woensdag 19 december 2012

Rijst, pasta, krabsalade



Ik kom gisteren bij Huis de Beurs, had Coen op een van mijn favoriete tafeltjes zo'n bordje Gereserveerd gezet, ik ga zitten, zegt iemand naast me Die tafel is gereserveerd meneer...

Eergisteren

Varkenshiel.
Zie hierboven.
Bedenk dat het vlees 1/3 van het geheel is; de rest is bot en vet.
Maar ik hield toch nog een mooie portie vlees over voor op het brood.
En dat hele joekel kostte € 4,25...

Kook ui, geplette knof, kruidnagel, laurier, flink gespleten jeneverbessen, karwij en gebroken peper in flink water met bouillonblokjes. Laat zachtjes aan de kook komen en laat een half uur sudderen.
Laat koelen.
Vlees erin (in drie delen), snel aan de kook met deksel, en laat anderhalf uur sudderen.
Afgieten, koelen.
Vlees wat invetten en in een hete oven krokant bakken.
Ik deed er op het laatst stukken vleestomaat bij.
(Besteken met knof en bedruipen met ketjap manis is ook erg lekker.)


Culinaria

At gisteren in Groningen want ik miste de trein, nam een bus etc. Flammenkuchen. Zie morgen, want ik krijg de foto's niet van mijn toestel af.

De Winkele Wakkelaar hier (alle links hier in een nieuw venster).
(Over dat ze hun plofkip-advertentie willen laten winnen bij Loekie, daarvoor stuurden ze me vier, 4 emails. Dat moeten ze niet doen. Dat is bijna anti-pelsfokkerij-terreur.)

Solo in Gorinchem (zie hier) is een ster kwijt omdat ("omdat"?) de eigenaar/chef al lang zwaargewond in het ziekenhuis ligt.
Ze serveren er pastilla met gestoofde kip. Wat is dat? O, dat is een soort deeg. Zie hier.
Ze serveren er ook kalfswang met zuidvruchten (naast kalfswang moet je, vind ik, nou net niet iets zoets zetten want het ís al "zoet") en couscous met kreeft. Waarom ook niet...


Uienchutney erbij...

Las ergens over schelpdiergrossier Le Petit Pêcheur. Zie hier.
Die oesters, dat is nóg lekkerder met ook wat geblancheerde prei erbij, julienne.

Marieke.
Die vin de paille is inderdaad erg lekker.
En de Bordeaux 2008 valt toch wel mee?
En hier kan ik wel coquilles krijgen, vers en niet gekweekt, maar niet in de schelp.
Dus als je wat schelpen voor me hebt... 6 is meer dan genoeg.

NRC, "wat zit erin".
Guacamole dip met 0,7% avocadopoeder. Ja dat is natuurlijk tragisch, maar 0,7% avocadopoeder is wel meer dan 0,7% avocado. Maar toch. In mijn guacamole zit 80% avocado...
Krabsalade met 5% krab. Nou dat is veel hoor (voor fabrieksspul). Een jaar of twee geleden schreef ik hier over AH Ambachtelijke (sic) krabsalade met 1% (één) krab. En dat er bij Super de Boer krabsalade met nóg minder krab erin lag. 0,75 of zo...

Las ergens over La Cuisine au Beurre.
Leuk plot. Jammergenoeg nooit gezien.
Zie hier.
Wat er niet bij staat is dat die André (Normandiër) alles in boter braadt ipv in olijfolie.


Dat kocht ik gisteren.
Sirsak, in het Nederlands verbasterd tot zuurzak.
Zie hier.
Meer iets waarvan je sap maakt.
Verwant aan de chirimoya.
Deze is keihard en ik vraag me af of dat goedkomt.

De Dikke

Ik kreeg een paar Elsevier columns van Van Dam van PJ.
Hij gruwt van saltimbocca met ham en kaas. Maar dat maak je, saltimbocca alla romana, niet met (rauwe) ham, dat maak je met coppa.

En toen hij in een Siciliaans restaurant risotto bestelde kreeg hij pasta. Ja, dat is risoto van risini. Zie hier. Risini is hetzelfde als die Turkse vogeltong pasta, zie hier. (De enige plek waar je er foto's van vindt is hier op dit blog...)

Trouwens risini kan ook wat anders zijn, rijstpuddinkjes. Zie hier.

En hij schrijft ergens dat het nieuw is dat een Chinees restaurant een Michelin ster krijgt. Dat is niet zo. Er was er eerder al een, ergens in Overijssel of zo, ergens vlak bij een station.


Kerstdiner voor een tientje

Ik schreef laatst al dat Janneke de hort op was met een boek wat door alle culinaire gatlikkers de hemel in geprezen werd. Vandaag in NRC een naschok.
Kerstdiner voor een tientje.

Een ding: van dat tientje klopt gene ene reet ntuurlijk. (Ik denk dat Janneke zo'n tiepe is wat niet weet wat een brood kost.)
Waterkers, zuurdesembrood, crème fraiche, roomkaas, olijfolie, kippenbouillon, Griekse yoghurt, bieslook, gepekelde ham, Dijonmosterd, piment, cranberries, ciderazijn, gemberwortel, steranijs, boter (geen margarine), slagroom, Earl Grey, witte chocola, granaatappel, sinasappellikeur... Lazer op met je hype-tientje...

* Makreelpaté met toast en waterkers.
Makreelprak met crème fraiche en roomkaas, gadverdamme!

* Soep van geroosterde bietjes en karnemelk
Gadverdamme!

* Kerstham met cranberry-rozijnenchutney, kruidige rode kool en mosterdpuree.
O God, dat is weer ingesmeerd met honing-mosterd. Ik dacht dat dat uitgestorven was.
En voor de mosterdpuree kan ipv die Dijon een grove mildere mosterd ook. Maar grove mosterd is hier iig juist níet mild. (Op Limburgse staat "mild", maar je krijgt er de tranen van in je ogen...)

* Panna cotta van Earl Grey en witte chocolade met granaat- en sinasappelsalade.
Toe maar. Dat alleen al kost een tientje pp...


Dít hier is een kerstdiner voor een tientje.
Blote billetjes in het gras.
Dank PJ.
Puree, snijbonen, witte bonen.
In Brabant heet het Blote kindertjes in het gras.
En ik vertelde dat het officieel met gepekelde snijbonen moet.

Drie notities nog

Die Taliban beweren dat er in die vaccinaties schadelijke stoffen zitten, de kamelenfokkers...
Zie trouwens mijn commentaar op die woestijnjurk die die minister geen hand wou geven hier. (naar beneden scrollen).

Indianen hier.

In NRC Next iemand die een kerststal onder de kerstboom zet.
"Ik zet hem neer, de wijzen uit het oosten, de kribbe, wat dieren, Jozef en Maria".
Helemaal fout!
Die wijzen, die moeten een eind weg staan, en elke dag wat dichterbij worden gezet. En op 6 januari arriveren ze bij de stal. Die op 7 januari weer naar de zolder gaat. Zo hoort het.


En nou ken ik eindelijk aan de ovenkrieltjes met komijnekaassaus en puntpaprika...

En, o ja, in Den Bosch heb je een heel fraaie kerststal. In de Sint Jan.
Zie hier. Kan je meteen zien dat die kameel nog onderweg is...