zondag 27 januari 2013

Bladerdeeg, paddestoelen, zout



Panir / paneer bakken.
Kaas uit India en zo.
Bij de betere toko, of bij de macro-dynamische of hoe heet dat winkel.
Heerlijk.
Kan je ook in blokjes frituren.

Gisteren

Panir, bladerdeeg, baby romana sla

Panir-plakken snel goudbruin bakken in wat boter.
In kokosvet (dat is dus "coconut oil", geen santen of kokosboter of zo) sjalot, gemberwortel, knof en lombok bakken. Dat spul ruikt super neutraal, en is ideaal voor curries.
Op laag vuur redelijk wat garam masala erdoor, ff roeren, iets witte wijn... en op smaak brengen met hoisin. Ik kreeg zo spul met een fantastisch mooie "droge" smaak.

Bladerdeeg uitrollen en blind bakken. Ja, gewoon blind, kaal; niet met bonen erop of zo.
Stukjes panir erop, uienspul (eventueel nog wat witte wijn erdoor want het moet schenkbaar zijn) en het grofgesneden harde deel van de baby romana (ook wel baby romaine; lijkt heel veel op Little gem maar is niet exact hetzelfde). Snij zo'n sla'tje altijd in de helft door eerst, en laat even luchten.
Bladerdeeg erop, aandrukken, even de invetspuit erover en de oven in.

Vinaigrette met wat Japanse sojasaus, voor bij de rest van de sla.

(Uhh, die panir kwam uit de diepvries. Geen enkel probleem.)


Je kan met zo'n professionele deegroller erg mooi corrigerend optreden, als een rechthoek niet rechthoekig wil blijven en zo.

Paddestoelen in de Pers

Gedoe over "koningsboleet wat geen boleet is".
Ik weet niet zeker wat ze bedoelen, maar een "koningsboleet" is toch echt een echte boleet, Boletus regius. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Maar ik denk wel dat ik weet wat ze bedoelen, die enigszins op een boleet lijkende koningsoesterzwam (die je tegenwoordig bij elke Turk ziet liggen), zie hier.
Uhhh, dat dat ding geen enkele smaak zou hebben is groot gelul want die smaken uitstekend.
Trouwens, eigenlijk heet het Kruisdisteloesterzwam.

Dan nog wat over Judasoortjes (Nederland en zo; zie hier) en wat over wolkenoortjes (Oost- en Zuidoost Azië; wij noemen dat Muizenoortjes / koeping tikoes; zowat hetzelfde; boomoortjes, jodenoren; zie hier. Meestal gedroogd in de handel, zie hier.)


En tot slot Het Paddestoelenkookboek, Lijkt me interessant. De schrijver komt niet net kijken in paddoland (zie verderop), en het gaat specifiek over gekweekte paddo's, een booming market.
Zie hier en zie ook die andere twee boeken.

Dat eerste boek behandelt ook de Eikhaas, Maitake, familie van die oortjes van net. Zie een kwekerij in Japan hier.

En net at ik gele oesterzwam; zie morgen!

Culinaria

Die gele oesterzwam, die kocht ik hier. Daar kijk ik altijd, want zowat alle rare paddo's die hier ter sprake komen, die komen van hen. Uhh, ik moet wel met grote regelmaat de namen voor ze corrigeren. "Nee, Pied de mouton heet gele stekelzwam in het Nederlands".

Ik las over kelderrestanten van de NRC wijnclub (wijn"club").
"Le Midi Rosé Gris - Vin de Pays d'Oc". Maar dat is natuurlijk geen echte vin gris. Dat komt uit Albi en daar.
En ze hadden Médoc Château Potensac. Waar ken ik dat château, niet de wijn, nou ook weer van?
Cru Bourgois, familie van Leoville Las Cases (niet niks).
Geen idee. Het ligt richting dat Civrac, van dat fraaie Château Moulin Rompu.


Ergens las ik, in een of ander InDesign (desk top publishing) voorbeeldbestand, over Morita Powder.
Wat is dat dan?

Morita Mayonnaise
1 pint mayonnaise
1 tsp morita powder
1 tbsp lemon juice
Salt and pepper to taste
Mix ingredients and serve.

O wacht, dat is gemalen Morita peper, ongeveer als gemalen Chipotle. Gemalen gerookte Jalapeño, nou ja, een soort van.
Kan je neppen met gerookt paprikapoeder en door die mayo dan wat Louisiana Chipotle "Tabasco".

Recept gaat zo verder:
Chorizo stuffed prawns
3 prawns, butterflied (vlindervormig opengesneden)
3 tbsp chorizo sausage
3 slices bacon, blanched
1 bunch parsley, fried
2 oz morita mayonnaise
1/2 oz olive oil
Heat oven.
Stuff the butterflied prawns with chorizo.
Wrap a piece of the blanched bacon around each prawn and place in the oven.
Cook until the chorizo is done.
Place the fried parsley on a plate and place the prawns on top.
Drizzle with the morita mayonnaise.

Tsja...


Zeezout met essence van wilde asperges.
"Zes vijfennegentig meneer, schrikt u daarvan?"
"Mevrouw, ik schrik alleen van slechte kwaliteit".

Waanzinnig lekker spul...

Ik keek nog even in dat "Magazine" van John West, met recepten voor vis uit blik, waar ik gisteren op attent maakte.
Stamppot zalm met crème fraiche, kropsla, zongedroogde tomaten, kappertjes en bieslook.
Lekker, maar gebruik niet teveel sla, en geef er groenten naast. Of doe er flink maïs door, en/of doppers.

(Radio 4, ik zat te denken Wat is dat nou voor fiepen-muziek, en ja hoor, Arvo Pärt. Misbruikte misdienaartjesmuziek.)

Kunst, oei...

Goya hier althans binnenkort misschien. Ze roepen nu al heel hard Goya! natuurlijk, want dat scoort.

Mooie tentoonstelling over antieke bordspelen en zo hier.

Manet hier.

Cobra hier.

Bonnefanten heeft een tentoonstelling waarmee ze adverteren (Through the Vineland), maar die op hun site niet te vinden is. Die zitten in de kroeg te toepen of zo.

Sovjet in Drenthe hier. Geen ongevraagde muziek, ja!


Dit dronk in vanavond,
Brazilië!
Erg stevig maar toch uitstekend.