dinsdag 7 mei 2013

Eieren, wokken en kamfer



Philippijnse eieren

Eieren, wok-groenten, lontong

Lontong, dat is dus die rijst in een bananenblad of in zo'n plastic zakje gekookt, die dan dus niet volledig kan expanderen en dus een blok wordt.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Kook eieren hard, schrik, pel.

Pinda-olie, gemberwortel, ui, knof, lombok...
Gevogeltebouillon... Ketjap manis (in de Philippijnen soy + palmsuiker) en sesamolie.
Eieren er een uur in sudderen.
Moeten goed onder staan of anders regelmatig worden gedraaid.


Heel sjieke wok-groenten waren in de aanbieding bij AH.
Normaal € 4, nu 2.
Hierboven de helft van zo'n bak.
Moet wel zeggen dat ik met heel groot gemak een hele bak in m'n eentje leegvrat.
Moeiteloos.

Ik wokte ze in pindaolie met sesamolie.

Lontong in stukkies, in een kom, wat van de eiervloeistof erover, ei ernaast, wokgroenten in een andere kom en nasjen maar...


Links dus vanaf links die lontong in blokjes en met wat saus.
Rechts daarvan zo'n ei.

Enorm lekker.

Maar dat hadden jullie toch al gedacht toch?!

Culinaria

Ik ben ganz angehaucht und mitgenommen zu Hause gekommen, veel te veel Weinlein.
Maar: ik houd stand! (Burp)

Janneke Truus met d'r eeuwige onuitroeibare Ottolengi hier (alle links hier in een nieuw venster).

Stip, Loek, zie hier.
Is iets van uit de buurt hier.

God wat zal ik blij zijn als ik weg ben uit dit van stiekeme achterbakse mongoloïde refo-onderkruipsels vergeven dorp hier... gristus...
Ik heb over de hele wereld gewoond, maar zo stiekem en achterbaks en primitief als de Zuidhorner autochtonen zijn, zo heb ik het nog nooit meegemaakt.
Inclusief, of misschien wel vooral, de gemeentepolitie...

(Ze moesten eens weten zie de auteur van hun cursus Digitaal rechercheren is, woehahahahaha!)
(Maakt niks uit. Cursus verkocht aan raar bedrijf en poen gevangen...)



Een van de twee bromelia's die kort geleden weer in bloei zijn gekomen.
Tegen de gereformeerde stank in.
Maar ze zeggen dat planten eerder bloeien als het slecht met ze gaat.
Verder naar beneden de tweede.

Vandaag proefden we die Panforte al Cioccolato.
Heel, zeg maar gerust uiterst! speciaal van smaak.
Daar zit, verdomd, kubebe in. Zie hier.
Pikant, brandt op de lippen, kamferachtige walm, of beter terpentijn!
Verdomd, dat was het.
Kubebe...

Zie het spul en de waanzinnig mooie verpakking (je aarzelt het te openen) hier.

Die Italianen, die kennen die kubebe natuurlijk uit Somalië en Etiopië, dat waren koloniën (en in die landen vreten ze dan ook nog steeds spaghetti).

En de Arabische handelaren brachten het mee uit China.


Morgen ben ik verser hoor!

Vandaag heb ik blijkbaar de wijkagent beledigd.
Goh, jee, dat dat überhaupt kán, dat geloof je toch niet...

Morgen.
Turkse druivensiroop door tahin, of ter vergelijking johannesbroodsiroop door die tahin...
En dat ik iets heel speciaals kocht: rijstvlokken!
En sardines à l'ancienne kreeg!
En Vosgienne pijnboomsnoepjes!
En dat ik een fantastisch Egyptisch kookboek bij De Slegte vond!

(Morgenvroeg willen ze me van mijn bed lichten, maar ik doe net of ik niet thuis ben)


Vroem!
Joechei!
VroemVroem!