zondag 24 februari 2013

Gevulde paprika, koksmessen, Arretje's cake



Culinaria

Gisteren kwam ik niet aan die blauwschimmelkaas kroketten toe (uitgebreid boodschappen doen, weekagenda, noem maar op), vandaag ook niet (allemaal achterstallige dingen en huis op orde), en morgen geen idee want dan moet ik een enorme berg huiswerk corrigeren. (Gelukkig maar dat ik het min of meer leukste werk van de wereld heb...)
Maar dat "deeg" kan best in de koeling blijven tot dinsdag.

Gisteren had ik een halve paprika over, vullen voor in de vriezer dacht ik, maar ja, waarmee vullen? O ja! Paprika gevuld met ei!
Ei licht kloppen, mengen met zeer fijn gesneden sjalot en knof, ietsje zout en ietsje Worcestershire, Louisiana habanero sauce en zoet paprika poeder.
Paprika invetten, met aluminium folie tegen omvallen en tegen leeglopen indekken, vullen en in de oven.
Pas op dat, als de bovenkant "gaar" is, de inhoud nog vloeibaar kan zijn; ei isoleert.

Een geur dat er uit de oven kwam...


Messen

Dit was vandaag het aanbod van One Day Only. Erg duur spul van een onbekend merk "Müller Culinair". Dat klinkt niet echt betrouwbaar.
En dat onderste mes dat is geen "tourneer mes", dat is een "office mes", voor fijn werk en voor schrappen en zo.
Een tourneermes, schillen en zo, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Nog een flater van die Müller trouwens hier, Een hoefkapmes "voor iedere amateur of prof-kok" woehahahahaha! Paardenvlees!!


Aziatisch vet

Bedacht vandaag dat kokosolie en palmolie (in onze klimaten kokosvet en palmvet) erg veel op elkaar lijken, ook wat het gebruik betreft, maar er is een enorm verschil: kokosvet kan heel hoog verhit worden, palmvet helemaal niet.


Drie links

Deze hier die jat onbeschaamd via een robotje mijn teksten, de schooier...

Over paddo's hier.

Orgaanvlees en zo hier.


De bereiding van de Arretje's Cake.
Ik kom daar nog op terug, wat uitgebreider.

En in NRC ene Rosanna Hertzberger ("is moleculair bioloog").
"De aloude ridicule opvatting dat een paard 'edel' is en een koe niet."
En dat naast "Paard eet ik bijvoorbeeld niet, omdat het niet koosjer is."
Is dat laatste niet ridicuul dan?

Die Arretje's Cake, daar was trouwens iets mis mee gegaan.
Zo'n kindje aan je linkerkant en drie mails per vijf minuten over iets wat dringend moet worden opgelost aan je rechterkant, dan gaat er wat fout. Ei niet meteen door de warme boter geroerd dus wat gestold dus niet meer goed bindend dus cake pappig.
Doen we opnieuw.

Hieronder de laatste F1 van dit weekend; de 28e gaan we weer verder tot en met de 3e!


Mercedes, testrijden Barcelona