dinsdag 18 juni 2013

Vanavond weer Vanalles



Eendenborst

Dat klinkt altijd zo, kweenie...
Hetzelfde als filet van kip, maar je hoort nooit kippenborst. Of toch wel? Nou ja, kippenborst is ook wat anders ook. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Venkel uit de oven in ontbijtspek, flageolets, eendenborst

Venkel in vieren, harde kern er uit. Zie de bovenste op de foto hieronder.
Tsja, afhankelijk van je oven ff wel of niet even blancheren (touwtje er om heen dan).
Door olijfolie halen, inwikkelen in ontbijtspek (niet te dun gesneden!).


Olijfolie, rode ui, knof, flink zwarte peper en komijnzaad...
Wat witte wijn en laurier... een blik flageolets erbij... proef (zout?).

Die venkel in de oven, goed heet.

Die eendenborst op het vel kruislings insnijden, op de vleeskant dichtschroeien, op het vel bakken maar af en toe even draaien en weer terugdraaien.

Die venkel was heerlijk, én de flageolets, (de eendenborst was iets te gaar) en dat heb ik helemaal allemaal alleen en zonder hulp uitgevonden! Zonder hulp van buiten!

Kijk mamma! Zonder handen!


Mayo nu

Het grote multiculti mayo experiment

* Japanse mayo
Je gebruikt ipv citroensap (of azijn) Japanse rijstazijn (geen Chinese!).
En je doet er wat "MSG" door, onder ons beter bekend als Ve-tsin of natrium-glutamaat.
Heel aardige smaak. Mooi fris.
(MSG: mono-sodium glutamaat; sodium = natrium.)

* Mayo met wasabi.
Dit heet dikwijls "Japanse mayo" maar dat klopt niet.
Meng wat Japanse soyasaus met wat wasabi en wat sesamolie.
Uhh, we praten bij deze mayo's natuurlijk niet over mayo met olijfolie maar met maïskiem olie of zonnebloem, en voor de echt Japanse met rijstkaf-olie.
Maar goed.
Dat handeltje gaat door mayo en thats it.
Een hele volle ronde smaak, maar doe er wel ietsje extra (rijst)azijn door.


Hier! Zie! Wow!
Die eendenborst, vet kruislings ingesneden.
Venkel in spek, flageolets...
Ach ach ach, waar heb ik het aan verdiend...

* Mayo met vadouvan
Nou ja, mayo dus en er wat vadouvan doorwerken dus.
Mooi van smaak, "breed", niet al té Oosters.
Maar dat idee om het met gerookte zalm te serveren, dat is niks.
Afgezien van het feit dat gerookte zalm met mayo überhaupt een raar idee is.
Met Argan-olie, alla...

* Amerikaanse mayo.
Heb ik niet gemaakt.
Kan me er niks bij voorstellen.
Moet eerste eens een betrouwbaar recept zien.
Met heel ei ipv dooier, en er gaat ook nog water door...


Pasta courget

Castellani, courget, oude geitenkaas, groene olijven

Die kaas en die olijven, die zijn er hierboven nog niet bij...

En die kaas was heel oude brokkel geitenkaas, waarover ik H (dank voor de kaas H!) schreef "Als je die kaas in je handen hebt gehad, dan ruik je net zoals nadat je 20 geiten in een vrachtwagen hebt geduwd." (H: "Heel goed! Hoe stinkeriger hoe beter!")

Kook de castellani of soortgelijke pasta.
Pasta met heel veel beet. Sardijnse pasta. De soort die is opgebouwd uit opgerolde plakjes. Kijk goed naar de foto hierboven. AH heeft zoiets (Gnocchi Sardi of zo? In Sardinië heet dat soort pasta gnocchi).
O ja: dat soort pasta moet de eerste minuten constant roerend gekookt worden want anders zakt het naar de bodem, hoe hard het water ook kookt, en plakt het vast.
En het moet relatief heel lang koken.
Afgieten, koud spoelen, wat olijfolie erdoor.

Olijfolie, rode ui, knof, lombok...
Iets witte wijn, laurier, versgemalen korianderzaad...
Courget-stukkies erbij... wat room... proef (ik deed er droge sherry bij).

Grote harde groene olijven in stukkies snijden en door dat spul.
Pasta erdoor.
Ovenschotel, oude geitenkaas erover raspen...
In de oven...

Ach-ach-ach...

Oei-oei-oei...


Panch Phoron

Heel erg popi ineens.
Zie hier.
De opvolger qua popi van vadouvan zeg maar.

Fenegriek (alles 1 op 1), nigelle, komijn, venkelzaad en zwart mosterdzaad.
Uhh, ik maakte de foto en realiseerde me dat ik dat zwart mosterdzaad vergeten was. En vergat een nieuwe foto te maken toen het er wel bijgedaan was.

Mengen, dun streepje op snijplank, deegroller (krak! krak!), de rest idem, en licht roosteren en in een potje.
Gebruiken als kerrie zeg maar.


Eindresultaat mét het mosterdzaad.

Culinaria

Kocht bij AH pecorino romano, in de aanbieding.
Jezus, dat was gebakken stro of zo...

Bestelde bij Boekwinkeltjes een boekje over noedels.
Nederlands boekje.
Ik mail eerst dus of dat wel over noedels gaat, niet over pasta dus.
Nee hoor meneer, noedels dat is vers deeg van dit of dat, en dat kook je in balletjes.
Goh. Dat wist ik niet zullen we maar zeggen.
Maar goed, stuur dat boekje maar.
En waar ging het over?
U raadt het al.
Pasta...
Gelukkig had ik het nog niet betaald.


Dit zeefje, een ultra fijn zeefje, kocht ik een tijdje geleden bij Mammamini.
Maar waarvoor dient dat?
Wel, wat later kocht ik een boek, dikke pil, niet netjes er uit ziend en dus goedkoop (€ 6,- voor 500+ pagina's). Zie volgende foto.
En daar stond het in.
Daarmee schep je vet van een bouillon af.
En inderdaad, ik probeerde het uit op die bouillon van die varkensoren.

En die pekel van die varkensoren en -staarten, die had ik dus nog en die is prima hergebruikbaar.
Kocht een compact stuk schouderkarbonade, 8 ons, € 6,-, kijk, want heel mooi vlees.
Daar gaan we York ham van maken.

Zag een reclame op een winkel.
Keramieke pan.
Dat is toch keramieken?

Zag bij de Turk een blik Almaza wild potato. In vijgen-azijn...
Aan het plaatje te zien is het aardpeer.
Niet achter te komen wat het is...


En nou weet ik eindelijk wat dal is.
Soms was het linzen, dan weer bonen, daar viel geen pijl op te trekken of hoe zeg je dat.
Maar nou weet ik het.
Dal dat is bonen, linzen, kikkererwten, erwten, you name it. Alleen: zónder het velletje. Gepeld, zeg maar.
Kijk.

Ik kocht brood op de markt, ik zeg Dat is geen vloerbrood, dat komt uit een elektrische oven.
Nee dat was niet zo, dat was inderdaad geen vloerbrood maar het was geen elektrische oven maar een gas-oven. Een professionele gas-hete lucht oven dus.
Ik zeg Daar geloof ik niks van, dat dat bestaat.
Maar ik hoor het wel.