vrijdag 11 januari 2013

Pepers, wijn, uiensoep



Lontong, gekookt in bouillon
Die flappen die je ziet, dat zijn gewoon laurierbladeren

Gisteren

Tivall balletjes, groene pepers, lontong
Die groene pepers, dat zijn dezelfde als laatst, die hele grote, niet heel erg scherpe.

Kook de lontong in half paddofond half water, met laurier, rauwe ui-sliertjes, idem geplette knof en wat geplette witte peper.
Lontong op laag vuur, deksel, en draai regelmatig.
Enorm lekker wordt dat!
Ga verder met hieronder als de lontong flink stevig is.

Olijfolie, ui, knof...
De fijngesneden lomboks erbij...
Weer wat grofgebroken witte peper, de lontong kookvloeistof (niet zoveel over, maar wel mooi sterk) en in half of kwart gesneden Tivall balletjes.
(Wat zit daar veel zout in!)

Wat later blokjes lontong erdoor, en serveer met Gari / "Sushi ginger" (AH).
Simpel en héél erg lekker...


Culinaria

Ik kreeg weer een mail van Bordeaux Wijnreizen, maar jammer genoeg bestaat nog steeds niet de mogelijkheid om die on line te bekijken.
Vraag het eventueel hier (alle links hier in een nieuw venster) aan.
Onderwerpen: de wijngaarden deze dagen, en een heel aardige link, wijnproeven, hier. Oordeel zelf. Dat Reignac, dat is iets zoals mijn Moulin rompu, maar de mijne is echt goed.

Verder wijnconsulenten, en wat die zelf voor wijn maken én wat die dan kost.

Tot slot een verhoging van de classificatie van Angelus, en en rondleiding daar.


Ik vind die schilderijen van Malie Baehr niet altijd even goed.
Maar dit hier geeft wel heel mooi de sfeer van een Amsterdams gracht-café-terras weer.

Kreeg een email van Test Kitchen, allerlei leuke recepten en tips, uiensoep!, en wéér geen link naar een on-line versie.
Nou ja, dit hier, maar dat is het niet echt...

Varia

Marieke
Gij hebt het toch af en toe, weinig prijzend, over ons Nederlands koningshuis?
Welnu, ik kreeg zojuist Hochschild's "King Leopold's Ghost" terug van PJ.
Dat herinnerde me aan "Gangreen".
En aan "Congo" van Van Reybrouck (erg slecht geschreven trouwens).
Tsja.
Hieronder een heel ander terrasje...


Van die Fransen hoefden die Senegalezen enkel oren af te snijden voor "claim as killed"...

Gedicht

want het is vrijdag.

Juan Ramón Jiménez, Jardines lejanos (verre tuinen), nummer 5

     Francina, en la primavera
tienes la boca más roja?
-La primavera me pone
siempre más roja la boca.

     -Es que besas más, o es
que las rosas te arrebolan?
-Yo no sé si es mal de besos
o si es dolencia de rosas.

     Y, te gustan más los labios
o las rosas? -¿Qué me importa?...
La rosa me sabe a beso,
el beso a beso y a rosa.

     Entonces le puse un beso
en la rosa de su boca...
La tarde de abril moría,
rosamente melancólica;

     las fuentes se iban al cielo
con su plata temblorosa...
Francina deshojó a besos
su boca sobre mi boca.


     Francina, is je mond
in de lente roder?
-In de lente wordt
mijn mond altijd roder.

      -Omdat je meer kust, of omdat
de rozen je doen blozen? *
-Ik weet niet of het lijden aan kussen is
of ziek zijn aan rozen.

     En houd je meer van lippen of
van rozen?  -Wat maakt mij dat uit?
De roos smaakt mij naar kus,
en de kus naar kus en roos.

     Dus ik kuste haar
op de roos van haar mond...
De middag in april stierf **
roosachtig melancholisch ***

    en de bronnen gingen naar de hemel ***
met hun trillend zilver... **
Francina ontbladerde met kussen
haar mond op mijn mond.

* Excuses voor de alliteratie; daar moet nog aan gewerkt worden.
** Typisch Jiménez.
*** Daar moet ik nog over nadenken.


Het vroegste geschilderde portret.
Boven het laatste.

Morgen nog een, die ik al wel en lang geleden goed heb vertaald.