dinsdag 5 maart 2013

Spruitjes, bosui, gans



Gisteren

Stoemp (stamppot spruitjes; soms heet dat Brusselse stoemp), vlees.

Snij/pel de spruiten nogal fors; niks donkergroens achterlaten.
En je kookt ze met wat zout, en dan laten ze weer blaadjes los, prima, geen enkel probleem. Zie foto boven.
Spruitjes afgieten en eventueel, als ze bijna te gaar zijn, koudspoelen. Dan laten ze nog meer blaadjes los, en die gaan terug in het kookwater, waarin je namelijk de aardappelen gaat koken.
En kook er dus de aardappelen in, in stukkies. Voeg weer wat zout toe.
Afgieten, terug in de pan, stukkies boter erover, de spruitjes ook erover, wachten tot de boter is gesmolten. Wat melk, wat nootmuskaat, wat versgemalen witte peper. Stampen, maar grof; niet erg fijn.
In wat olie wat rookspekkies uitbakken. Langzaam. Daarna heel fijn gesneden rode ui en knof erbij aanbakken.
Door de stamp.


Enorm lekker...

Maar goed.
"Met vlees" dus.
Ik bakte er een fantastische bavette bij (zie de volgende foto).
Maar in Antwerpen doen ze het met konijn of gehaktballen (bouletten) of bloedworst of boudin blanc (kalfsworst) of...

Zorg voor goede jus en voor goede peper, en gij zult thuis moge kome me jung.

Planning

Morgen een Japanse omelet met bosui en kleine komkommertjes, en sushi rijst (die ik nu, behalve goed ga spoelen, ook ga masseren; zie die film van gisteren).

Donderdag Quorn naturel ("In stukjes / En dés"), met (Duits blik) eekhoorntjesbrood, en emping (ik heb nu eindelijk pikante emping rauw gevonden!). En ik verwerk hier dat eekhoorntjesbrood-weekwater van gisteren of zo.

Zaterdag eindelijk weer eens een kaasfondue, waarschijnlijk iets met deels blauwe kaas.

Zondag een Jane Grigson recept van kastanje-champignons en coquilles. Daarbij doperwten, en die eventueel (Engels!) met wat mint.

Maandag, dat wordt Wow man!
Wilde gans en zuurkool op z'n Russisch.
En, zo dacht ik daarbij: verse pasta. Toch?!


Bavette, Vinkenlap
Prachtig vlees, veel draad, dwars op snijden dus, en dan fantastische beet...

Culinaria

Food for me

Wil je ook meedoen?
Pas op hoor, je valt dood aan de teksten die je moet aanmerken als "gelezen en begrepen".
Maar toch is het interessant.
Weet je waarom ik meedoe?
Omdat ik wil weten hoe het functioneert.
Want kijk, als je dat niet weet, dan kan je het niet beoordelen...
Enfin.

Verkoop je ziel en zaligheid hier (alle links hier in een nieuw venster).

(Je moet ook met zo'n kastje rondlopen. Dat had ik al eens eerder. Je moest je vooral "gewoon als altijd" gedragen. Enfin. Wij een wip dus, om 11 uur. Volgende dag: "Tsja, jammer dat de registratie op 11 uur is opgehouden...")

Culinaire link hier.
Zie zelf maar.
Wat maakt mij het godverdomme uit...

Kocht op de markt bosui.
Jezus wat is dat krakend vers (letterlijk!) vergeleken met AH.
En wat is dat mooi dik. Ik bedoel: vijf lootjes met mooi dikke witte uiteindes ipv 10 dunnetjes...

Ik las over overlast van dassen.
Net als wild zwijn en die ganzen uitstekend eetbaar hoor!
Zoek op badger + stew + recipe of badger + ham + recipe.


Varia

Familie-albums hier.
Zie daar beneden foto 2, wow, die Indo-Volendammers...
En foto 3: dat meisje draagt een "celana monyet" (tsjelana monjet), een broek-aap.

Zie dat proces, dat beschamende proces, betreffende de dochter van Coen hier.
Ongelofelijk hoe liegend politiepersoneel altijd weer met groot gemak wegkomt.
Ik zou van mezelf gaan kotsen als ik zo'n baan zou hebben.
(Gaat zo'n wijf van zo'n kerel nooit van zo'n stuk slijm kotsen?)

Soms denk ik wel eens dat zo'n loslopende klont, lokaal pliesie en zo, dat die je kapot kan maken als dat zo in ene in z'n gereformeerde boerenkoolstamp-harses opkomt. Verdomd.
Ik heb ooit zo'n bijeengeraapte verzameling speklappen over de vloer gehad. Vette poten wijd uit mekaar zat ie. Dacht ie me te kunnen overbluffen, de ontzagwekkende eikel.
Ik: Is er aangifte gedaan? -Nee. Wat doet u dan hier? -U moest maar eens wat voorzichtiger zijn. En nou godverdomme opgeflikkerd!
En weg hinkte de klont...

Ik woonde in Barneveld. Als je ergens refo's hebt... En je zíet dat het refo's zijn.
Maar hier op het Groningen platteland (niet in de stad!) zie je dat niet.
Hier is het veel erger. Hier is het stiekem en achterbaks. Hier zijn het onderkruipsels. De woningbouwvereniging, de politie, het volk in de kroeg...

O ja, zie hier.
Die cursus digitaal rechercheur, wie zou die geschreven hebben??
Woehahaha!!!!!!!!
(Sssssssssssssssst! Niet verder vertellen!!)

Grândola, Vila Morena, voor de goede verstaander, lees hier en hoor hier.
Het is het signaal, het embleem, het teken van de Portugese revolutie.

(En zoals ze daar de patsers in mekaar sloegen, gaan we hier ook binnenkort...)




Maar ja, die Portugezen, die durfden.
Die Groninger plattelanders, die schijten in hun broek.
Refo's, ex-refo's, stiekeme refo's...

(Van de onderbroek van die loslopende pliesie-vetklont maakten we 50 zeiltjes voor de bootjes van de kindertjes!) (Na 13 keer wassen op 95°, dat wel.)