dinsdag 5 februari 2013

Ricotta, mosterd, McDonalds



Gisteren

Ricotta, tomatensaus, broodjes

Simpele olijfolie, sjalot, knof...
Grofgemalen zwarte peper, tomatenprut, laurier, witte wijn, flink mild paprikapoeder, niet te fijn gesneden droge gedroogde tomaten (dus niet uit de olie)...
Als de saus goed begint te worden, dik ook, dan grofgesneden droge zwarte olijven erbij.

Ricotta in ovenschoteltje waarin redelijk wat zeer fraaie olijfolie.
Kwast het kaasje in met die olie.
Bestrooi het met chilivlokken zonder pit erdoor, gedroogde oregano en tijm.

Kaasje en broodjes in de oven. Bedenk dat kaas "isoleert", dus die broodjes gaan sneller.

Serveer met de tomatensaus en verse oregano (dat is weer zoiets: je gebruikt gedoogde ánders dan verse...)
Over het kaasje eventueel zout draaien.


Culinaria

Zie thuiskook hier (alle links hier in een nieuw venster).
Over Nederlands op klompen gesproken...
En trouwens: wat kríjg je nou eigenlijk voorgezet??

Ik proefde die Altbayerischer Senf. "Scherp en zoet".
Lekker, met een mooie mierikswortelsmaak die lang blijft hangen.
Maar voor mijn smaak mag het minder zoet, en ietsje scherper.

Ik offerde me weer eens op voor jullie en ging bij McDonalds zo'n "McWrap" proeven.
Flinke portie, maar dat mag dan ook wel voor € 4,50.
Maar ja, het is "heel veel niks". En nauwelijks uit die verpakking los te frotten. En half koud want die wrap gaat er koud omheen (zag ik).
(Ze zitten in het Stripmuseum, dus ik kocht meteen maar weer een nieuw Dirkan.)

Zie trouwens ook hier.

Kocht Gorgonzola dolce.
Prima zacht spul.
Morgen eet ik het op versgebakken brood, met ietsje hazelnootolie op dat brood...

In dat España! tijdschrift een afbeelding van een Zuid Spaans mosselgerecht.
Gekookte mosselen, gekookt ei, garbanzos en sperziebonen.
Dat lijkt me drie keer niks, warm noch koud.



Uhh, of ik Marieke eruit heb gegooid.
Nee, ze nam zelf afscheid.

Uhh ja, jammer ja.
Maar ik laat mijn blog niet verzuren.

Uhh, dat Loek over de hond uitlaten schrijft.
Nou, dat lijkt me toch wel heel wat anders dan Wilhelmina van fors antisemitisme beschuldigen, en Bernhard een crimineel noemen.
Is dat een andere categorie of is dat geen andere categorie?

(Bernhard ving steekpenningen en schoof die naar het WMF. Zou ik ook doen als ik de kans kreeg...)