donderdag 7 februari 2013

Heytze en Vegter













Toen ik hier beneden lezingen organiseerde, was een van de vaste gasten een heel knap, ook van uiterlijk, serieus meisje met een kleine uitgeverij. Ze gaf prachtige boekjes uit en werkte zich een slag in de rondte om “haar” auteurs een podium te geven. Ook ik kreeg een paar keer een bijzonder aardige kaart van haar met complimenten aan mijn adres en daarna de vraag of ik een auteur wilde laten “voordragen uit eigen werk”. Een van “haar” auteurs was Ingmar Heytze. Ze schreef en telefoneerde me over elk nieuw boekje dat zij voor hem verzorgde. Denk niet dat ze verliefd was, ze had zelf een leuke intelligente student.

Die Heytze, daar moest ik speciaal rekening mee houden, omdat hij “reisvrees” had. Ze ging hem dus, vanwege die fobie, ophalen in zijn woonplaats Utrecht. Onwillekeurig stelde ik me veel voor van die jongen. Een tegenvaller was het de eerste keer dat ik hem zag: in het gevolg van het meisje/uitgeefster liep een contactgestoorde (op het onbeschofte af) jongen met een ontevreden, flauwe kop. (Als zijn hoofd getekend was, zou je zeggen “Ik moet hem nog inkleuren”). Zijn gedichten herinner ik me niet en de toehoorders, hier aanwezig, waren blij toen hij uitgemurmeld was. Hij is meer keren hier geweest, niet dus omdat ik of het publiek hem goed vond, maar omdat iedereen het initiatief van het meisje zo bijzonder waardeerde. 













Die uitgeverij is mislukt, het meisje woont in het buitenland en Ingmar Heytze daar horen we nog wel eens wat van: dat hij heeft leren motorrijden en op die motor bij zijn ouders langs is geweest (filmpje op televisie!), dat hij zijn reisangst heeft overwonnen, dat hij verkering had/heeft, en dat hij een mening heeft over dit en over dat (gelukkig horen we verder weinig van hem en zijn gedichten).

Ingmar Heytze
"Anne Vegter [zie hierboven] als Dichter des Vaderlands is een rare keuze. Begrijp me niet verkeerd, ze is een goede dichteres, want ze schrijft prachtige gedichten. Maar voor deze functie gelden andere eisen. Je wordt het gezicht van de poëziewereld. Je zoekt naar iemand die zich op het podium op zijn gemak voelt. Vegter is niet makkelijk met de media. Ramsey Nasr kun je rustig drie dagen achter elkaar bij De Wereld Draait Door neerzetten, dat vult-ie wel."

"Het is wel goed dat nu een vrouw wordt benoemd. Maar ik kan zo vijf vrouwen bedenken die geschikter zijn. Wie? Patty Scholten, Esther Jansma, Tjitske Jansen, Hagar Peeters, Joke van Leeuwen. Ik hoop dat Vegter mij verbaast."