dinsdag 20 november 2012

Witte ui, lamsgehakt, aardappel-kroketten



Choi sum, ook wel soi sam

Gisteren

die choi sum klaargemaakt, maar het is voor vandaag. Ik wilde die bladeren niet nóg langer in water laten staan, alhoewel ik daar meteen aan toevoeg dat het, zoals je ook op internet leest, heel goed houdbaar spul is.
Wassen, steeluiteindes eraf, stengelgedeelte grof snijden, uitlekken, bladgedeelte grof snijden, uitlekken in een ander vergiet.
Arachide-olie met wat sesamolie, sjalot (ik gebruikte rode ui maar sjalot is beter want fijner want dit spul heeft een fijne smaak), knof en lombok.
Roerbak eerst de stengeldelen en wat later het bladdeel.
Serveer met oestersaus, wat het klassieke gerecht met dit spul is.
Lekker!


(Wat een mooi schoon kommetje!)
(En geen scherf eraf ook niet!)

Ook gisteren,

en gisteren wél gegeten.
Lamsgehakt met witte ui; naan
Zoals ik al schreef leent die witte ui zich niet voor vullen, tenminste niet als je het eerst wat kookt, zoals je dat klassiek doet met gevulde uien. Althans volgens de Larousse Gastronomique. Dus dat werd lagen aangemaakt lamsgehakt, afgewisseld met lagen witte ui. En dan is het natuurlijk beter dat die ui licht gekookt is.

Gehakt aanmaken met gesnipperde knof, chilivlokken (soort zonder pit), zout, versgemalen koriander en fijngewreven komijnzaad.
Een ei erdoor, en brood hoefde niet want het was erg "droog" gehakt.

Ovenschotel invetten, laag ui, laag gehakt en aandrukken, etc, laag gehakt als laatste, maar houd wel wat ui apart.
Bovenste gehakt invetten en de bak in de oven.
Bijna gaar: de rest van de uien, door olie gehaald, erover en nog even in de oven.

Heerlijk.


Culinaria

Ik las ergens over aardappelkroketten, kreeg daar enorm zin in en bedacht dat ik nu wél zo'n zak kan kopen, nu ik die diepvries heb bedoel ik.

Bedacht gisteren, of beter vroeg me gisteren af hou het komt dat gehaktbrood met klein gesnipperde knof erdoor lekkerder smaakt dan idem met knof udkn (dat schreef die ouwe VN receptenschrijver altijd, knoflook udkn, uit de knijper).

Vandaag in NRC Next, Steketee "pan-bagnat (onvertaalbaar)".
Komkom, onvertaalbaar. Dat is langue d'Oc en betekent gebaad brood. Dat weet zelfs Wiki, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Het lijkt wel wat op iets Provencaals. Stok in de lengte snijden, snijkant even op de bakplaat, beleggen met redelijk goed uitgelekte pisto, uhh ik bedoel ratatouille, ff laten liggen en vlak voor het serveren wat van de lekvloeistof erover.


Dat kocht ik bij AH.
Erg lekker spul, categorie currie pasta`s.
Lekker citroenig.
Staat in de planning voor bij zoutvlees, Libanees "brood" en garden eggs (zie hier).

Varia

Loek
Ja, die Moord in Raamsdonk(sveer), dat is geen historisch verhaal maar wel een historisch lied, dat wel. Zie hier en hier.
(In Raamsdonk heb ik bekenden in een ongelofelijk mooie verbouwde boerderij met Engelse tuin, en in Raamsdonksveer ga ik altijd naar de Jumbo als ik in Geertruidenberg bij vrienden logeer.)

Zakdoek
De mooie zakdoek van een van mijn cursisten hier.

Zwarte Piet
Dat hier werd ergens geciteerd, o ja, artikel in NRC over de herkomst van Zwarte Piet. Maar zoals het daar verteld werd (die neger met een banjo of zo, die in advertenties en kinderboeken opdook eind 19e eeuw, zonder Sinterklaas!), zo is het niet. Díe neger kwam uit Amerika overwaaien. Sinterklaas met (klassiek: twee!) Zwarte Pieten is afgeleid van een Germaanse god die rondliep met twee raven. En dat werd door de Germanen nagaspeeld middels twee zwart gemaakte mannen. Zo.


Al jaren niet gezien, Schillerlocken.
Ze horen wel wat meer gekruld te zijn, maar ze waren heerlijk.
Ze zijn blijkbaar een tijd weggeweest omdat de Amerikaanse doornhaai,
waarvan ze iha worden gemaakt, niet meer gevangen mocht worden.
Het is de gerookte vanglap van die haai.

Echte cultuur nou

Samen en alleen hier.

Geletterd en geleerd hier.

Paris Photo (2013??) hier.

Neorealisme hier.
En met dat museum in Arnhem heb je altijd wat, want dat heet niet neorealisme maar magisch realisme.
En die Willink met die schedel die komt uit mijn familie. Daar heb ik heel wat glaasjes ouwe jenever onder zitten drinken...

En, last but not least: de nieuwe Dirkjan is uit! Nog meer neorealisme! Zie hieronder!