woensdag 26 december 2012

Kookboeken, gerookte meerval, friet



Twee kookboeken

Olijfolie
Zie het omslag een paar dagen geleden.
Een boek van die Meeuwig, van die NRC olijfolie video's van een tijdje geleden.

"Catalonga, of indien niet te krijgen pissenlit". Waar slaat dat nou op? Catalonga is een soort krulandijvie en pissenlit (dat heet hier molsla trouwens) is paardebloemblad... En trouwens alsof molsla zo gemakkelijk te krijgen is...

"Laat de gedroogde kabeljauw indien nodig in koud water weken". Hoezo indien nodig? Dat moet altijd en minstens 24 uur, zo niet drie dagen weken... En trouwens in Brandade de Nîmes gebruik je geen stokvis maar zoutevis...

Caldo verde met boerenkool gemaakt, weer een Kleuter Woutwijk naschrijver...

Vreemd trouwens dat je bij Franse olijfolie een boek krijgt wat over Spaanse, Italiaanse en Griekse olijfolie gaat, en waarin Franse niet een keer wordt genoemd.

En dat "Pan carasau" (pane carasau; zie hier; alle links hier in een nieuw venster), dat lijkt me verwant aan dat Libanese brood.


(Zie gisteren)

De Keuken op Slot Bommelstein
Recepten van De Dikke. Niet echt geïnspireerd en erg flauw af en toe.
Vinho verde is "groen wijn". Nee, jonge wijn. En dat "groene" heeft niets te maken met dat het witte wijn is, je hebt ook rode vinho verde.

Vanavond

Gisteren was alles in Groningen dicht natuurlijk, ik vergat vandaag de kreeft uit de vriezer te halen, dus vandaag op naar Groningen.
Huis de Beurs. Altijd gezellig. En waar ik wilde gaan eten, dat was dicht. Nou, dan toch bij Huis de Beurs?
Gerookte meerval, nooit gegeten.
Het smaakte een beetje viezig, het was ijs- en ijskoud, de balsamico dressing dat waren twee druppels, compleet smakeloze sla en het beloofde stokbrood verscheen niet...

Prima tent om wat te drinken, uitstekend zelfs, maar er eten, dat doen we maar niet meer.

Had geen zin om nog ergens anders naar toe te gaan, kwam op het station met tijd genoeg en ook weer honger. Klein (klein) bakje friet met. € 2,25. Dat is vijf gulden. Ik herinner me nog dat dat een kwartje kostte. ("Ja hoor opa...")


Over dit -heel erg interessante- boek heb ik het de afgelopen dagen enkele keren gehad.

Varia

Met eerste kerstdag toch nog 572 pageviews. Veel, voor zo'n feestdag.

Er zat een liedje in m'n kop, Cuando pa' Chile me voy, Als ik naar Chili ga. Over een man die met handel op een paard (een arriero) op en neer trekt over de Andes ("la Cordillera") van Argentinië (Cuyo) naar Chili. En die aan beide kanten een vrouw heeft, una cuyana en una chilena.
Het liedje heet ook wel Dos puntos tien' el camino, twee punten (bestemmingen) heeft de weg.
Tekst hier en een hele mooie tube, mét arrieros, hier.

Nog een mooi Spaans liedje hier, Y nos dieron las diez, en de klok sloeg tien uur. Tekst hier.

En nóg een, En el monte Gorbea, Op de berg Gorbea hier. Tekst hier.

En tot slot El rosario de mi madre, de rozenkrans van mijn moeder (Geef me de rozenkrans van mijn moeder terug, de hele rest mag je houden maar verdwijn uit mijn leven!) hier. Tekst hier.


Trailer hier.
Eten en sex.
In die volgorde.