zaterdag 17 november 2012

Zout, lamsgehakt, worstenbrood



Libanees brood.
Ja, met die diepvries ben ik nu een heel assortiment van dit soort spul aan het opbouwen.
Loempia-vellen, bladerdeeg, tortilla...
Zie ook de twee volgende foto's.
Enfin, foto's vandaag: inkopen.

Culinaria

Dat Libanese "brood", dat is erg lekker hoor. Ja, in zijn uiteindelijke gedaante dan. At ik veel in Frankrijk, waar je struikelt over de Libanese tenten.
Bestrijk met iets harissa, ook met redelijk wat yoghurt, kortgeknipte sla erover, gesnipperde radijs, kleingeknipt korianderblad, stukkies falafel enzovoorts.
Oprollen en Hap!
Dat at ik altijd 's middags in Bordeaux, althans de ene dag van de drie. De tweede heel fraai pain à l'ancienne met zalm en komkommer en dille en zo in een andere tent, ook in de buurt van Place Gambetta. En de derde dag heel mooi stok met erg goeie kip en sla en goeie mayo en zo, net over de Pont de Pierre.
Maar dat vertelde ik toch laatst al eens!


Roti

Video NRC, Madeleines, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
(Dat meisje heeft refo-haar.)
(Dat amandelpoeder voor Madeleines, dat is klets. Niks amandelpoeder, het idee.)

"Elle envoya chercher un de ces gâteaux courts et dodus appelés Petites Madeleines qui semblent avoir été moulés dans la valve rainurée d’une coquille de Saint-Jacques.".
"Mais à l’instant même où la gorgée mêlée des miettes du gâteau toucha mon palais, je tressaillis, attentif à ce qui se passait d’extraordinaire en moi. Un plaisir délicieux m’avait envahi, isolé, sans la notion de sa cause." 

Vertaling hier.
En culinair gekwaak natuurlijk.


Vandaag geplaagd door heel veel huiswerk te corrigeren, en ook nog om acht uur de kwalificatie van Formule 1. Kocht bij AH twee pakjes "gevulde pasta", in de aanbieding voor 1 €.
Ravioli "5 kazen" in de vriezer, Perle (zie morgen) voor vandaag, met mooie tomatensaus want daarin restant van die sjalottenpuree, en kaas erover.


Inkopen gisteren, 430 gram lamsgehakt, bij een Marok slager waarvan ik weet dat z'n spul perfect is (Steentilstraat), € 2,43. En "Geef maar 2,40." Kijk...
(Uhh, de straat van de brug van steen, dat betekent die naam.) (En dus betekent Doodstil niet dood-stil maar doods-til, de brug van Dood.)

O, dat vergat ik nog helemaal. Dat ik wat van die Broekbaard las, culinair kwaakhoofd 2 van vandaag, en dat ik dacht God wat ben je toch een enorme lul...
Zie hier.
"Kenne die jappen die vent nou nie gewoon ff een fout gesneje stukkie kogelvis geve?"
Wat een ontzagwekkende eikel...


Nóg wat van deeg.
"Spaanse" broodjes. Mooi én lekker.
Onduidelijk blijft wat er Spaans aan is.
At ze gisteren bij het restant van die overgriezeligvieslekkere mosselen.
(Die bakker heeft er echt zo'n flamoesje in gesneden...)
(O shit, dat is dat Spaanse natuurlijk!)

Loek nu

Mooi! Uitgebreid!

* Ja, dat Himalaya zout, dat had ik wel gestuurd hoor. Mét dat zwarte zout. Dat is wat, die postbestellers bij jou...

* Die bakker moet dat worstebroodje vacumeren, dan lukt het wel. In de supers liggen ze ook ongekoeld gevacumeerd.
Uhh, die worstebroodjes van je, met die open uiteindes, die zien er uit als de Belse.In Geertruidenberg zien ze er ook zo uit.

* Ik weet nog steeds niet waar dat oerzout nou vandaan komt.
Ik bedoel niet Van welke winkel, maar Uit welk land, en of het rots- of zeezout is.

* Dat de aflevering van die beef jerky maanden gaat duren, dat maakt niks uit. Het blijft jaren goed.


Belegen schapenkaas.
Erg erg lekker.
Ik meld me hierover nader als ik heb gevraagd, wat ik vergat, van waar het is.
Maar lekker hoor!
Mooi zacht van structuur en stevig van smaak.

Zo kan ie wel weer...
Toch?!