dinsdag 14 mei 2013

Texel












Door die Kranenborg van jou moest ik denken aan een kerstavond lang geleden. De oude schilder en ik hadden plotseling besloten naar Texel te gaan. We hadden een huisje in De Koog gehuurd. Bij aankomst was er één café open en wij naar binnen. Het was eigenlijk een grote bar en we zaten er nog niet zo lang toen er nog een mijnheer binnen kwam. Hij had een hele dure leren jas met bontvoering aan. We raakten met elkaar aan de praat, hij had een suite in het hotel gehuurd en vroeg ons de avond voort te zetten bij hem in het hotel. Voorlopig zaten we nog aan die bar en de pilsjes gingen in het rond. De mijnheer vroeg aan mij “Kan jij nou aan mij zien wat mijn achtergrond is?” Ik zeg ”Dat weet ik niet zeker en wat maakt het uit”. De man drong aan en ik zei “Met permissie, maar ik denk dat u vanuit een boerenfamilie zich omhoog heeft gewerkt tot in goeden doen”. "Godverdomme is dat nog aan me te zien” zei de man, en de rondjes en het sentiment vloog ons om de oren.

De avond eindigde met ”Boerelul” wat de schilder riep en “Kladschilder” wat de man riep en we hebben hem de rest van de kerstdagen niet meer gezien.

Dag, Loek