dinsdag 8 januari 2013

Pizza, paling, pan forte



Gisteren postte ik het "10 meest bezochte" overzicht van de afgelopen jaren.
Ipv zie hierboven van de afgelopen 30 dagen.
Nou ja.
Marieke bovenaan dus, en ietsje 2012 (zie de tekst gisteren).

Gisteren

Een variant op de Macedonische pizza.
Dat is deeg, kaas (kan prima met Goudse) en daarop door olie gehaalde pepers in het zuur. Of in het zout.
Ik maakte het met verse niet te scherpe pepers, jong belegen nagelkaas (moeilijk aan te komen; belegen is meestal de jongste) en toch wel wat tomatensaus. A] omdat er al wat tomatensaus op de pizzabodem zat, ik kocht die voorgebakken bij AH omdat ik voor zelf maken en bakken ff geen tijd heb, en B] omdat ik verse pepers gebruikte, die ik ietsje wilde garen in die saus.


Olijfolie, ui, knof...
Tomatenpuree...
Wat rode wijn, laurier, groene kruiden, en dan dus die in ringen gesneden pepers.
Pruttel pruttel...
Spul op die pizzabodem, en ik wilde er ook zwarte olijven bij doen maar deed dat toch weer niet (ik had enkel zwarte op pekel, geen droge wat veel beter geweest zou zijn).
Kaas erover raspen (nagels weggooien) enzovoorts.

Een heavy variant kan je maken door enkel tomatensaus met groene kruiden erop te leggen, en daarover, alles door olijfolie gehaald, stukjes pepers, ui en knof. Eventueel met olijven en/of gedroogde tomaat.
Afmaken, na het bakken, met kappertjes. Of, als heavy, appelkappers.


Dat deeg is erg wit door de flash...
Het was helemaal niet zo wit...
Het was wél veel tomatensaus-viezer, maar dat heb ik weg-gephotoshopt...

Marieke

Ja, die glasaal, dat is al lang verboden. Maar het was wel erg lekker (Spanje, 30 jaar geleden). Min of meer klaargemaakt als gambas al ajillo [achIEljo]. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Een Baskische vriendin werd er ooit ziek van. Braakte d'r hele bed vol stukjes wormpjes...
Maar ja, in datzelfde bed lag ik ooit met cholera. Dus ik scheet dat bed 10 keer meer vol dan dat zij het volbraakte...

Tegenwoordig wordt het nep verkocht, alhoewel de smaak niet echt slecht is. Zie hier. Geen grijze rug, geen oogjes.

O ja, en die paling met rode wijn, nou dat past in het stramien lamproie à la bordelaise (niet Bordelaise mensen), lamprei in rode wijnsaus.

In de Larousse Gastronomique vind ik 5+ pagina's vol paling recepten (wilt ge kopies om vanaf uw ziekbed te bestuderen?) en in de Oxford natuurlijk geen recepten maar, naast een mooi verhaal over "Eels in Japan", wetenschap. En "Less well known are Danish recipes for baking eel on top of a loaf of bread. A similar tradition in Zeeland calls for bread rolls to be baked with eel inside, the result being called paling broodjes."
En gij kent die niet??
(Over dat Danish vroeg ik informatie aan, maar ja, die Deen zit nou ergens in het bovenstroomgebied van de Amazone, in Bolivia.)

De Dictionnaire meldt "rôtie, poêlée, en ballotine, en paté, au vert (dans les Flandres), à la tartare, à la poulette, à la bonne femme, à la provencale, à la périgourdine, à la romaine. La matelote est peut-être l'apprêt qui lui convient le mieux."
Dus inderdaad, Marieke.

Maar ge zoudt op uw ziekbed wel mooi een speurtocht naar die rôtie, poêlée, en ballotine, en paté, à la tartare, à la poulette, à la bonne femme, à la provencale, à la périgourdine en à la romaine kunnen gaan maken!

Le p'tit rouge, jawel. Vroeger ook in Spanje. En de vrouwen dronken bier...

Veel goeds met uw knie!

 

Culinaria

Ik had wel degelijk gelijk met mijn zoute snijbonen
Bij Blote kindertjes / billetjes gebruik je zoals ik al meldde zoute snijbonen, en, zoals ik al vermoedde: die week je één nacht. Niks (Wilbrink) "afspoelen".

Proefde met H. pan forte.
Erg lekker.
H. is erg op noten en honing, dus dat kon niet missen.
Ik vond het ook erg lekker, maar wel een persisterende smaak, en ook forsch zwaar spul, letterlijk én figuurlijk.
Tsja, "forte"...

Ik zag dat de betere Turk weer kardoen heeft liggen.
Wie wil er, net als vorig jaar, meedoen met een zo'n reuzenkrop?
Zie hier.
Erg lekker en uiterst simpel klaar te maken.

Ik liep al bijna een jaar te denken "Wat was dat nou ook weer, wat Zuli en Cor [Venezolaanse hapjes] naast die empanadas ook nog maken?"
Vandaag liep ik er langs én ik dacht er aan.
Arepa.
Las Sabrozas, zo heet het, zie hier.
En arepa zie hier en hier.
Mensen, jullie moeten ook bara gaan maken! Ook met bakkeljauw, wat jullie al gebruiken! Zie hier.


(Dank voor het scannen PJ!)

En nog een laatste tip.
De catalogus van Jungborn.
Regensburger worst, Beierse mosterd, Münchener leverkaas, Bayrische Wammerl (varkensbuik gepekeld gerookt), Weisswurst, Haxensülze, snoek of karper in gelei, Riga sprot, droge bloedworst, Hüttenspeck...
Zie hier. Uhh, door die Schatten der Natuur, Darmflora en Melasse-kuur, daar moet je even doorheenbijten!
Catalogus bestellen hier.