dinsdag 25 december 2012

Bloedworst, balkenbrij, borlottibonen



Gisteren

Roquefort, borlottibonen, uienringen in beslag

Die uienringen, dat is India's en dat heet bahjee van ui. Je kan dat met dikke ringen doen, of met een haffeltje uiterst dunne. Ik deed het eerste, en binnenkort het tweede. Dan krijg je zo'n soort nestjes.
Daarnaast kan je die grove ringen met iets (= dun) beslag doen, wat ik deed. Binnenkort garnalen of zo met dik beslag, en op dat beslag panko (Japans broodkruim).

Rookspekblokjes, olijfolie, rode ui, knof...
Bonen erbij, maal er droge groene peper over (deed ik voor de eerste keer; lekker; je moet wel een molen hebben, en ik had een leeg AH pepermolentje), scheutje droge sherry...
Ovenschaal invetten (die spuit van laatst; AH heeft nu trouwens ook olijfolie-spuiten), bonen erin, roquefort erop. In de oven.

Maak dun tempurabeslag van 2/3 bloem, 1/3 maïzena, iets zout, eigeel, pils. Of gebruik zoals ik deed Peregrino en dan geen zout. Laat een half uur staan. Klop het eiwit stijf en spatel door het beslag. (Uhh, ik had al een stalen kom enkel-voor-eiwit, maar ik ga me daarnaast ook een garde enkel-voor-eiwit aanschaffen; alles bij mekaar minder dan € 4,- bij Action, en het bespaart je veel gevloek en getier en half-nutteloos geschoonmaak met citroen en zo...)
Ui-ringen door het beslag en frituren.

Enorm lekkere combinatie!


L en M

in alfabetische volgorde. Want je weet het maar nooit. Vrouwen...

Mooi verhaal Marieke, heel mooi.

Loek, balkenbrij en bloedworst.
Op de allereerste plaats: dat was een goed idee van je vriendin, ontbijten met bloedworst. Ik deed het vandaag. Met appeltjes. Echt feestelijk voor de Kerst, toch?
Die balkenbrij Loek, daar kan wat meer peper in en minder kruiden. De structuur is prima en het bakt mooi.
Die bloedworst is wat melig, wat pappig (of je die nu snel/hoog bakt of langzaam), maar de smaak is uitstekend. Mooi weinig zout. Iets minder meel, iets meer bloed, iets dikker snijden zou ik zeggen.


Twee boeken

Winnie-the-Poeh's Cookie Book

Once upon a time, a very long time ago, about last Friday, Winnie-the-Poeh lived in a forest under the name of Sanders.

Citroenkoekjes van Knorretje, Koekjes voor als je gezelschap hebt, Jamkoekjes voor een regenachtige dag,..


Wat kaneel over die appeltjes.
Kaneel smaakt altijd erg goed bij bloedworst.
Ook erin, met pijnboompitten.

West Country Cookery

Dat is Cornwall en Somerset. Incluis dus Cheddar en Double Gloucester (zie die laatste, want Cheddar dat kennen jullie, hier; alle links hier in een nieuw venster).
En dat is ook, dat leerde ik vandaag, niet alleen Bristol Cream, maar ook Bristol Milk. Zie de laatste, want Bristol Cream kennen jullie, toch?!, hier.

Hun erwtensoep (spliterwten ook) is ook met selderij, maar daarnaast enkel hambouillon (van een hambeen, mag ik aannemen), zout, peper en Worcestershire.

Gurnet, Gurnard. Huhh? O, poon... En lamprei eten ze ook, zowel zeeprik als rivierprik. Nou ja, eten ze: is er nog?? En limpets. Ja, dat kennen wij hier niet. Zie hier. Familie van de zeepok en van de eendenmossel (enorm lekker die laatste!).

Mosselen in cider, kijk, daar heb je ze. Daar hebben we hier ook zo enorm van zitten genieten laatst. En hopelijk over enkele dagen idem van mosselen in Palm...
Ze hebben er trouwens ook mossel-cidersoep. Met ui en selderij en gebonden met een roux.

Stargazey pie, glazig sterren staren pie.
Kijk, je maakt een vis-pie, en de vissenkoppen zet je er met de snijkant naar beneden op. Dat wil zeggen: die koppen staan met het snijvlak op de vulling en de korst gaat eromhéén. Want zo is de "rich oil drained back into the pie, and does not cover the pastry as this is wasteful".

"Partridge cooked with red cabbage, cider and chestnuts"
Zo kannie wel weer ja!


O jezus, uhh, ik bedoel "Oh! Ah! Jezus!" hier.
Mijn middelbare school...
Die Jozef die hep aan de snevel gezete...

Tot slot

wat levenslied en zo.

* Me tassie hier.
* Bertus en Tinus hier.
* Slaap maar lekker hier.
* Poesie hier.
* De beuk hier.
* Zeg mamma hier.

Nou, zo kan ie wel weer...

Nou ja, Refo's natte droom nog even...