zaterdag 23 februari 2013

Pretzel, keukenmachine, zuurdesembrood



Een pretzel.
Nog nooit gegeten...
Lekker, die zoet-zout combinatie.
Net als Chinese olijven.

Culinaria

Afgewisseld met de inkopen van gisteren.

En vandaag wordt er niet echt gekookt, want at ik die Arepa (zie onder), en een stuk van die Pretzel, en ga ik die blauwschimmelkaas-kroketten maken en proeven.

Die Arepa eerst maar, gekocht bij Zuli en Cor. Uitstekende Venezolaanse snacktent in Groningen, Las Sabrozas, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Arepa met bacalao en zwarte bonen. Heerlijk. En een geur...
Ik had willen zeggen dat ze ook Bara zouden moeten maken (zie hier). Ook dat is heerlijk met bacalao. Maar ja, dat vergat ik.
Zie een recept hier en denk er de kip of de bacalao zelf bij.


Arepa

Aligator, dank Rode Boekje.
Maar dat verhaal van de Larousse is niet corrrect.
Je eet ook gegrilde moten staart (niet op te warme gril want het moet wel ff liggen) en dat is heerlijk. Gaat net als kikkerbillen richting half kip half vis.
Van aligator eet je vooral de staart, van krokodil "body meat", stoofvlees.

Las een interview in NRC met de oprichter van Marqt. Zie hier.
Hij at in een Spaans dorpje vooraf een bord erwten (lees "bonen" natuurlijk) met stukjes rauwe ham en olijfolie (en guindilla's, pepers uit de pekel, maar die durfden ze die extranjero, buitenlander, natuurlijk niet aan te bieden), heerlijk, en, ja, daarna een kippenpoot met verse groenten (en fraai brood natuurlijk, écht brood...).
(Site: "Deze gedroogde incabes zitten vol..." Dat heet niet "incabes", dat zijn "Inca bessen" ja. Die floeper die die site bijhoudt natuurlijk denken "incabes, dat zal wel weer iets raars biologisch zijn...")


Vinkenlap, bavette

Vond ook een mooi, zwaar bestorven stuk vinkenlap, bavette, helemaal schoongemaakt ook nog, en nog steeds voor de "vuile" prijs, 13/kilo. (13/kilo voor allerfraaiste biefstuk...)

Foodlog nu. Gottegottegot...
Zie hier.
"Biologisch sperma", how stupid can one get...

Nou ja, zoek het verder zelf maar uit.
"Puistjes nader verklaard", "Becel is niet gezond" (Goh!)...

Die Amerikanen, die blijven maar mailen.
Superdesuper commercieel, maar toch: het geeft een heel mooi inzicht in de feitelijke Amerikaanse keuken.
Zie hier.
Klik op de links. Recepten? Ik had er geen tijd voor. Ik moet die blauwschimmel kroketten gaan maken.


Chinese pruimenwijn.
Dat op dat etiket, dat zijn die heel grote harde groene "pruimen", waarvan ze die heerlijke plum sauce maken, een soort pruimen-knoflook chutney. Zie hier. Bij de betere toko, en kost nop, en is zeer aan te raden want verslavend lekker.
Weet je waar je het heel mooi in Nederland (want die groene "pruimen" zijn zo goed als onvindbaar) mee kan maken? Met die oneetbare fel gele bolle harde pruimen die vroeg in het voorjaar bij de super liggen.

En hoe smaakt die pruimenwijn? En wat doe je ermee?
Nou, geen idee dus.
We gaan proeven.
O! Erg lekker spul! Pruimen-amandelpitten smaak. Bitterzoet dus. Het leven zelf zeg maar.
10% alcohol en het kost -weer- nop.
Gaan we bij het koken gebruiken. Maar ja. Hoe.
Ik denk in plaats van mirin, zoiets.


Dat zag ik vandaag bij Blokker. En kocht ik vandaag bij Blokker.
€ 15,-. Maar je moet wel opschieten want het is een aflopende actie.
Ik heb geen keukenmachine, maar zo'n kleintje is wel handig ipv gekloot met een smalle stalen beker en een staafmixer.
Kom (zeer zwaar/stevig) toch nog 1 liter.
Twee snelheden: heel snel en super snel.
Wel een beetje gedoe dat mes in die kom zetten, die kap erover en dan dat machien daarop weer.

Internet muziek nu,
klassieke muziek

Ik ben weer eens, me weer eens ongelofelijk ergerend aan zo'n ontzagwekkende neuzelaar als die op Radio 4 gisterenavond laat, de klassieke versie van Und ein letztes Glas im stehen, dat geslijm, en idem al die kijk-mij-eens musici op Radio 4 vanmorgen, ik ben weer eens -schreef ik- op zoek gegaan naar klassieke zenders op internet, via deze link hier.
Je moet links een land kiezen en dan rechts een zender zoeken waar enkel "clássico" bij staat en verder niks, of hoogstens "noticiário", nieuws. En op de naam van die zender (niet er op die site op klikken, dan werkt niet) doe je dan een Google.

Ik vond drie nieuwe vandaag, twee Belse en een Duitser.
Belse zender Barock hier. En verdomd, geloof het of geloof het niet: uren en uren lang hoor ik klassieke muziek zonder ook maar één gesproken woord er doorheen. Niks!
Geen omhoog gevallen pedante musici of anderszins lispelende nichten, geen Nootschieten, geen reclame, geen nieuws, niks. Muziek! Goh...

Tweede Bels Klara hier.
Daar begon wél in ene een Vlaming te praten, maar die zei, verdomd, de wonderen zijn de wereld nog niet uit op een klassieke zender, die man die zei iets interessants! "Geen emotie zonder rede, geen rede zonder emotie".
Kijk. Daar kunnen al die Radio 4 fiepen en al die niet echt misbruikte ex misdienaars een voorbeeld aan nemen (niet echt misbruikte, want daar waren het te lelijke bochelaars voor).
Nou ja, daar kunnen ze natuurlijk géén voorbeeld aan nemen, want daar zijn ze te stom voor, maar u begrijpt wat ik bedoel.

Die Duitser, Klassik Radio, die ik nog niet uitgebreid beluisterde, hier. Ze noemen het de enige zender met de "Anti Nerf Garantie".
Kijk. Dat bedoel ik.
Niks Prijs CD of Haffmans Mooiste of dat rare ouwe gekke wijf wat zondags morgens begint te zingen dat je brilleglazen barsten of een week lang dat gelul over Ellie Ameling of hoe schrijf je dat of gelul over Julius Röntgen of gelul over Peter Eutfeut of noem ze maar op, de beschadigde acolieten.

("Echo van Eeuwigheid", van die stiekeme toffelemoon Antoine Bodar...)

Niks gelul.

Muziek.


Duits zuurdesembrood, en wel degelijk óók vloerbrood PJ.
Bij die grote tent met ook koekjes en zo, gangpad kant noord halverwege.

Varia

Na wééééken eindelijk weer eens tijd voor een video. Ik wilde in een vlaag van cultureel besef die NRC culinaire serie opzetten maar kwam nog net op tijd op verstandiger gedachten.

Geen gelul.
Dirty Harry.
Zie hier.
En zie hier

"This is a Magnum .44, the most powerful handgun in the world. It can blow your head clean off. So what will it be, punk?"

O ja, er speelde iets door m'n kop, iets van heel erg lang geleden, ik dacht "Onvindbaar natuurlijk", maar zie! Toch nog te vinden!
Robert Long!
Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet!
Hier!

("Hij die door zijn orgaan slechts pist / Heeft steeds voor duizenden beslist". Mooi!)


Williams, testen Barcelona