou bijna een schuifspeldje, met bv. een decoratief plastic bloemetje erop, in  die opzij gekamde haartjes verwachten.
Dag, L.


Kijk, Bordeaux.
Is dat mooi of niet?
(Bedankt PJ)

Wat nog meer?

Dat ik de zoon van de dominee, die schoffelde en planten verpotte en zo, eruit heb getrapt omdat ie de kantjes eraf liep sinds ik aangaf niet in zijn geloof geïnteresseerd te zijn, en als ik m'n rug draaide op mijn computer (paar duizend euro software) vieze sex sites zat te bekijken, het gereformeerde onderkruipsel met z'n uitgestreken puistenkop.

O ja, iets positiefs nu, eindelijk.
Dat het met de Formule 1 weer de goede kant uit gaat.
Morgen meer!